Dumma domare?

Nebraska

Trådstartare
Visst har vi alla råkat för sådana :angel: ?
Jag senast idag. För det första fick världens finaste hund,dvs. min en tvåa. Bara det är illa nog :angel: .Men han gillade helt enkelt inte den grövre modellen av hund som han är. Fine, det får man ju ta, han har ju sin åsikt och det är domaren som dömer.
Men det som gjorde min riktigt sur var att han låt en hane med uppenbara mentala problem få en riktigt långt framskjuten placering.
Den hunden gjorde ett otal utfall mot hundarna kring sig i ringen varje gång den var ut,och morrade ännu fler gånger.Vid sista visningen morrade han till och med mot sin handler!:crazy:

Senast ändrad:
Sv: Dumma domare?

Jag höll på att få dåndimpen på en stor officiel utställning.
Dobermanhanen som blev BIR, ja den kunde domaren inte TA i, utan hunden skyggadne undan flera gånger. Hna var alltstå FEG
Jag undra än idag hur tänderna såg ut eller om han hade bägge kulorna i pungen.....
TIken däremot som blev BIM upförde sig perfekt.

Jag ställde inte själv då, så det är ingen avundsjuka fårn min sida.
Hur tusan kan man preimera en FEG brukshund???
Och hur i helskotta kan man palcera en hund om man inte sett tänderna eller kännt omd en har altl i påsen?

Jag undviker att ställa för svenska domare numera... Min hund blev SV-05 i rekordstor konkurrens i decmeber, i mars var hon inte ens värd sitt namn hos en svensk domare som inte visste vad han skulle dömma...

Ena sekunden var hon den snyggaste hunden för dagen, andra sekunden var hon på tok för grov. Tvåa och ut för svensk vinnare... Och det var INGEN av oss med rasen som uppskattade honom, även de han certade undrade vad han sysslade med....

//E

Sånt protesterar vi alltid emot... Eller ja, alltid, det har hänt en gång. 3 hanar bedömdes, 2 stycken visade tydligt att de inte hade där och göra, den tredje stod fint och var tillgänglig, ändå placerades han sist.

Så då var vi några stycken som gick samman där och protesterade mot det. Inte för att den sista hanen för snäll och kunde fått en bättre placering, utan för att en hund som inte sköter sig i ringen ska inte kunna bli BIR eller BIM...

//E

exakt.
Dessutom kunde han ju saknat både tänder och kulor.
Antar att domaren tyckte det var lättare att dömma honom även utan handpåläggning eftersom tiken hade både hängade öron och en sådan där lång svans som måste ha dragit ner helhetintrycket...

lady_vip skrev:
kupering... Grrr... de kuperade hundarna kommer ALLTID först dessutom!!

//E

Beror nog i så fall på vilken ras det är...
Vet av en importerad (svanskuperad) champion, som på sin första utställning i Sverige förutom att han fick etta ck också blev slagen av 2 fullsvansade hanar i bhkl....

Inom weimaraner är det rätt stor skillnad på Australiensarna (som då är kuperade) och de er tyska/svenska hundarna, så de kuperade vinner ofta. Jag har ju dock en svenskfödd Australiensare, så det går rätt bra för mig också, trots svansen :angel:

//E

Låter som en lite konstig bedömmning,
och ibland kan man ju undra vad de prioriterar, Min hund fick visserligen en 1a idag, men dommaren påpekade att den blev "nerdömd" då han var för dåligt trimmad. Ok, han ska trimmas bättre till nästa gång, men det är ju ändå inte riktigt ett fel hos hunden när pälsen annars är av fin kvalité.

Den hund som sprang framför oss i ringen ville inte alls springa, den stannade och satte sig ner hela tiden så att jag var tvungen att hålla tillbaka min hund hela tiden och kunde således inte visa någon vidare gång. Den andra handlern lät även sin hund vända om och nosa på min då vi stod upställda, ganska irriterande då min annars stod fint uppställd fram till dess... och så blev denna motsträviga tax givetvis placerad framför min...

Fast är det en trimras, så ska det ju vara snyggt gjort.
Det är ju en utställning, dvs "skönhetstävling". Då ska man visa sin hund när den är i sitt bästa skick, annars får man räkna med att de klagar på päls mm tycker jag.

lady_vip skrev:
Inom weimaraner är det rätt stor skillnad på Australiensarna (som då är kuperade) och de er tyska/svenska hundarna, så de kuperade vinner ofta. Jag har ju dock en svenskfödd Australiensare, så det går rätt bra för mig också, trots svansen :angel:

//E

I min ras kan de födas med alla längder på svansen. Från full längd till helt utan!. Förr kuperades de långa svansarna men numer så skall domaren inte ta hänsyn till svansen, alla längder är ok.....mmmm säkert.....9gånger av 10 så vinner hunden utan svans!!! Sånt blir man lite grining av :mad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 400
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 886
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Lavender
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar