Duscha häst på vintern?

nexxa

Trådstartare
Vad skulle det krävas för att ni skulle duscha en häst vintertid?
Och ni som gör det, är det ljummet vatten, tork i solarium/på med ngt speciellt täcke direkt? Hur varmt/kallt har ni i stallet?

Sv: Duscha häst på vintern?

Jag skulle inte vilja duscha hela hästen på vintern, såvida den inte blivit helt genomsvettig. Jag tycker det räcker att ta några tag med svampen just där hästen blivit svettig som på hals och sadelstad. Och sen på med ett fleecetäcke.

okej, men låt oss säg att man måste duscha sin häst flera gånger i veckan (orask okänd) vad hade krävts?

Om jag måste duscha en häst på vintern så packar jag in den i flera lager täcken, ylle närmast kroppen, försöker byta lagret närmast kroppen ett par gånger. Sen får de varm god betfor för att hålla upp värmen, och hö att mumsa på tills de är torra.

Jag duschar dem nästan bara innan jag klipper dem.

Jag duschar ofta min häst vintertid, vi har väl runt 15 grader i stallet som blir ännu varmare när stalldörrarna är stängda. Ljummet/varmt vatten, täcke på och hö i boxen efteråt är det som gäller.

Jag skulle se till att göra det på kvällen, då har de stått inne ett tag och stallet är varmt. Duscha så snabbt som möjligt och på med täcken såklart.

Dessutom skulle jag nog försöka låta bli att göra det om det är typ 10-15 minusgrader, hellre en dag då det är något högre temperatur.

Jag duschar ofta hästar även nu på vintern. Det är inte så kallt i stallet, det finns varmvatten och de får på sig täcken och står inne efter duschen. Jag har inte märkt att de fryser eller mår dåligt av det. Pälsen på en klippt häst torkar ju på ett kick också. Jag klipper ca varannan vecka så den hinner aldrig bli lång.

Travhästar duschar ju var och varannan dag, både sommar och vinter... Ridhästar borde väl inte vara vekare än travhästar, eller? ;):angel: :rofl:

Jag dushar mina travare 1-3 gånger i veckan, var gång de svettas.
Jag lägger på en filt som jag byter när den sugit ut lite vatten och låter hästen stå inne och käka hö så länge.
Får snart solarium vilket är mkt efterlängtat:love:

Travhästar duschar ju var och varannan dag, både sommar och vinter... Ridhästar borde väl inte vara vekare än travhästar, eller? ;):angel: :rofl:

Precis vad jag tänkte på. På min praktik duschade vi hästarna, stallet stod öppet rätt igenom och några av hästarna stod även i utebox. Det var bara på med täcken och dags att tvätta nästa häst.

när mina travhästar startar på vintern så duschas dom efter loppet. sen blir det bubbla ylletäcken på.. sen är dom torr och glá..

Mina hästar har gått på lösdrift i sex år och det har hänt att jag fått duscha dem. Duscha av, massor me filatr, och fri tillgång på hösilage. Torra på ett par timmar!

Hade praktik i ett dressyr-stall för några år sedan, det var under e n vinter-vår-period.
Iallafall, där duschades hästarna var och varannan dag, om de var svettiga efter träning etc.

Det borde inte vara ettproblem sålänge man har varmvatten och hästarna kan stå inne och torka med filtar på sig.

Jag har aldrig haft en anledning under de 12 år som jag haft häst att duscha den på vintern. Så jag låter hellre bli om det inte skulle finnas nåt riktigt bra skäl.

jag duschar min häst efter han har blivit svettig/lerig eller vad som helst...men aldrig upp på rumpan ryggen..upp på halsen o magen är inga problem...vi har varmvatten i spolspiltan o sen e det fleecetäcke på o massa gott hö i boxen o sen byta täcke när man ser att d har blivit blött o fuktigt...o han har inte tagit skada.han myser när han står där o blir spolad med varmvatten...haha:)

Hej,

Vi duschar våran Lukas när han blir svettig, det kan bli 1 ggr veckan men oftast inte alls så ofta. Använder inte schampo varje gång. Vi har duschspilta i stallet med varmt vatten.

Sätter på täcke dirket efteråt, byter detta och har på torrt täcke efter någon timme. Hö och ljummet vatten att dricka. Torkar man, svans och ben med handduk. Håller koll efteråt så att allt ser ok ut.

Stallet håller nog runt 10 C.

~Ingrid

*KL*
Duschar aldrig dem på vintern, bara ben o svans.
Klipper dem o tvättar bara sadelstaden.

Är det ingen numera som lägger halm under täckena för tork?

när det behövs så duschar jag hästar oavsett väder och temp. men rid/dress.tävlinshästar är ju klippta på vinterna(dom jag rider i vartfall) så dom torkar på ca 30 min. flecce täcke eller ulltäcke. byter det så fort hästen är torr.
sen så rider jag inte hästarna super hårt när det är -15 och kallare... av egna skäl. får så ont i rygg och är stel.

oftast bara spolar av. schampo nång gång per år. eller innan tävling.

just nu har vi nog 15 grader i stallet. det är ju så varmt ute.

när jag jobbade i travstall duschades hästarna varje dag efter jobb året runt, ingen blev sjuk av det, man lägger ju på ett tjock täcke o ser till att de har gott om grovfoder bara.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka