Dumma hund...

kisse

Trådstartare
:cry: Min underbara fina högt älskade tjej blir ALDRIG vuxen... Hon är 16 månader och tuggar sönder allt. Möbler, kläder, papper, leksaker, blommor, u name it. Idag har hon gett sig på sonens nyinköpta hörselskydd. Och då har hon varit ute med oss en ordentlig stund, byggt hage och tuggat pinnar, racat osv. (Nej, ingen tankeverksamhet idag).

Vi går på ringträning, efter vilken hon är helt slut, en gång/veckan, ställer ut ibland på helgerna, tränar vardagslydnad, springer lös på fälten, går fint i koppel, VI GÖR SAKER, men det är aldrig tillräckligt.

Vi har fortfarande kompostgaller att klättra över när vi ska in i vardagsrummet, trodde att vi skulle kunna ta bort det för ett bra tag sedan, men det går inte.

Vad ska jag ta mig till? Vill inte höra att jag är en dålig matte, jag försöker verkligen, men jag är redan så TRÖTT, bara gråter när jag tänker på att jag måste köpa nya hörselskydd till barnet, JAG HAR JU INTE RÅD.

Kanske skulle investera i en sandsäck, ibland vill jag bara slå på något...:cry:
 
Sv: Dumma hund...

Jag förstår dig precis.. Och jag gråter med dig.. Och NEJ du är ingen dålig matte.. Vissa raser är lite mer tuggiga än andra. Och dyrt kan det bli ibland. Och hur klycshigt det än låter så får man ju försöka att sätta upp allt som är dyrt och otillåtet lite högre så hunden inte får tag på det.

Jag hade samma problem med en av min hundar.. Tugga på allt ända tills han va över 1 ½ år gammal.. Men det gick över med tiden. Är det även så när ni är hemma? Min tuggade endast när han blev lämnad ensam. Seperationsångest så att säga.. Har inte din tränare någon ide om hur ni kan göra?
 
Sv: Dumma hund...

Ingen tröst kanske men min ene hund fyllde tio år nu i mars och han kan fortfarande äta upp diverse saker. Så jag vet hur det kan vara. Det dyraste han tuggat upp är benen till mahognymatrumsbordet. Detta sker hos honom på ren trots för att de andra hundarna eller hästarna fått mer uppmärksamhet än vad han fått. Man kan se hur det riktigt lyser i ögonen på honom medan han väntar på att man ska reagera.
Ett sätt att stimulera tankeverksamheten kombinerat med utfodring är att slänga ut fodret t ex på golvet eller gräsmattan. Sedan låta hunden nosa upp bitarna istället för att bara stå still och käka i matskålen.
 
Sv: Dumma hund...

Skrattar faktiskt lite nu:crazy: . Riktigt så fina möbler har inte vi så vi är inte i samma prisklass än du o jag.

Mest tuggar hon förstås på saker när hon är själv. Hon är aldrig helt ensam, vi har två hundar. Hon är för övrigt hemsk mot honom också. Boxas och biter honom o han är alldeles för mesig, han är mycket äldre än honom, men hon bossar runt honom ändå.

Men hon är underbar också. Ialla fall ibland.;)
 
Sv: Dumma hund...

Ja.. Det är ju bara att hoppas att det går över med åldern.. Ju förr desto trevligare... ;)
 
Sv: Dumma hund...

Ojoj vad jag känner igen mig :eek:
Min 9 månaders unghund är precis likadan. Jag vågar inte ens lämna honom ensam längre :crazy: ...
Tänkte prova att vänja honom att ligga i bur om jag måste lämna honom. Det är det enda jag kommit på som ev. kan hjälpa..
Men jag har inte ens börjat än även fast jag haft buren sen januari :angel: Kanske dags :D
 
Sv: Dumma hund...

Det är faktsikt jätteskönt att höra att man inte är ensam. Var lite rädd när jag startade tråden att det skulle bli en massa moralpredikningar om att aktivera hunden osv och det vet vi ju alla att man ska, det är ju inte det som är grejen, ja ni fattar vad jag menar.

Det är tur för våra älsklingar att de är just älsklingar...:angel:
 
Sv: Dumma hund...

Vissa hundar är bara monster :devil: Tyvärr så kan man aldrig undgå att älska dom heller när de visar sina fina sidor.. :cool:
Vad har du för ras på din tjej?
 
Sv: Dumma hund...

har ett monster hemma jag med eller de går i perioder.. men pennor dom letar han upp var dom än är å sen tuggas de sönder... 2 schabrak som skulle tvättas blev lite konstiga i kanterna .. *morr*

mina nya tofflor.. mina vinterkängor.... allt som är mitt men husses grejor dom sniffar han lite på å lägger si å tittar på... nu har beteendet blive bättre å bättre.. de går åt mindre grejor hemma..
 
Sv: Dumma hund...

:cry: Kommer ihåg hur det var....:crazy:
Min åt också på ALLT, men helst på "fasta" saker så som väggar och lister och kanter som inte var så lätt att fixa :crazy:
Tre lägenheter åt hon och slutade först vid 2 ½ års ålder. Förstörde bara då hon var ensam hemma och försökte förstås undvika det så mycket som möjligt.

Ett tips jag fick av en veterinär var att alltid ha en lampa på (under den mörka årstiden) för det kan vara frustrerande för hunden då det är mer eller mindre mörkt under hela dagen. Det andra tipset jag fick var att alltid ha radion på då hunden är ensam. Kör med båda tipsen fortfarande nu 10 år senare. Funkar.
 
Sv: Dumma hund...

:cry: Min underbara fina högt älskade tjej blir ALDRIG vuxen... Hon är 16 månader och tuggar sönder allt. Möbler, kläder, papper, leksaker, blommor, u name it. Idag har hon gett sig på sonens nyinköpta hörselskydd. Och då har hon varit ute med oss en ordentlig stund, byggt hage och tuggat pinnar, racat osv. (Nej, ingen tankeverksamhet idag).

Vi går på ringträning, efter vilken hon är helt slut, en gång/veckan, ställer ut ibland på helgerna, tränar vardagslydnad, springer lös på fälten, går fint i koppel, VI GÖR SAKER, men det är aldrig tillräckligt.

Vi har fortfarande kompostgaller att klättra över när vi ska in i vardagsrummet, trodde att vi skulle kunna ta bort det för ett bra tag sedan, men det går inte.

Vad ska jag ta mig till? Vill inte höra att jag är en dålig matte, jag försöker verkligen, men jag är redan så TRÖTT, bara gråter när jag tänker på att jag måste köpa nya hörselskydd till barnet, JAG HAR JU INTE RÅD.

Kanske skulle investera i en sandsäck, ibland vill jag bara slå på något...:cry:

Usch, vad tråkigt att det blivit så för er! :crazy:
Men hur länge har du haft hunden? Sedan den var LITEN valp?
Det är otroligt viktigt att den lär sig lite hyfs redan från början.
Jag har inte haft min 6månaders blandrashane väldigt länge, men 1 vecka o 2 dar har jag haft honom. Han är hyggligt uppfostrad. Lyder bra o så vidare.

Du kanske ska börja med att låta din hund jobba med huvudet? Alltså, den kanske mår bättre av att "tänka" mer än att bli "understimulerad" kanske?
Men nu vet ju inte jag vad det är för en ras på din vovve, men det där påminnde ju om en hund jag haft hand om, nämligen Dalmatiner :crazy: Den bara tuggade sönder i princip ALLT, soffan, mina saker osv....Jag försökte o försökte, men nej, jag gav upp o lämnade tillbaka den.

Det är bra att ni går kursen. Jag började att låta min grabb vara själv hemma 20 minuter o det gick bra. Sedan ökade jag lite successivt lite för fort kanske men nu har han börjat va själv typ 1 timme om jag skulle behöva ut på stan på ärenden.

Lycka till o hoppas det går över!! Valpar, ja dom är lite djävular i sig ibland men det är bra om dom får arbeta lite mera så att dom blir helt trötta o tar lång tupplur...... :D
 
Sv: Dumma hund...

Hur har du det med tugg-grejer till din hund? Massor av tuggben, tuggpinnar och märgben överallt antar jag?

Min hund är ju inte lika extrem som din ( puh :angel: ) men jag ser alltid till att det finns något kul att tugga på. Vi varvar grisöron, igentejpade mjölkkartonger - bara silvertejp håller mer än ett par minuter - och lådor och annat han ska ta sig in i. Gärna plastbyttor och annat som ska öppnas.
Han har insett att det matte ger är oftast (!) roligare än möbler och annat han ger sig på. Ser jag att han är på något han inte får plockar jag snabbt fram något jag har på lut och byter till denna. Fyar inte direkt på honom utan visar mest på roligare alternativ.

Just nu ligger han här brevid och försöker öppna locket på en jostillbringare av plast. Hade två, så han får sätta bitmärken i den gamla, det får vi leva med. Knepigt att få upp locket, eftersom det blir lite vakum. En köttbulle räcker långt, nu har han öppnat tillbringaren fyra gånger på raken och den är inte slut ännu. Tyvärr börjar det här bli för lätt det med, får hitta på något annat.... Man får träna fantasin i alla fall

Han får också, som någon skrev, ett mål mat utslängt i sin hage per dag - och han har 550kvm att leta på - för att han ska anstränga sig lite för maten. ( och så får matte sola lite under tiden :D )

Du gör säkert redan en massa sånt, men annars är det ett tips att för en period "överfodra" hunden med en variation av saker att tugga på och öppna. Inga snabbtuggade godisbitar utan något att verkligen sätta tänderna i.

Hoppas det löser sig snart- med tiden om inte annat.
Jag tycker du verkar vara en bra matte som verkligen bryr sig om sina hundar, det finns ju andra som hade givit upp för länge sedan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 627
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 747
Senast: AnneB
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 634
Senast: Dopy
·
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
7 625
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp