Dumma frågor om datorköp

aemaria

Trådstartare
Nu kommer ett gäng riktigt dumma frågor.. jag är ett blockmongo när det gäller datorer! Jag vill köpa en dator men vet inte alls vad jag behöver ha. Vill såklart få tag i en så billig dator som möjligt och vill inte ha med massa onödigt krafs som jag aldrig kommer att använda.

Jag vill använda datorn till surf (såklart ;) ) men annars bara ordbehandling. Är ointresserad av allt vad spel heter. Ska kolla upp om jag kan ha fast uppkoppling där jag bor för modemsurfning känns riktigt uteslutet! Jag vill nog köpa en ny dator eftersom jag inte kan nånting och att köpa en begagnad känns lite läskigt...
Nu undrar jag:

*Kan man ansluta alla nya datorer till fast anslutning, typ ADSL direkt eller måste man köpa till nånting?

*Brukar operativsystem följa med en dator eller måste man köpa det separat?

*Är det tjorvigt att installera och köra igång en ny dator eller är det bara att plugga in sladden och köra på?

*Var köper jag bäst en dator till bästa möjliga pris?

Som sagt, dumma frågor :crazy: men jag behöver hjälp!

//aemaria
 
Sv: Dumma frågor om datorköp

800 inlägg WHEEEEEE :D


oftast följer operativsystme med, om du köper ifrån tex dell. om du köper ifrån datorbutiken innne i hålan så vette fan, men det du "SKA" ha är 512mb ram, och en skärm på minst 17". (upplös gärna minst 1280x1024, men 1024 funkar det med... personligen skulle jag ta en crt om du anser att du har plats för det, tycker de är skönare att sitta och arbeta vid...) och då hamnar du på kanske 5000 kr. det är upp till dig vilka du kan tänka dig att köpa ifrån...

du ksriver inte vart du bor, så det är svårt att rekkomendera en lokal butik till dig, men www.dustinhome.se , www.datorbutiken.com , www.komplett.se är tre olika delar av sverige, komplett tex ligger i gbg, datorbutiken på en bonngård i skåne, och dustin i sthlm (eller närheten iaf). alla tre har ett billigt paket som fungerar.
 
Sv: Dumma frågor om datorköp

Det följer inte alltid med ett operativsystem fast köper man ett färdig dator så i 99% fall så följer det med

Märkesdatorer typ DELL (www.dell.se) så följer allt färdig så det är nästan bara att koppla in datorn och sätta igång.
Man kanske får göra en del inställningar så man kommer ut på nätet.

De tre länkar som Baka_kun har skrivit är bra. Vill du köpa en märkes dator så är kanske en DELL att tänka på.
Att köpa en bästa dator till bästa pris är svårt att säga för du har inte skrivit något prisklass men kolla runt dessa fyra länkar som har skrivit och ge oss länkar så kan vi säga fördelar och nackdelar och om det är ett bra pris

Ett tilllägg som gäller er alla

Det finns INGA dåliga frågor, bara dåliga svar.
 
Sv: Dumma frågor om datorköp

Ja 5000:- har jag nog minst räknat med. Men jag vill inte behöva betala så jättemycket mer. Jag bor i Uppsala så jag ska nog kunna hitta något på bra avstånd. Annars så verkar ju Dell bra. Och det får man väl hemskickat?

//a
 
Sv: Dumma frågor om datorköp

Baka_kun skrev:
.. personligen skulle jag ta en crt om du anser att du har plats för det, tycker de är skönare att sitta och arbeta vid

Nej nej nej säger emot direkt, en bra Platt är mkt vilsammare för ögonen.
 
Sv: Dumma frågor om datorköp

Ja du får datorn hemskickat.

Eftersom du inte kommer att ha den till att spela värst så går det nog bra med standard.
 
Sv: Dumma frågor om datorköp

ring mig på 070-9944887 under kvällen (jobbar till 5) så ska vi nog kunna bygga dig en dator, inkl skärm. ^^ www.alina.se är för övrigt de lokala handlarna jag kan rekkomendera, men det är inget fel på pc-city eller elgiganten heller ^^
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 340
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vill inte spamma i Bensinupprorstråden men eftersom frågan uppkom där (också) och jag privat har diskuterat detta en del, samt grubblat...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 191
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt...
2 3
Svar
50
· Visningar
20 445
Senast: MiniLi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp