Dumma regler om hästhantering!

N

Nelya

Hoppas jag lagt tråden rätt men det handlar ju om hästhantering så vi får hoppas :)

Jag undrar om ni som hästägare får höra en massa dumma teorier från andra hästägare/hästfantaster?

En föredetta ridlärare på en annan ridskola än den jag jobbar på hade berättat för sina elever när de hade teori att det ska ta minst en halvtimme att mocka en box och tar det kortare tid har man inte gjort det ordentligt. :eek: Jag tittade bara på den här tjejen och funderade på hur en som har tjugo hästar gör. Man mockar väl inte tio timmar då? Jag mockar 8 boxar om dagen och några få av dem kan ta upp till en halvtimme på en dålig dag men de små ponnierna som står i mindre boxar och som bara bajsar på samma ställe tar högst tio minuter var!! Och jag lovar att jag mockar ordentligt! :mad:

Har ni råkat ut för någon som kommit med knasiga regler som inte stämmer alls?

Sv: Dumma regler om hästhantering!

Svarar tyvärr inte på din fråga om dumma regler men reflekterade över mockningstiden. Vår stallskötare mockar 9 boxar på en timme :confused: och jag hade sannerligen uppskattat om hon hade spenderat en halvtimme i min huligans box.

sådant hör man ju hela tiden :smirk:
det finns lika många teorier som det finns hästägare och dom flesta anser att dom absolut har rätt :angel:

en bra motfråga hade ju varit -hur lång tid ska en spilta ta ? hur många anställda till gödsling har er ridskola ? eller det kanske bara är ett par hästar där ;)

vi hade runt 20-25hästar när jag jobbade i ett stall.. det tog mej ca 2,5timma att mocka,lägga in nytt samt sopa... jag tror att det går snabbare o snabbare ju oftare du gör det, utan att det för den sakens skull behöver vara ett dåligt arbete.. Man lär ju sej varje hästs box....

Jag mockar i en timme oftast....lite överdrivet kanske.men jag är jättenoga.

Första gången jag fick hästarna, en pytteliten ponny och en liten ridhäst, tog det en timme att mocka. Men nu tar det mellan 15-40 min beroende på hur länge hästarna stått inne och hur mycket dom har skitat ner, sen har jag ju bädd också så...

Bara man gör rent och fräscht så spelar det väl ingen roll om det tar 5 eller 55 min?

Ne precis. Jag tycker det är skönt att mocka ibland:) kan stå där i en timme och vara pedantisk och fundera över livet..bara skönt=D

Jag mockar, fyller på med spån, lägger klart middagshöet och sopar på drygt 1,5h på ridskolan där jag har praktik. 8 spiltor och 1 box. Om jag mockar på boxsidan tar det drygt 15 min/box beroende på vem som har mockat dagen innan. ( Vi har en extremt lat gubbe där som bara rör om så det ser "fint ut") Om han har mockat dagen före så kanske 20/30 min per box.

Självklart kan man mocka snabbt men ändå noga, som någon skrev tidigare så man lär ju sig hur hästarna härjar över natten! :D

Samma här, det blir liksom avslappnande att mocka! Men har jag bråttom kan jag mocka på sådär 10-15 min, längre tid om allt är uttrampat men ändå. Däremot krävs det då att jag tar i för fulla gubbar :D

Det beror helt och hållet på om jag ska snåla strö eller inte. Min egen häst = jag betalar ströet själv = jag tar lite längre tid på mig, är noga med att inte slänga ut för mkt rent spån, dock tar det MAX 15 min och då är det en riktig grispelle. När jag jobbade i travstall mockade jag och höade till 6 hästar på 30 min, mer tid fanns helt enkelt inte, men då blir det ganska oekonomisk mockning. Allt blött/ skitigt ut, nytt strö in. hade både halm och spånboxar och det gick ca 2-3 spånbalar/ box och vecka. Till min egen går det max en bal/ vecka. I travstall har man inte tid att stå och finlira men då får man leva med högre förbrukning av strö.

Det är klart att man får mocka i tre timmar per box om man känner för det men man kan inte komma och påstå att det inte är noggrannt gjort bara för att det tagit mindre en en halvtimme. Vissa mockar ju snabbare än andra.

Vi har 8 hästar som jag mockar åt och jag har en arbetstid på två timmar att göra det på. Inom de här två timmarna ska jag dessutom hinna ta på dem grimmor, ge dem frukostkraft, ta ut dem alla i hagen tillsammans med hö och hjälpa till att släppa ut 15 privathästar. Ska jag då stå i fyra timmar till och mocka för att någon galning fått för sig att man inte kan göra det ordentligt på två?? Jag mockar dessutom snålt för att spara på spånet.

Det är ju det här jag menar med dumma regler som man kan få höra.. :)

en bra motfråga hade ju varit -hur lång tid ska en spilta ta ? hur många anställda till gödsling har er ridskola ? eller det kanske bara är ett par hästar där ;)

Jo hade jag träffat den personen som sagt det hade jag ju ställt några mothuggande frågor mot henne. Nu pratade jag ju bara en tjej som hade ridit hos den här kvinnan som sagt, "Don't kill the messenger" heter det ju. Det är väldigt lätt att säga att man ska mocka minst en halvtimme om man kanske bara har två-tre hästar och inga speciella arbetstider att hinna göra det på :)

Svarar tyvärr inte på din fråga om dumma regler men reflekterade över mockningstiden. Vår stallskötare mockar 9 boxar på en timme :confused: och jag hade sannerligen uppskattat om hon hade spenderat en halvtimme i min huligans box.

Jag kan även förstå din sida av saken. Det är inte heller roligt om det blir slarvigt gjort.

Förlåt att jag fyller min egen tråd med en massa inlägg :smirk:

Ne precis. Jag tycker det är skönt att mocka ibland:) kan stå där i en timme och vara pedantisk och fundera över livet..bara skönt=D

Det tyckte jag oxå.. Tills jag köpte Bääs.. Hon är en strö marodör:devil: .. Måste ibland tömma kärran 2 ggr då den blir smäckfull.. Hennes box kan ta allt ifrån 30-45 minuter.. Andra hästar jag haft kan det räcka med 5-15 min..
Men det där med att man gör sämre jobb i en box bara för att det går fort köper jag inte.. Shettisen jag hade gjorde sitt på samma ställe 90% av den tid jag hade honom.. Det va bara att ösa ut och gå vidare..

ja...jag mockar mina två på fem minuter tillsammans. Jag har torv och spånbädd. Den håller sig otroligt bra och är torra som snus. Och det går hiskeligt fort att mocka! En halvtimme per box??? En halvtimme hinner man ju göra tusen andra saker på...jösses...

Jag menade inte att jag mockar slarvigare för att jag mockar fort, men då åker allt ut och med det även ganska stor mänd ren strö. Resultatet är detsamma men som sagt, det går inte att stå och pilla när man har ont om tid.

Jag tycker definitivt att det låter som en korkad regel, allt beror ju på omständigheter. Vad det är för strö i boxen, vilken häst man mockar åt, vad man har för redskap osv. Av mina sex boxar på 30 min så kanske en tog 10 min medans de andra fem gick fortare, det är ju jätteskillnad mellan hästar.

När jag jobbade som hästskötare tog det mig ca två timmar att fodra 25 hästar... mocka och halma 12 boxar samt sopa alla gångarna. Ryttaren hade själv hand om 8 boxar och resten var "privathästar" som ägarna mockade. Då var boxarna ordentligt mockade, men jag var såklart rätt svettig efteråt.

Man kan mocka snabbt och väl, men det kräver kunskap om hästens vanor, teknik och TEMPO!!!

Haha jag hade en arbetsgivare som sa att om det inte tog 15 minuter att mocka en box så var det slarvigt gjort och då var det ändå bädd...jag som jobbat på ett större stall tidigare mockade då 22 boxar (bädd) på ca 1,5 timmar...

Men men det var hennes pengar så det var bara att söla:angel:

Kan ju säga att jag inte trivdes med den söliga takt som rådde där på allt, så jag var inte kvar där länge...

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Hej alla hästkunniga! Jag har hållit på med hästar i tre år nu, men under dessa tre år har jag intensiv "pluggat" på häst/ridning...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: Apollo 13
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår