Dumma frågor om lösdrift..

Penny_Lane

Trådstartare
Hej hoppas ni har tålamod med mej men jag har lite dumma frågor om de här med lösdrift.. Är inte så insatt men däremot väldans nyfiken. Har sett min granne som år efter år har sina islandshästar ute året om dygnet om Utan ett vindskydd.. det hon hade i en annan hage blåste bort o ja hästarna va ute hela stormen utan vindskydd hela natten.. :( Säg inte att jag skall anmäla för de e de flera som gjort men i vår komun är det nog inte sånt som biter. Däremot är dom väldigt duktiga på å komma ut om en häst har täcket på sniskan eller har rymt en gång för att en bonde kört sönder staketet. :mad:

Iaf.. nu till frågorna.. hehe hoppas ni fortfarande e kvar *S*

Om man har en lösdrift vad gäller då??
1. Vindskydd/ligghall hur skall de se ut bör de va uppvärmt?
2. Hur stor bör lösdriften vara?
3. Hur skall terrängen se ut?
4. Hur många hästar /tunnland mark??
5. Hingstar för sig o ston o valacker för sej?
6. Unga o gamla ihopa eller för sej?
7. Hur ser man till så dom får i sig rätt mängd mat??
8. Vilka tilstånd krävs?
9. Vad är ni beredda å betala för en lösdrift?
10. Vad ingår då?

Hoppas på svar.. och nej inga debatter om hurvida lösdrift e bättre eller sämre än box..

/Penny_lane

Sv: Dumma frågor om lösdrift..

Ja det var dumma frågor... :D :D :D

Närå skojade bara, frågar man inte får man inte veta något heller.

Vad gäller stormen var jag ute och kollade pållarna (9st) tre gånger under blåsten. Började med lästallet..ingen där, skogsdungen...ingen där. Hittade hela gänget ute på öppna fältet (2,2ha) där de stod och undrade varför jag var ute med ficklampan i den här blåsten :cool: Så att de är ute vid oväder är oftast lugnare för dem än att stå inne i box när det väsnas och har sig och ingenstans att fly. De har inte använt lästallet sedan i oktober men under sommaren används det flitigt varje dag.
Men för att svara på dina frågor:

1. Hur de ska se ut och hur stora de ska vara kan du läsa här:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/cache/offonce/lang/sv/pid/15
Tänk bara på att göra så att inte ingången kan spärras av en ranghög häst. Jag har gjort en öppning på långsidan och en på kortsidan (15x4m)

2-4. Därom tvista de lärde. Det beror på hur typografin ser ut men den ska vara så stort att det inte trampas upp och blir leråker. Utrymme för flocken att galoppera då och då. Gärna kuperat och omväxlande. Har ca: 10-15 hästar på 5 ha sommar och 5 ha vinterbete. Jag började ge hö nui januari trots att betet inte är slut :D

5-6. Japp och gärna blandat i åldrar som det är i verkliga livet, har aldrig förstått varför man har föl och unghästar för sig i flock. Är av den uppfattningen att blandat är bättre då de äldre uppfostrar de yngre :cool:

7.Man får ha god uppsikt och dela upp i olika högar så även de ranglåga får sitt. När vi inte hade fri tillgång delade vi upp i lika många högar som hästar...nästan.

8. Tillstånd behövs bara vid vissa förutsättningar (antal djur m.m.) se länken jag gav ovan.

9-10. Eftersom ridbana och stall inte är färdigrenoverat än tar vi bara 350:-/mån inkl. grovfoder (egen producent) och daglig tillsyn.

Man ska inte tro att man har lösdrift för att det är lättare eller billigare, det är minst lika mycket jobb som annan hästhållning om man är seriös ;)
Men hästarna mår :devil: bra både mentalt och fysiskt när de får gå ute i flock med tillräcligt utrymme och sysselsättning.

Hoppas det var lite på vägen....hälsar
Rolle på Österlen

1234567890 raderade inlägget/

Senast ändrad av en moderator:

Jaha, då sticker man ut huvudet igen!! :rofl:
Såg i nya Ridsport att man tagit upp frågan om lösdrift med många intressanta frågeställningar bla:
- det bör finnas ett stall i anslutning till lösdriften för sjuka hästar med minst två boxar (så att de kan få sällskap), detta för både häst och veterinär.
- många vindskydd var felbyggda vilket gör att hästarna inte går in i dem.
- alla hästar passar inte för lösdrift.
Ganska intressant faktiskt, helst när debatten på dessa sidor ofta handlar om hur bra det är med lösdrift och att vi som har hästarna på stall bara är bekväma och inte tänker på hästen. Vill med detta inlägg inte säga att det är fel med lösdrift, fast det kanske inte passar alla.....

En väl fungerande och väl skött lösdrift, med kringfaciliteter som sjukboxar, sadelkammare m.m., stora lämpliga marker kanske med dränerade hagar, uppvärmda vattenkoppar, hårdgjorda utfodringsställen, regelbunden mockning osv. Kostar inte mindre vare sig i drift eller jobb.

Ibland får jag intrycket att en del vill ha sina hästar på lösdrift av ekonomiska och bekvämlighetsskäl, inte för att det skulle vara bra för just den hästen.

Vi har islandshästar och de går på lösdrift för det mesta. Detta gör vi för att våra hästar trivs bäst så. Trots att vi har fint stall med box till varje häst. Har fått plöja ner rätt bra med pengar för att få till vettig lösdrift. Flera stora ytor är dränerade och hårdgjorda med grus där vi fodrar och har vattenkoppar t.ex. Där krävs det också regelbunden mockning.

Det är svårt hitta alla regler och mått på Djurskyddsmyndighetens sida. *HÄR* finns en bra (färg)broschyr i pdf som man kan trycka ut. Där står det mesta, även för hästar i lösdrift.

Moniq skrev:
En väl fungerande och väl skött lösdrift, med kringfaciliteter som sjukboxar, sadelkammare m.m., stora lämpliga marker kanske med dränerade hagar, uppvärmda vattenkoppar, hårdgjorda utfodringsställen, regelbunden mockning osv. Kostar inte mindre vare sig i drift eller jobb.

Ibland får jag intrycket att en del vill ha sina hästar på lösdrift av ekonomiska och bekvämlighetsskäl, inte för att det skulle vara bra för just den hästen.

Det låter som ett jättebra alternativ som du har, skulle faktiskt vilja prova själv :) , men som du antyder verkar ganska många vilja ha lösdrift bara för att det verkar billigare och att man "slipper" åka ut till hästen varje dag. Ganska ofta ser man några bedrövliga hästar som står i en hage med ett gammalt skjul, de ser inte alls glada ut alltid. Jag tror att båda alternativen kan vara bra, men det skall vara under sådana omständigheter som du beskriver, vilket tyvärr inte är alltför ofta. Dessutom så tror jag faktiskt att islandshästar, kallblod etc. är bättre lämpade att gå ute än något stackars fruset fullblod.

Hej Rolle på Österlen! Mia på Österlen här. Jag har också mina hästar på lösdrift. På vintern har mina hästar en lyxig tillvaro då dom har ca 30 tunnland fång gröda att vila hovarna på. Vi har köpt ett flyttbart vindskydd till dom, mycket bra då vi har bete på olika ställen olika år beroende på vad vi odlar. (lantbrukare). kan vi flytta omking vindskyddet med hjälp av lastare eller traktor. Men men men hästarna använder aldrig någonsin vindskyddet, möjligtvis kan dom ibland stå utanför och läa. Så skyddet finns där mest för att det är lag på det. Angående foder så har mina hästar fri tillgång till enselage när gräset tagit slut vilket nog lär dröja någon månad till.
Ingen av hästarna har hitils behövt kraftfoder, därimot skulle nog många av dem behöva lite bantning. Dom är endå pigga och glada att rida. Morötter brukar dom få ibland men då rikligt.
Under stormen sprang jag också som en orolig skållad råtta och leta hästar. Titta i skogsdungen inga hästar, kolla vindskyddet inga hästar, kolla dalen inga hästar. Mitt ute på stycket där det blåste som mest stod dom obekymrat och mumsa gräs, ointresserade av mig och inte intresserade av att följa med mig in i något stall.
Skulle jag ta betalt för lösdrift skulle jag nog ta ca 500-700kr månad.

Corvette>
Låter alldeles utmärkt det där, man kan inte få för mycket mark till hästarna bara för lite :cool:

Har märkt på våra här hemma att när det är något speciellt, oväder, nyår eller liknande som kan vara lite läskigt, står de alltid längst ut på fältet med fritt synfält åt alla håll och utan träd i närheten.

Smart med flyttbart lästall, byggde vårt mellan sommar och vinterhagen så den fungerar hela året. På sommaren används det flitigt varje dag har som mest varit 11 st där samtidigt. Men som sagt ingen har varit där sedan oktober :D
Som sagt, kommer att lägga på lite när anläggningen är klar :angel:
Har börjat med fri tillgång i år och det fungerar utmärkt, de äter av balen någon timme sedan går de och sparkar i snön och betar någon timme. De får krafftfoder varje dag så att de håller hullet och muskler över vintern, samtidigt daglig visitation, klämma, känna, se :crazy:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag vill göra ett tillägg till det tidigare svaret, just när det gäller ligghall/vidskydd.

Vindskydd skall finnas i hagen om hästen vistats mer än 12 timmar per dygn, men har möjlighet till installning.

Ligghall om endast tillgång till sjukbox finns, dessa regler är lagstadgade från 1 januari 2004 vilket innebär att din kommun bryter mot lagen genom att INTE kolla upp anmälda fall.

Vad är det för skillnad på en ligghall och ett vindskydd?

Jag tror att jag har ligghallar, men det kan ju vara vindskydd också.
I vilket fall som helst så har jag ett stall också.
Ett tomt stall, för hästarna är ute.

En ligghall har en fast förankring typ grund eller liknande, väggar och minst 3 st men även 4 och en rymlig öppning som Rolle beskrev. Här kan tex utfodring ske med både kraftfoder samt vattning, men naturligtvis är det inget krav. En ligghall ersätter stallbyggnad frånsett sjukboxarna. Jag tror att det kan finnas vissa krav på underlaget också, men där vill jag reservera mig och låta det vara osagt.

Vindskydd behöver inte ha en fast förankring i form av grund, man kan säkra ett vindskydd genom att tex gräva ner del av den i marken den behöver ej heller ha mer än 2 väggar. Jag tror tom att ett sådant snedställt tak med tillräcklig höjd skulle bli godkänt som vindskydd.

Så den förklaring jag har fått är, hästar som ej har tillgång till stall bör ha en ligghall med tillgång till sjukbox, antalet sådana är avhängt på antalet hästar. Vindskydd räcker till hästar som har tillgång till stall, men fö går ute mer än 12 timmar per dygn. Så rider man inte en dag kan hästen få vara kvar ute, och inget installningskrav finns då. Eller så kan hästen gå ute ändå, eftersom installning kan ske precis när behovet finns eller krävs.

Märkligt nog verkar det som om man tolkar denna lag olika i kommun till kommun, men djurskyddsmyndigheten som även är kommunernas styrorgan har denna tolkning av detta.

Senast ändrad:

Rolle skrev:
5-6. Japp och gärna blandat i åldrar som det är i verkliga livet, har aldrig förstått varför man har föl och unghästar för sig i flock. Är av den uppfattningen att blandat är bättre då de äldre uppfostrar de yngre :cool:
Hej!
Jag blandar inte gärna unghästar (den första vintern) med äldra djur pga att de unga har fri tillgång till grovfoder vilket de vuxna ibland inte kan få. Dom blir för tok för feta då (dom kan få mumsa på halm för att stilla tuggbehovet).
Är inte heller speciellt förtjust i att blanda skodda och oskodda djur på vintern då vi periodvis nästan har skridskobana. De skodda hästarna är alltid broddade vintertid (4 brodd/hov), annars skulle de inte kunna går ut över huvudtaget.
Hälsningar Ragnhild

Med den definitionen så har jag 3 ligghallar med måtten 6x3m och ett vindskydd på 3x4m.

Ligghallarna har den långsida där taket är högst öppen.
Ligghallarna och framför dem är ordentligt grusade och i ligghallarna är det strött med spån och/eller halm.
Hästarna är mycket i sina ligghallar.
Ligghallarnas tak är av plast/glasfiber, så det är ljust och trevligt i ligghallarna.

Ligghallarnas tak är av plast/glasfiber, så det är ljust och trevligt i ligghallarna.

Tänkte jag också skulle ha det, tills jag kom på att insekterna gillar ljuset också :( Det är för insekternas skull de användet lästallet i första hand här hemma. På sommaren kan det vara full galopp till lästallet ibland när insekterna blir för :devil: liga :eek:

Rolle på Österlen

Ragnhild skrev:
Hej!
Jag blandar inte gärna unghästar (den första vintern) med äldra djur pga att de unga har fri tillgång till grovfoder vilket de vuxna ibland inte kan få. Dom blir för tok för feta då (dom kan få mumsa på halm för att stilla tuggbehovet).
Hej!
Det finns fiffiga lösningar på det också, kommer inte ihåg vad de kallas för men det innebär att man har öppning i staketet som bara ungdjuren tar sig igenom. Där ger man fodret till ungdjuren utan att de vuxna kommer åt. Har bilder på det någonstans men kan inte hitta dem nu.
Är inte heller speciellt förtjust i att blanda skodda och oskodda djur på vintern då vi periodvis nästan har skridskobana. De skodda hästarna är alltid broddade vintertid (4 brodd/hov), annars skulle de inte kunna går ut över huvudtaget.
Hälsningar Ragnhild

Kan ha ganska halt här också, men de som broddar sina hästar skruvar av broddarna innan de släpps tillbaka i hagen. De behöver guschelov inte broddar i hagarna här :)

Anledning till att jag föredrar blandade åldersgrupper beror på att jag anser att den bästa hästuppfostran fås av de andra hästarna i flocken. Kanske därför jag föredrar Islandsfödda, tycker att de oftast är lättare att kommunicera med och har en behaglig distans till människor ;)

Rolle på Österlen

Hej!
Det finns fiffiga lösningar på det också, kommer inte ihåg vad de kallas för men det innebär att man har öppning i staketet som bara ungdjuren tar sig igenom. Där ger man fodret till ungdjuren utan att de vuxna kommer åt. Har bilder på det någonstans men kan inte hitta dem nu.

Creepfeeding. Fast det fungar i princip bara på föl. När de är unghästar ligger de såpass nära sina äldre kamrater i storlek att det oftast blir omöjligt att göra en öppning som en tvååring t ex kommer igenom men inte en femåring.

Jag blandar dock också gärna, just för att ha äldre häst/ar som styr upp det hela lite och agerar både trygghet och polis ;)

Kan ha ganska halt här också, men de som broddar sina hästar skruvar av broddarna innan de släpps tillbaka i hagen. De behöver guschelov inte broddar i hagarna här :)

Alt är att man sätter ihop flockar som fungerar och låter de skodda ha brodd och de oskodda vara utan. Är det halt i hagen funkar det nämligen inte att brodda av skodd häst.

Mina ligghallar är i vinterhagarna.
Så de används inte på sommaren.

Men man kan ju kasta en billig pressenning över om det blir för ljust.

Ang regler så hästar som går ute 12 h eller mer per dygn under den tid på året då grästillväxt inte sker ska ha tillgång till ligghall eller 'annan byggnad som ger torr och ren liggplats och skydd mot väder och vind'. Det finns lite riktlinjer för hur den ska vara utformad men de är rätt luddiga. Generellt brukar inspektörerna på fältet kräva tre väggar dock, men det där kan säkert variera.

VIKTIGT att veta är att alla lösdriftshästar OCH alla hästar i kallstall SKALL kunna ta sin i UPPVÄRMT utrymme om det krävs. Dvs man måste ha sjukboxar och de måste gå att värma upp.

Dels ska det till lösdriftshästar finnas boxar med det klimat de är vana vid (ie kallstallsboxar), men en tredjedel av boxarna vara i urymme som kan värmas upp.

Detta gäller alltså både om man har lösdrift och kallstall. Även om du har kallstall, har hästarna ute 10 h/dygn (dvs du beh inte ligghall) så måste man ha box/ar i UPPVÄRMDA utrymmen.

Det är lite intressant det där med en tredjedel dock, en tredjedel av 2 boxar blir nämligen intressant ;)

/Alexandra - med kallstall som dock kommer bygga uppvärmt skötselutrymme i sommar. Inte för att de ska kunna bo där om de blir sjuka utan för att jag, hovis och vet ska slippa frysa häcken av oss när hästarna måste ta som hand på ett eller annat vis

Moniq har en bra lösning på det där.
Hon har en matfålla till unghästarna, och den öppnas sedan med timer så att flocken släpps ihop igen efter fodring.
På det viset så kan hon ge unghästarna extra mat utan att de vuxna blir smällfeta.

Så tror jag att jag skall göra nästa år.

Inte_Ung skrev:
Moniq har en bra lösning på det där.
Hon har en matfålla till unghästarna, och den öppnas sedan med timer så att flocken släpps ihop igen efter fodring.
På det viset så kan hon ge unghästarna extra mat utan att de vuxna blir smällfeta.

Så tror jag att jag skall göra nästa år.

Det är skitbra, så hade jag när jag hade en komb av hästar som inte gick att fodra tillfreddställande ihop. En lättfödd kallblodsdam, och en svårfödd unghäst.

De stod iofs på stall på nätterna, men på morgonen så unghästen + 1 höbal i stora hagen. kallblodsstoet och 2 kg hö i lite mindre hage. Mellan dessa satt en grind styrd av timer. Vid lunch släppte timern grinden och kallblodsdamen kunde knata ut till unghästen, och hon fick då lunch av höet som var kvar. På så sätt fick unghästen fri tillgång på hö från morgon till eftermiddagen, och kallblodsstoet fick begränsad giva. Vid tretiden på em var allt hö slut dock, och de fick vara utan tills fem då nästa fodring var.

Använde det där på bete med, kallblodsdamen stod i 'svälthage' och unghästen gick på bete bredvid. Klockan fyra på morgonen släppte timern in kallblodsstoet till betet, och åtta på morgonen när jag klev upp så kom jag och satte tilbaka henne i svälthagen. Och ställde om timern så den släppte ut henne på em igen en stund.

Finns obegränsat med möjligheter med timern =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jepp idag när jag satt som värst begravd under filtar o pillade med bokföringen så knackade det på dörren. Jag öppnade och får syn på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 394
Senast: Ämelie
·
B
Foder & Strö StUpID pEoPLE EvERywhERE!#!&%?! så har pollen flyttat till nytt stall, verkar trivas, allt bra så långt, stora hagar trevliga polare...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: beagle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama