Duscha hästen

G

Gauti

Ja, hur ofta duschar ni hästarna nu på sommaren? Svalkar ni av dom ibland? Eller använder ni schampoo och grejer?

Vilket schampoo (hur stavas det :confused:) är bra och inte bra? Ska köpa mig ett schampoo och göra ren Gauti ordentligt efter vintern & våren, men vet inte vad jag ska köpa :D

Sv: Duscha hästen

Jag duschar av pollen relativt ofta nu-alltså efter hårdare träning då han är typ helt blöt av svett (jobbat hårt:p ). Då oftast utan schampo-men ibland tvättar jag han med lini(ment) schampo för att undvika träningsvärk i musklerna och sådant-för det sköljer man inte ur.(perfekt oavsett årstid!)

Men när jag ska tvätta han mer grundligt så gör jag det när han verkligen är skitig (skimmel:cool: ) och då använder jag skimmel schampo.

Är han mindre svettig så svampar jag bara av honom.

Senast ändrad:

Med schampoo blir det innan tävling eller när han är extremt skitig :angel: Men nu på sommaren och han blir varm efter man ridit burkar jag ta en svamp och svampa av honom med vatten :idea:

Min häst har ju eksem, så han får vackert stå ut med att bli duschad några gånger i månaden under eksemsäsongen. Jag använder Fiebing Horse Salon Shampoo & Conditioner, löddrar som tusan och är jättedrygt. Hästen blir blank och fin! Ibland använder jag hexocil istället.

Är han svettig efter arbete så svampar jag bara av svetten.

Jag började duscha min häst förra sommaren. Gjorde det ganska intensivt en period då hon tyckte vattenslangen var sååå läskig, men det gav med sig på ett par ggr. Jag spolar bara av henne, ev schamponerar nån gång under sommaren.
Dock så går hästen och rullar sig direkt efter jag duschat henne så det fyller ingen funktion mer än att svalka henne lite.

Jag spolar av honom varje gång han blivit ordentligt svettig sommartid, vilket om det är varmt ute blir efter varje ridpass. Schampo eller grönsåpa använder jag en gång varje till varannan vecka för att tvätta ur eksemsalvor m.m. ur man och svans. När jag hade eksemfri häst använde jag aldrig schampo.

Det blir nån "storrengöring" per år med tvätt av hela hästen och avspolning med slang. Däremellan svampas hästarna efter varje svettigt ridpass - vilket som för Roheryn blir i princip varje gång.

Använder alltid MD schampo, när hästarna svampas bara i en mindre mängd.

Jag försöker duscha min häst iallafall en gång i månaden (unghäst som inte rids ännu). Använder glansschampo till man/svans och ett med citronella i *tappat namnet* till kroppen

Jag duschar med schampoo väldigt sällan, kanske 1 max 2 gånger om året. Sköljer däremot av honom efter svettig ridtur, men ren blir han ju inte av det eftersom han tycker det är trevligt att hitta den smutsigaste delen av hagen och rulla sig i sen.

Min häst blir väldigt svettig efter ett arbetspass (Lite mullig & halvbra kondition) och får då alltid en heldusch efteråt.

Vid några tillfällen använder jag också schampo, Hexocil - Ett superbra schampo! För att tvätta ur allt insektsmedel, damm & smuts.

Det blir nån "storrengöring" per år med tvätt av hela hästen och avspolning med slang. Däremellan svampas hästarna efter varje svettigt ridpass - vilket som för Roheryn blir i princip varje gång.

Använder alltid MD schampo, när hästarna svampas bara i en mindre mängd.

Jaha, så det schampoot är bra!? :) Använder ju flugmedlet jag, men vet dom har ett schampoo också

Min häst blir väldigt svettig efter ett arbetspass (Lite mullig & halvbra kondition) och får då alltid en heldusch efteråt.

Vid några tillfällen använder jag också schampo, Hexocil - Ett superbra schampo! För att tvätta ur allt insektsmedel, damm & smuts.

Hm... vart hittar man det?! :)

Jag spolar av honom varje gång han blivit ordentligt svettig sommartid, vilket om det är varmt ute blir efter varje ridpass. Schampo eller grönsåpa använder jag en gång varje till varannan vecka för att tvätta ur eksemsalvor m.m. ur man och svans. När jag hade eksemfri häst använde jag aldrig schampo.

Grönsåpa?! :) Är det Grumme du menar då? Använde jag på Gauti förut då han duschades :p Lite roligt att man använder såpa men det funkar ju faktiskt bra :)

Har aldrig använt nåt annat sen jag köpte det märket, och jag vill inte byta om jag inte måste heller :)

Eksemhästarna duschar vi några gånger i måndaden under eksemsäsongen, med schampo då (Tea Tree, funkar hur bra som helst).
De andra duschar vi inte alls ofta, kanske några gånger om året (med schampo då). Duschas/svampas av gör vi när de blir svettiga :)

Jag schamponerar bara en eller två gånger per sommar.
Brukar när det är varmt ställa ut en hink vatten innan jag rider som jag häller över hästen efter ridturen.

Har aldrig använt nåt annat sen jag köpte det märket, och jag vill inte byta om jag inte måste heller :)

Okej, låter ju bra! Ska man kanske testa ett sånt schampoo då, gillar ju myggdeon så :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 688
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka