Dumt att köpa?

S

supernova

Hej! I söndags var jag och provred en häst som jag verkligen föll för. Hon var huuur go som helst och mysig att rida och allt det där. Saken är bara den att jag är hoppryttare och tävlar då givetvis i hoppning, men jag hoppade inte hästen i fråga. Då jag knäckte revbenen minutrarna innan jag red henne (jag provred en annan häst innan och hon slängde av mej så jag knäckte några revben. och jag vet att det var dumt att rida när jag hade ont) så hade jag ingen möjlighet att hoppa henne för jag hade så sjuhelsikes ont. I dressyren gick hon fint och allt det där och när ägaren visade henne i hoppningen så gick hon superbra och allt det där.

Min fråga är alltså om det är dumt att köpa henne utan att ha hoppat henne innan, när mina planer är att tävla henne i hoppning? Det säger sig väl nästan självt att det är, men jag föll verkligen för henne och kände att hon är number one! Och ni hästägare vet hur stark den känslan är när man för första gången red sin älskling... :bump:

Tack på förhand!

Sv: Dumt att köpa?

Ojoj.. knäckte du ett revben ajaj.

Du har ingen möjlighet att hoppa henne själv om några veckor? Eller måste du bestämma dig nu för fler köpare väntar? Som jag förstår det, såg du när någon annan ryttare hoppade henne och du känner att det såg bra och smidigt ut.

Gå på magkänslan om du inte har möjlighet att komma upp på ryggen än. Mitt hästköp blev ett litet impulsköp (min provridning betod av att jag red ut på henne en gång :o ) och jag har haft min pärla i 8 år och skulle aldrig släppa henne ur min syn!

Lycka till:)

Lita på magkänslan! Jag "provred" min dam i skritt i ca 10 min,dagen efter åkte jag upp och hämtade hem henne,hon hann med att vara i mina ägor i 10 år innan hon fick artros i ett knä,effter det vart hon pensionär,och står nu hos en underbar tjej 16 mil ifrån mig,och bara går några lugna turer med hennes dotter då och då,och är uppfostrare i hagen,och förhoppningsvis så kommer hon få en alldeles egen bäbis till nästa år! :love:

Har du sett henne hoppa och är nöjd med det, och är verkligt fäst vid henne - varför inte? Försök provrida igen om du kan (eller hälsa åtminstone på), bestäm dig sedan.

Skulle jag vara i dina ridstövlar skulle jag köpa.

Varför inte löshoppa eller be någon annan som vet hur du vill ha din häst, hoppa så att du får veta ungefär hur hästen är att hoppa.

Har du möjlighet att be en kompis eller tränare provhoppa hästen så skulle det nog vara en idé. Då kan kompisen/tränaren beskriva ungefär hur hästen verkade vara att hoppa jämfört med att dressyra på.

Om hästen var bra på marken och du inte vill komma jättehögt i klasserna så tror jag definitivt att du kan köpa hästen även utan att någon annan provhoppar den. Markarbetet är väl ändå en stor del av huruvida en häst är bra hopphäst eller inte, även om hästen hoppar som en gud så hjälper inte det om den inte går att reglera mellan hindrena. Och du såg ju hästen hoppa så den kan bevisligen det. :p

Senast ändrad:

Eftersom du verkar tycka om hästen så så hade nog jag själv gjort så att ja tagit med en kompis eller någon du tränar för kanske o be den prov hoppa den just för att se när någon annan än den ägare som hästen har nu hoppa !

Lycka till :idea:

Skulle som andra sagt, tagit med en kompis som kunde känna hur den är att köpa. Fast jag skulle nog köpt den iaf:angel: allt går att träna på..

Med tanke på att jag köpte min häst efter att sett en video där hon rids i alla gångarter och hoppar över en liten stock.... så säger jag att jag skulle slagit till! :D

Hej! I söndags var jag och provred en häst som jag verkligen föll för. Hon var huuur go som helst och mysig att rida och allt det där. Saken är bara den att jag är hoppryttare och tävlar då givetvis i hoppning, men jag hoppade inte hästen i fråga. Då jag knäckte revbenen minutrarna innan jag red henne (jag provred en annan häst innan och hon slängde av mej så jag knäckte några revben. och jag vet att det var dumt att rida när jag hade ont) så hade jag ingen möjlighet att hoppa henne för jag hade så sjuhelsikes ont. I dressyren gick hon fint och allt det där och när ägaren visade henne i hoppningen så gick hon superbra och allt det där.

Min fråga är alltså om det är dumt att köpa henne utan att ha hoppat henne innan, när mina planer är att tävla henne i hoppning? Det säger sig väl nästan självt att det är, men jag föll verkligen för henne och kände att hon är number one! Och ni hästägare vet hur stark den känslan är när man för första gången red sin älskling... :bump:

Tack på förhand!

Jag provred 9 hästar innan vi tog hem någon, och då hade jag fått 1 hjärnskakning och stukat foten några gånger, men det konstiga va att vi provred aldrig den 10:e, va typ helt galen, man kunde inte sitta upp på hon eller ngt.. Vi tog hem henne (vet inte varför, de kändes rätt iaf) och 3:e dan vi hade haft henne provred vi och de kändes okej, vi hoppade inte, red ut.. och de e en hopphäst..
gjorde sedan illa sej dagen efter.. köpte henne veckan därpå, fick stå i 2 månader..
ÄLSKAR HENNE!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama