Duscha hästen

Sv: Duscha hästen

Nån som har testar Prob schampoo?

Ja jag!
Använde det föra somaren eftersom det skulle förebygga eksem (min har, tack och lov inget eksem och vill ju göra allt som går så hon inte får det)
Satt i en 20 min mins inte, men gjorde det som stod på flaskan.
Det sas också att de skulle bli väldigt vita av det,(har en skimmel) men märker ingen skilnad nu när jag använder grön såpa i år.
Varför jag inte har det i år, är för att det är så dyrt, och grönsåpan verkar funka lika bra om inte bättre, hon blir renare och hon kliar sig inte als.

Jag kom på nu att jag har faktiskt aldrig badat eller duschat min häst, och honom har jag haft över 2 år nu. :o

Händer däremot att jag svampar av honom, men jag hatar att rida när det är varmt, så jag rider oftast vid 10-11 på kvällen istället, och då blir han sällan såpass svettig. Men som sagt, behövs det så svampar jag av honom iallafall!

Ja jag!
Använde det föra somaren eftersom det skulle förebygga eksem (min har, tack och lov inget eksem och vill ju göra allt som går så hon inte får det)
Satt i en 20 min mins inte, men gjorde det som stod på flaskan.
Det sas också att de skulle bli väldigt vita av det,(har en skimmel) men märker ingen skilnad nu när jag använder grön såpa i år.
Varför jag inte har det i år, är för att det är så dyrt, och grönsåpan verkar funka lika bra om inte bättre, hon blir renare och hon kliar sig inte als.

Är det Grumme grön såpa du använder då? :)

Jag kom på nu att jag har faktiskt aldrig badat eller duschat min häst, och honom har jag haft över 2 år nu. :o

Händer däremot att jag svampar av honom, men jag hatar att rida när det är varmt, så jag rider oftast vid 10-11 på kvällen istället, och då blir han sällan såpass svettig. Men som sagt, behövs det så svampar jag av honom iallafall!

Hehe okej :)

Ja, hästarna vill väl inte heller vara ute på ridtur då det är så jättevarmt mitt på dagen antar jag :)

Jag duschar av hästen efter att jag ridit, då hon oftast är blöt av svett. Då schampoonerar jag inte henne. Tvättade henne med schampoo en gång förra sommaren, då använde jag Dogmans antiklischampoo för hundar. Funkade hur bra som helst.

På sommaren "badar" jag Saga så gott som varje gång efter ridning. Svalkande och bra.

Ska jag bara henne så använder jag Ekholmens schampo. (Och nu när vi pratar om det är det nog dags att göra det nu :o )

/Jenny

Jag sköljer alltid av hästarna efter jag har ridit och vid behov tvättar jag med tallsåpa.

Hehe okej :)

Ja, hästarna vill väl inte heller vara ute på ridtur då det är så jättevarmt mitt på dagen antar jag :)

Jodå, jag red en 5-dagars i 40 graders värme varje dag och det var inga problem med hästarna! Men med oss människor. Höga kusten, vackert.

Jodå, jag red en 5-dagars i 40 graders värme varje dag och det var inga problem med hästarna! Men med oss människor. Höga kusten, vackert.

Låter bra det, då kan jag rida utan dåligt samvete hela sommaren :angel: Kanske inte köra slut på hästen dock, men rida går ju bra :)

Höga kusten är vackert ja, synd dom har lagt ner sin verksamhet där :(

Ja det var synd för jag hade tänkt åka ut till Ulvön (?)året efter.

Kom nyss hem från värmen och han var jättepigg:eek:. Fick bromsa i granskogen annars hade jag sett misshandlad ut.

Ja det var synd för jag hade tänkt åka ut till Ulvön (?)året efter.

Kom nyss hem från värmen och han var jättepigg:eek:. Fick bromsa i granskogen annars hade jag sett misshandlad ut.

Haha okej :) (varför har dom bytt mun på gubben, ser ut som ett hånflin nu haha) Ja, min var inte pigg, men var nog för att sällskapets häst höll på att somna :D Dom tar efter varandra dom små rackarna!

Jag helduschar min efter varje gång jag har ridit. Han är svart och tycker nog att det är mycket skönare att bli avsvalkad. Försöker också bada honom varannan vecka :)

Jag helduschar min efter varje gång jag har ridit. Han är svart och tycker nog att det är mycket skönare att bli avsvalkad. Försöker också bada honom varannan vecka :)

Ja, svarta hästar är det nog skönt för, kan tänka mig det blir rätt varmt för dom.

Kjarkur duschas väldigt sällan. På sin höjd svabbar av honom lite om han är jättesvettig. Scamponerade innan han gick på bete och kommer schamponera igen när vi åker hem, mest för att jag vill minska risken för nån form av smitta. Men annars så tror jag inte det är bra att tvätta/borsta för mycket eftersom man tvättar bort mycket av fettet i pälsen som hästen faktiskt behöver, även nu på sommaren. Kjarkur föredrar att rulla sig i dammet i hagen efter ridning framför en svalkande dusch:D

Kjarkur duschas väldigt sällan. På sin höjd svabbar av honom lite om han är jättesvettig. Scamponerade innan han gick på bete och kommer schamponera igen när vi åker hem, mest för att jag vill minska risken för nån form av smitta. Men annars så tror jag inte det är bra att tvätta/borsta för mycket eftersom man tvättar bort mycket av fettet i pälsen som hästen faktiskt behöver, även nu på sommaren. Kjarkur föredrar att rulla sig i dammet i hagen efter ridning framför en svalkande dusch:D

Ja, för ofta ska man ju inte göra pga fetterna såklart. Men ska nog ta och göra en ordentlig rengöring någon dag -har inte tvättat med schampoo sen ja... kommer inte ens ihåg :angel: förrförra sommaren kanske :rofl: Men han lär bli lika skitig igen när han går ut i hagen och rullar sig :smirk:

Blir skimmel-hästar gröna om tvättar med grönsåpa???

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 688
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka