Dum stddig häst vid klippning!

Madde_padde

Trådstartare
har proble med min vilde då han ska klippas..en 5 åring stöddig och hanterat som max en 4 åring...
klippte han igår och de går bra tills han tröttnar då låtaas han vara jätte rädd....sparkar egter klippmaksinen och inga dåliga sparkar heller :crazy: och går till kejdjorna tar slut går halvt rakt över mig osv.... jag får slänga mig undan för at tinte bli sparkad eller trampad på...

likadant me hovslagaren..

Nån som har tips på stöddig häst som inte vill tro?!
känns som ja testat ALLLT!
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Hur står det till med ditt ledarskap eg om han går på dej?:confused:

Träna det först innan du ger dej på saker som klippning, ridning mm...

edit:tänkte bara lägga till att det finns inga dumma hästar. Bara hästar som inte lärt sej bättre av sin ägare...
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

jo d eär väll sidsådär
vi tränar och tränar....
Han backar nu efter att ha slitit mig halvt te döts :smirk: nu säger man backa så backar han...när ja rider skulle han alldrig få för sig att bossa över mig.. han ahr kommit långt de är bara i "skrämsel!" situationer han inte håller koll på mig... de är som han bli alldeles insnöad och missar att jag fortfarande är med... :crazy:
Så nu har ja en hel klippt häst förutom bakom öroenn och på "låren"! ... men men inte mycke at tgöra åt ljust nu

om nån har någe bra ledarskaps tips så visst...

förresten...skulle ja inte rida han :confused: varför inte?
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

För att har man inte bra ledarskap från marken så kan du aldrig få det till 100% när du rider.
Gå in på NH-forumet, där hittar du säkert bra tips på ledarskapsövningar!:)

Lycka till!
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

har proble med min vilde då han ska klippas..en 5 åring stöddig och hanterat som max en 4 åring...
klippte han igår och de går bra tills han tröttnar då låtaas han vara jätte rädd....sparkar egter klippmaksinen och inga dåliga sparkar heller :crazy: och går till kejdjorna tar slut går halvt rakt över mig osv.... jag får slänga mig undan för at tinte bli sparkad eller trampad på...

likadant me hovslagaren..

Nån som har tips på stöddig häst som inte vill tro?!
känns som ja testat ALLLT!

Jag tror knappast att han låtsas vara rädd. Hästar har alltid en anledning till varför dom beter sig på ett visst sätt. Kanske är det så att han blir riktigt rädd när du ska klippa honom, och varför då plåga honom till det när han lika väl kan ha kvar sin päls? Är han rädd så är han. Han kanske inte litar på dig och det är därför han håller på som han gör. Ge honom lite tid och ta bort saker som gör honom rädd, åtminstone ett tag så han får lugna ner sig och få förtroende för dig.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Hur vet du att han låtsas vara rädd? :confused:

Med tanke på att han är ung är det inte helt otänkbart att han faktiskt ÄR rädd för klippmaskinen. Det finns många äldre hästar som är rädda.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

För att hon skriver att han låter sig klippas ett tag innan han börjar stöka.
Om det var riktig rädsla skulle han ju agera direkt när klippmaskinen kommer fram.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

För att hon skriver att han låter sig klippas ett tag innan han börjar stöka.
Om det var riktig rädsla skulle han ju agera direkt när klippmaskinen kommer fram.

Och sen när blev hästar skådespelare?
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Tror inte en häst behöver ha någon skådespelar talang för att göra något som funkar.

Finns ju en hel del hästar som tycker hovslagaren jobbar för "långsamt"

Är det något speciellt område ni kommer vid klippningen som han bråkar om?

Kanske bäst att klippa i omgångar kanske om han nu tål en viss tid, istället för att klippa på nu när ni vet hur han har reagerat.

HAde försökt att skapa en positiv upplevelse för lilla gubben.

Enda jag kan komma på nu.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

jo men ska ja låta han ha all denna päls på sig som tar 1.5 timme att torka efter ridpass? de känns lit värre än att klippa honom faktiskt....

Had eut hovslagaren idag som fick klappa honom men absoluti nget mera :( så nu har jag bokat ny tid på torsdag då han ska få lite lugnande innan får hålla tummarna för att de går bättre då!
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Tycker du skall vara nöjd med att han klarade klippningen tills öron och lår.
Nästa gång kanske du kan göra en mindre klippning där han svettas mest för att inte styrka en ond cirkel.
Klipper du själv?
Kanske se dig om efter en som klipper ofta och många hästar som kanske har en tyst bra maskin och har massa erfarenhet att luta sig på.

Träna bort sådant här beteende tar tid, inget man kan stressa fram. Så ha massor av tålamod och försöka att sluta med träning innan det blir någon fight.
En sak i sänder.
Lycka till med din häst!
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

prova att ta allt i omgångar- klipp 1/4 av hästen en dag, 1/4 nästa dag osv. Näst gång klippr du 1/3 per dag.

Svårt för hovslagaren. Men om det är fler hästar som ska skos kanske h*n kan ta din hästs framhovar först, annan häst emellan och din hästs bakhovar. Gör inte allt så tråkigt.. :angel:

Se på honom som ett litet barn med dåligt tålamod.

Samtidigt SKA han ju klara detta om du har det rätta ledarskapet;)

Lycka till!:)
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

hmm jo vet...
men problemet är att han kommer inte ens så långt så han klarar att sko han fram... dock verkar han vara rädd för hovslagaren... han sparka den andre rätt rejält och denna som kom idag är toppen accepterade att de inte gick denna gång...trots att de gick super förra gången...

nån som har erfarenhet av d elunganande du kan ge själv med spruta tro? minns inte va d eheter bara för de men....
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Ta en paus. Kolla att skären är vassa och att maskinen inte är varm. Om hästen fortsätter jäklas - bremsa.
Att ge lugnande är alltid förenat med en risk och är sista utvägen.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

jo men ska ja låta han ha all denna päls på sig som tar 1.5 timme att torka efter ridpass? de känns lit värre än att klippa honom faktiskt....

Had eut hovslagaren idag som fick klappa honom men absoluti nget mera :( så nu har jag bokat ny tid på torsdag då han ska få lite lugnande innan får hålla tummarna för att de går bättre då!

Min häst gick inte heller att sko förut... Nuförtiden går hon utan skor och går jätte bra att hålla på med hovarna på. Tror att det var allt bankande som gjorde henne nervös. Kan hästen gå barfota så kanske det skulle vara ett alternativ?
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Tror inte att lugnande och sånt år lösningen... Kanske måste du använda det om det blir kris och du måste få han skodd nu men träna till nästa gång ist!
Man lastar ju inte en häst första gången man ska iväg heller...;)

Är han ok om du håller på med hans hovar eller? Isf ta hjälp av nån kompis eller någon annan som hästen inte känner till som börjar med att bara lyfta hovarna på han, berömma o sen gå iväg. Gör det några dar sen kan h*n kratsa hovarna o sen efter några dagar banka lite på dom /raspa (låtsasraspa) lite osv... O sen prova med nån ny igen o se till o skynda långsamt o beröm!

Ang klippningen så träna lite m andra "obehagliga" saker med som sprayflaska m (ljummet-varmt för att det inte ska kännas så mycket) vatten, presenning dvs desensitise han lite! Och få honom att lita på dej så att han märker att om du säger att de e ok så e de inte farligt.
Om du har en egen klippmaskin så kan du ju ha på den utan att klippa han an liten stund varje dag o när han blir mer bekväm m det o då kan du ju klippa (eller låtsasklippa på ställen där du redan klippt han) en liten bit varje dag.

Lycka till! Skriv gärna hur det går!
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Att han är rädd på riktigt!

Och varför blir han då inte rädd förrän han blivit klippt en bra stund. Kan det inte vara så att han kastar sig runt för att han har tröttnat? :crazy:
Jag har sett många otåliga hästar som man kan missta för att vara rädda-de står och steppar på stället och visar ögonvitorna och kastar med huvudet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp