A

Alpin87

Ja dum är vad man kan kalla henne. Stoig i allra högsta grad. Vet inte ens vad jag ska göra med henne. Ibland stannar hon bara när det passar henne, jag kan ingenting göra. Hon står fastfrusen och får hon en liten klatsch med spöt så sparkar hon bakut, stegrar eller gör en capriole. Hon har även börjat ta till stegringen vid andra tillfällen när hon inte har någon lust.

Suck :( Någon som har tips för stoiga ston?
 
Sv: Dumt sto

Sälj henne ;)

Sorry.. jag fixar nog inte ston själv, hade ett på foder och hon var stoig, det gick bara inte!! Fast har ridit ston som inte är stoiga, då kan de ju vara trevliga

Kanske det vanliga tipset, arbeta från marken så hon får respekt för dig som chef!!
 
Sv: Dumt sto

Hon är NH tränad och är jättetrevlig från marken. Vi var på kurs i somras för Jaana.
 
Sv: Dumt sto

Vet inte exakt vad du ska göra, men min egen teori om mitt förra sto kan jag dela med mig av...hon testade mig jättemycket i början, särskilt efter en tid när hon började att känna sig hemma i miljön. Galopperade på stället och reste sig istället för att tänka framåt. Jag gick på henne ganska hårt för att "sätta mig i respekt" (och för att jag blev arg:o ). Och det ångrar jag idag, för jag tror att det var då hon tappade respekten för mig. Jag sålde henne tre år senare, men jag fick känslan av att hade jag envisats men INTE bråkat med henne i början, hade jag haft en häst som respekterat mig och varit mer villig till samarbete. Så, summa: behåll fattningen, men envisas tills hon gör som du säger och ge dig aldrig.:devil: Att klatscha på ett sto med spö gör henne bara förbannad och än mer ovillig att kommunicera med dig...
 
Sv: Dumt sto

Jag har ett tips. BACKA. Fortsätt altså att backa om hon börjar backa. Backa en lång sträcka och mana sedan på henne igen. Om hon fortsätter löjla backar du igen, tills hon lyder framåt. Om det är något framför henne som hon är rädd för, tex en bil kan du vänta henne så att hon har huvudet åt det hållet du kom från, sedan backar du förbi, då glömmer hon av bilen, och kanske inte ens ser den. Hoppas jag hjälpte / Natta
 
Sv: Dumt sto

Har tyvärr inget tips, har själv enbart ägt ston och har aldrig stött på det problemet. Har nu sto nr 4 och 5 och haft häst i över 20 år, är det verkligen vanligt att ston är besvärliga? :confused:
 
Sv: Dumt sto

jaadu det enda tips som hjälper på mitt sto är min egen mentala inställning eller mitt humör, min dam är mästare på att läsa av mej.

Hon funkar för det mesta alldeles ypperligt men ibland hänger hon sej åt att t ex inte bjuda framåt i galopp när man vänder upp mot hinder (sabotera rytmen för sej själv) , studsa och slänga med huvudet. Det allra bästa är att ta sej tid och på något sätt försöka genomföra övningarna lugnt och systematiskt, stressar man upp sej slutar det bara med att både hästen och jag blir helt slut.
Klart man ska säga åt dem på skarpen när de bär sej åt för j..ligt men det brukar vara bättre att "lura" och lirka dem till arbete.
Blir du kompis med ditt sto har du en jäkligt bra kamrat för livet!
Men du är ALLTID bossen det ska hon ha klart för sej.;)
 
Sv: Dumt sto

Har tyvärr inget tips, har själv enbart ägt ston och har aldrig stött på det problemet. Har nu sto nr 4 och 5 och haft häst i över 20 år, är det verkligen vanligt att ston är besvärliga? :confused:

Samma här. Jag har ridit i snart 40 år och alltid föredragit ston, aldrig haft några problem med dem.

Immer
 
Sv: Dumt sto

Kan hon ha ont ngn stans?
Igår hände ngt liknande för mig, men jag tänkte då att hon stått i det förbenade regnet (utedrift) två dygn i sträck och blivit kall och stel.
Så jag hoppade av, ledde henne någon kilometer tills jag kände att hon var med på noterna, blev varm och så. Sedan var det inga problem med att få henne att jobba, det var riktigt roligt.
Jag tänker att min häst vill säga mig något, hon gör inget av rent djävulsskap. Hästar är inte beräknande, det är det som gör at det är så skönt att umgås med dem...
 
Sv: Dumt sto

Mitt sto har varit väldigt stoig men hon har faktiskt blivit mycket bättre med åren, nu går det att övertala henne i vissa lägen. Visst fortfarande så att man får ge upp vissa gånger men problemen kommer inte lika ofta.
En fråga, är hon fux? de röda brukar ha det värsta humöret =)
Hoppas att hon blir bättre, Lycka till!:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dumt sto

Jag har ett tips. BACKA. Fortsätt altså att backa om hon börjar backa. Backa en lång sträcka och mana sedan på henne igen. Om hon fortsätter löjla backar du igen, tills hon lyder framåt. Om det är något framför henne som hon är rädd för, tex en bil kan du vänta henne så att hon har huvudet åt det hållet du kom från, sedan backar du förbi, då glömmer hon av bilen, och kanske inte ens ser den. Hoppas jag hjälpte / Natta

Lite knapplån också.

Ibland undrar jag. Ni som försepråkar metoden backa om hästen inte vill gå framåt. Har ni själva prövat metoden, eller är det bara något ni läst om här på buke och tänket "Men den metoden verkar ju bra".
 
Sv: Dumt sto

Driiiv henne framåt så fort du känner att det är en bock eller stegring på gång!
Låt henne INTE börja med sånna grejjer!
 
Sv: Dumt sto

Usch stooon.. mitt sto är så stoigt just nu att det blir blä.
Hon har kommit in i en hemskt period, surar och bråkar för det mesta.
Ridningen har jag fått lagt ner ett tag, hon hatar verkligen sadeln.
Så fort jag kommer med den vill hon sticka, lägger jag på den strycker hon öronen bakåt och backar eller går framåt.
Eftersom hon har sadeltvång måste jag spänna ett hål gå några steg och spänna ett hål.. men när hon är spänd och nervig är risken stor
att hon slår över och får panik då sadelgjorden kommer på plats.
Spänd och nervig blir hon just nu så fort vi ska rida.
Antagligen har hon väl tröttnat och samtidigt kommit i en stoo-period.
Så jag la alltså ner ridningen och försökte komma på någon som hon tycker är kul.
Tränar mycket markarbete istället, tricks och kontaktövningar, ute och går/busar- här har hon också sina dagar, idag strök hon öronen bakåt då jag sprang med henne..surpuppa!
I söndas älskade hon det..
De har sina dagar..ston.
Och jag har faktiskt aldrig haft ett sto som blir stoigt..
Vi får helt enkelt acceptera stoandet..

Försök göra något annat än ridningen? Gör något oförväntat.. så kanske glädjen och glimten kommer fram igen, det är vad jag får träna på nu iaf..

Vore roligt att höra hur era ston beter sig under vissa perioder, blir de surston och stooigt?
 
Sv: Dumt sto

Jjadu, man skull ekunna tro att det är min gamla foderhäst du pratar om . Hon var nämligen EXAKT likadan, precis samma saker.
ag försökte och försökte och försökte, men till slut insåg jag att det inte var nån idé. Det ska ju vara kul o rida.
Men medans jag fortfarande försökte så gjorde jag så att så fort hon försökte ställe sig upp, så vände jag om henne, direkt alltså, man känner ju när hon börjar stanna o försöka resa sig, o då drar man i ena tygeln o trycker på med samma skänkel, så att hon liksom "tappar bort" det som hon skulle göra.
Och så fort hon har en tendens att stanna så vänd, gör en massa snäva volter , o när ni har gjort en del såna, om hon ändå vägrar gå framåt, så dra tag i den andra tygeln o gör en massa snäva volter åt andra hållet. Det var i stort sett det enda jag kunde göra för o få henne att "glömma bort dig". Hon stog nämligen mera på två ben än fyra när man red. för en häst måste ju ha alla ben i marken för att kunna ställa sig upp stadigt, och så fort man då vänder, tar tag i hästen åt ett annat håll så är den ju inte i balans, alltså kan den inte ställa sig. Och om hon skulle lyckas ställa sig bara lite, så kan man gör likadant, för då liksom tvingar man ner henne, för hon vill inte stå ostadigt på två ben.

Jag klarade inte av min foderhäst till slut, jag var bara såååå trött på o sitta o bråka med henne. Droppen var när jag väntade på stallplanen på hennes rygg i 1 hel timme, för o få henne o ens gå in i paddocken. Som sagt, det ska vara kul att rida också, och jag tröttnade på att tycka att "åh idag var det bra ridning" för vi kom runt ett helt varv i paddocken utan att hon stannade.

Lycka till i alla fall!
 
Sv: Dumt sto

mitt sto har just blivit "vuxen" och känner sig riktigt världsvan, vilket helvete, hon är hög i rang dessutom, det underlättar ju inte. som tur är så har hon kvar iallafall lite respekt för mig i sina perioder men det blir omöjligt att be någon t.ex ta in henne ur hagen, sadla eller att rida ut tillsammans med en annan häst,. Cikita : arbeta ledarskap så mycket du kan när hon är sammarbetsvillig, och överraska henne med nya spännande övningar så hon glömmer bort att sura,
 
Senast ändrad:
Sv: Dumt sto

Samma här. Jag har ridit i snart 40 år och alltid föredragit ston, aldrig haft några problem med dem.

Immer

Håller med!!
Mitt eget sto är en underbar varelse... Dock är det vissa som inte kommer alls överrens med henne.
Men nog är iofs ston speciella... i bland när man ska hitta på nåt nytt med henne så får ja skicka in en ansökan först å få den beviljad å godkänd av henne innan.. haha :) Typ iaf ;)

Till TS:
Men å andra sidan, alla hästar är olika, och som hästmänniska kan det i bland kanske vara svårt att veta vad som passar just den hästen. Därför är det bra att ta hjälp av andra. Olika instruktörer tex olika tränare har olika tips, nåt ska väl passa och funka dej och din häst till slut!
 
Sv: Dumt sto

Min häst står oxå frusen i marken lite titt som tätt. Börjar bli bättre. Olika knep varje gång. Pisken funkade till en början, men nu sparkar hon bara när man tar till den. Rider utan spö nu, då jag lärt mig att hon bråkar mindre när det är hemma.
Ibland när hon står så brukar jag sick-sacka mi frammåt. Går snett till höger sen till vänster. Fortsätter så till det blir rakt igen. Det senaste jag testade var att böja henne. dra i högertygeln, sen vänstern.. och så fortsatte jag så tills hon tröttnade. ska tydligen funka att rycka man också medans man ändå bara sitter där och inte gör nåt.
Min plan för mitt sto är att göra det obehagligt på något vis att stå still. För att vänta ut henne är lönlöst, bli arg är lönlöst.
lycka till
 
Sv: Dumt sto

kl.

Jag har hittat problemet nu, hon är inte dum utan det är bara jag som inte visat mig som ledare på ryggen. Jag tog på repgrimman och reptyglarna och satte mig barbacka. Hon stod frusen, kickade för skänkeln och stegrade i början.

Jag började med grunderna i NH från ryggen. Böja och få kontroll över hästen. Enkla grejer, böja tills hon ger efter och flytta i sidled. Det gick inte som jag ville i början. Hon gick emot skänkeln och bråkade.

Jag fortsatte på samma sätt. Stanna, böja, eftergift. Skritta böja, stanna, flytta undan, eftergift. Sedan flyttade vi lite i sidled med ledande innerhand och inget annat krav.

Slutligen böjde vi lite till och hon gjorde inget motstånd utan tuggade bara nöjt.

Så nu fortsätter jag såhär några dagar till tills det lossnar helt. Jag ska nog kolla till mig själv först och främst, innan jag kallar hästen dum.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 973
Senast: Palermo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp