Duscha häst på vintern?

Sv: Duscha häst på vintern?

Är det ingen numera som lägger halm under täckena för tork?

Nej, det har jag aldrig sett någon göra, bara läst mig till att man bör göra i äldre böcker...

Det kanske är så att fleecen har tagit över halmens funktion, och är så mycket enklare att hantera?;)

Är det ingen numera som lägger halm under täckena för tork?

Gjorde det när jag var yngre då jag inte hade några bra svettäcken (hade ett kombitäcke - det randiga som jag inte kommer på vad det heter nu). Nu har jag två superbra fleecetäcken (ett BUcas och ett Hööks) till mina pållar så då behövs ingen halm. Utan all fukt lägger sig på utsidan.

Så jag håller med Pinky. :) Nu när det finns bra fleece och andas-täcken så behövs inte det.

/Maria

duschar alltid mina hästar efter träning om dom blivit svettiga. oavsett årstid. dom kan ju inte stå med intorkad svett hela vintern. Sen lägger ja på filt å ett ylle täcke så dom blir varma.

Hm. Hur kommer det sig att ni duschar klippta hästar, de torkar säkert fort, men har de blivit vidare skitiga? ;) :p

Jag duschar bara hästen innan den ska klippas på vintern. Min ridhäst blir aldrig svettig och får aldrig lång päls på vintern. Travaren som körs blir ju rejält svettig, men efter att hon är klippt så torkar hon ju väldigt snabbt och behöver inte duschas efter varje pass. På med kombi eller svettäcke så är hon torr på nolltid.

Hm. Hur kommer det sig att ni duschar klippta hästar, de torkar säkert fort, men har de blivit vidare skitiga? ;) :p

men de blir ju svettiga även fast de är klippta, inte så mysigt med intorkad svett. Jag duschar min häst även på vintern om han blir svettig även fast han är korthårig.

Jag duschar inte på vintern, helt enkelt för jag kan inte spola inne. Så även om jag har varmvatten så måste jag stå ute i kylan och spola vatten på dem. Och det är ju ett tag de står genomvåta medan man shampoonerar etc.

Om de är alltför grisiga så brukar jag passa på att bada dem på klinik.

Om det skulle vara så att jag av någon anledning MÅSTE duscha hade jag gjort det så fort det nånsin gick utomhus, skrapat av, frotterat, fleecetäcke och ställt dem under infravärmarna som sitter över stallgången (hobbysolarium =))

Jag klipper dock vintertid, för att undvika svettning och det ska vara lättare att hålla dem rena.

Jag har kallstall, samma temp inne som ute.

Ja, jag skulle duscha om hästen blev svettig. Sen skulle den få stå inne tills den var torr med en massa fleecetäcken beroende på hur kallt det är.
Nu har jag inte något redit stall ännu så jag ser till så att min häst inte blir svettig mer än att de går o svampa av den.
Mitt stall som vi håller på att bygga kommer nog vara rätt svalt på vintern även sommartid sådär 12 grader på vintern o inte mer än 20 på sommaren alla fall.
(Håller på med trav)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.