Duschar några gånger/vecka. På kvällen om jag varit i stallet, annars på morgonen (självklart! ;)). Övriga dagar vaskar jag av mig på morgonen. Ni som säger att ni fryser - ni verkar inte duscha som jag - jag duschar minst 20 minuter och har hela tiden på det varmaste kroppen klarar av, duschen hålls självklart i handen och förs runt hela tiden så att ingen kroppsdel är utan vatten mer än någon sekund. Efter en sån dusch är man supervarm (och badrummet med!) och man behöver verkligen inte frysa!
Problemet infinner sig när man sedan måste ut ur det varma badrummet. Då är man själv varm och fuktig, och så åker man på en köldchock när man kliver ur badrummet och ytterligare en när man lämnar huset. Efter en varm dusch (som är utmärkt för att värma upp sig) ska man bosätta sig under en filt/täcke för att behålla värmen tills man torkat helt.

Jag byter inte sängkläder varje dag, utan en gång i veckan. Jag byter underkläder dagligen. Att inte duscha på morgonen känns ofräscht.

Sover naken. Objektivt sett är mina underkläder och mina "stadskläder" renare än min säng. Detär sällan jag har kläder en hel veckas utan att tvätta eller skölja upp. Och som sagt - underkläder och strumpor byts varje dag.

Så att "sova mellan rena lakan" gör jag bara en dag iveckan. Den dagen jag bytt sängkläder.

Håller med, även om jag ofta skippar att duscha om jag bara ska vara hemma, ska jag iväg känns det mindre fräsht att låta bli.

Appropå "rena" lakan; det kom ju en studie häromåret som visade att sängar är allt annat än rena. Man hittade bla annat avföringsbakterier i riklig mängd. I jämförelse var schimpansers bäddar betydligt renare, vilket i och för sig kan ha att göra med att de konstruerar en ny bädd varje natt.

Klistrar in en länk nedan:

https://news.nationalgeographic.com/2018/05/chimpanzee-animals-beds-health/

Håller med, även om jag ofta skippar att duscha om jag bara ska vara hemma, ska jag iväg känns det mindre fräsht att låta bli.

Appropå "rena" lakan; det kom ju en studie häromåret som visade att sängar är allt annat än rena. Man hittade bla annat avföringsbakterier i riklig mängd. I jämförelse var schimpansers bäddar betydligt renare, vilket i och för sig kan ha att göra med att de konstruerar en ny bädd varje natt.

Klistrar in en länk nedan:

https://news.nationalgeographic.com/2018/05/chimpanzee-animals-beds-health/
Tyckte det var väldigt onödigt att posta? Har inget behov av att veta att jag ligger i avföring.

För att svara på ursprungsfrågan.
Jag duschar på kvällen, jag har en långsam duschare. Duschar länge och varmt, tills jag är alldelesalldeles varm på insidan och behöver skruva ner vattnet till hyfsat kallt för att svalka mig innan jag stiger ur. Har då aldrig problem med kall luft.
Orkade dock bara inte duscha igår (tycker det är sjukt drygt, av med kläder, på med andra, blött hår och fötter o.s.v.) så gjorde det imorse. Fick ta en tio minuters dusch och hann inte värma upp mig ordentligt. :down:

Jag duschar på kvällen. Känns avsevärt fräschare att kravla sig ner under täcket när man är ren och fräsch än att lägga sig "skitig". Håller dessutom sängkläderna fräschare också, då dagens svett och annat är borta från kroppen och därmed inte gnids av i sängen.

Tycker det är lite märkligt att vissa väljer att duscha på morgonen istället för på kvällen.
Jag duschar alltid på eftermiddagen eller på kvällen men aldrig på morgonen. Mitt hår tar runt en halvtimma med fön på högsta effekt att torka. Aldrig att jag skulle orka stå och göra det vid sextiden på morgonen :crazy:
När duschar ni? Och ni som duschar på morgonen hur snabba är ni?
Alltid innan läggdags eller eftermiddag, efter heldags jobb och gym vill jag gärna vara ren i sängen ;) tvättar inte håret varje gång.
Skulle inte orka duscha innan jobbet kl 5 typ heller plus att jag blir så frusen då!

Jag duschar på kvällen, gillar att lägga mig nytvättad - och som många andra är jag för trött för att duscha på morgonen. Normal morgonrutin innebär upp ur sängen, ultrasnabb tandborstning, på med de framlagda kläderna och ut till bilen. Sitter i bilen tre minuter efter att jag klivit upp.

Jag duschar på kvällen. Dels för att jag vill vara ren när jag lägger mig och dels för att jag aldrig skulle ta mig till jobbet om jag klev i badet på morgonen, det skulle vara för hemskt att gå ut i verkligheten så att säga.

Jag duschar aldrig på morgonen. Det är en plåga att bara ta av sig pyjamasen och ta på jobbkläder, att ställa sig i en dusch där emellan och behöva gå ur den fungerar inte. Fryser ihjäl alt. somnar i duschen/står för länge för det är så varmt å mysigt.
Duschar således kvällstid. Mitt hår tar en evighet att tvätta för jag har ganska mycket av det..sen så tar det en evighet att borsta och fläta det efter dusch också, så tvätta håret på morgonen eller om jag har en tid att passa finns inte på kartan, Tvättar det 1-2 ggr per vecka..

Om jag duschar på morgonen, oavsett metod, oavsett värme så fryser jag så jag hackar tänder. Både i duschen och utanför. Jag tror helt enkelt inte kroppen vaknat. Jag gör det iofs bara av att kliva upp, det har inget med temperatur inomhus att göra. Går jag upp när jag vaknat av mig själv, typ 08 är det lugnt. Imorse klev jag upp 06. Hackade tänder och frös så mycket att jag åt frukost i täckbyxor och filt. :cautious::laugh:
Sån är jag också! Jag skulle egentligen kunna duscha på morgonen när jag vaknat av mig själv, för då fryser jag sällan på samma sätt iaf. Men jag är lat så det känns ändå bättre på kvällen :p

Tyckte det var väldigt onödigt att posta? Har inget behov av att veta att jag ligger i avföring.

Det var inte meningen göra någon upprörd. Vid närmare eftertanke kunde jag absolut ha avstått från att nämna den biten.

Själv tycker jag att det är ganska intressant att vad vi betraktar som rent eller smutsigt inte alltid stämmer överens med verkligheten. På samma sätt som en toalett kan uppfattas som äcklig medan andra föremål inte uppfattas så trots att de kan vara allt annat än rena.

Jag tycker det är rätt jobbigt att duscha så gör det så sällan som möjligt och i princip alltid morgonen. Tvättar håret 1-2 gånger i veckan men försöker duscha varannan dag iaf. När jag inte tvättar håret sätter jag upp det i en tofs och snabbduschar, tar kanske 2 minuter?
Jag brukar göra det efter att jag har varit ute med hunden på morgonen i samband med att jag byter till jobbkläderna.

Om jag tvättar håret fönar jag det alltid eftersom jag får klåda i hårbotten annars, har som tur var inte så tjockt hår så går rätt snabbt. Jag brukar stiga upp 15 minuter tidigare på hårtvättardagar och tycker alltid det är lika jobbigt :(

Anledning till att jag duschar på morgonen är nog att man är renare lite längre stund på jobbet och håret är som snyggast när det är nytvättat så vill ha det så på jobbet :p

Tips till er som upplever att ni måste tvätta håret pga att det blir fett - använd torrschampo! Gör att man klarar sig minst en dag längre utan hårtvätt.

Ni som duschar så hårt blir blött; jag fattar inte?

Måste man bli blöt i håret av att duscha? Jag sänker duschen eller använder handduschen. Håret blir blött bara de gånger jag tvättar det. (och när jag simmar :) )
Nä, inte måste man det. Varannan dag - när jag inte tvättar håret - gör jag som du, dvs sänker duschen. Då blir mitt hår bara lite blött i yttersta topparna.

Duscha är ju JÄTTESKÖNT :D ! Fast att bada är snäppet bättre....

Vill egentligen duscha på morgonen men har märkt att jag fått mkt bättre hud när jag inte duschar / tvättar ansiktet på morgonen. Min hy ät väldigt känslig och den klarar inte att få vatten på sig och sen gå ut i vinterkyla en halvtimme/timme senare. Ett tag hade jag riktigt mkt problem, röd irriterad hy och läkare som trodde jag hade rosacea. Men allt det lugnade ner sig bara av att ändra dusch och tvättrutiner.

Tycker det är lite märkligt att vissa väljer att duscha på morgonen istället för på kvällen.
Jag duschar alltid på eftermiddagen eller på kvällen men aldrig på morgonen. Mitt hår tar runt en halvtimma med fön på högsta effekt att torka. Aldrig att jag skulle orka stå och göra det vid sextiden på morgonen :crazy:
När duschar ni? Och ni som duschar på morgonen hur snabba är ni?

Jag duschar på eftermiddag/kvällen. Tvättar håret mer sällan.

Har ett fysiskt tungt jobb och tränar ofta på e.m så hade inte känts fräscht att lägga sig i sängen efter det...

Det var inte meningen göra någon upprörd. Vid närmare eftertanke kunde jag absolut ha avstått från att nämna den biten.

Själv tycker jag att det är ganska intressant att vad vi betraktar som rent eller smutsigt inte alltid stämmer överens med verkligheten. På samma sätt som en toalett kan uppfattas som äcklig medan andra föremål inte uppfattas så trots att de kan vara allt annat än rena.

Nämen gud nej. Klart du ska posta info. Buke är inget rosaskimrande censurerat moln.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama