Dum stddig häst vid klippning!

Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Att klippa lite i taget verkar vara det bästa förslaget hittils eftersom det går bra ett tag. Ser kanske dumt ut med en halvklippt häst, men det är ju bara för en dag eller så.

Eller är det samma ställe han blir rädd vid så får man ju vänja honom långsamt vid de ställena och acceptera att han blir rädd och man får ta det lugnt tills han lär sig.

Helklippt? Menar du att du klipper väldigt mycket (som i jaktklippning) eller att du klippt allt du ska utom vissa delar? Om du klipper väldigt mycket på honom; är det verkligen nödvändigt? Det kanske räcker att klippa lite mindre, då tar det ju inte så lång tid heller.

Ang hovslageri så ta det lugnt och vänj hionom, du har ju fått massa bra tips på det.

Tycker att lugnande är ingen lösning, och inte brems heller, det är enbart för nodsituationer (vilket jag inte kallar något som görs regelbundet, som klippning.)

Egentligen gillar jag inte att man klipper hästar alls, men det är väl upp till var och en. :)

*halft knapplån?* >_>
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Verkar lite konstigt om han inte var rädd direkt...:smirk:

Och alla hästar kan inte gå barfota... Om han kunde det så hade TS säkert redan övervägt att låta honom göra det.

Dom allra flesta hästar kan gå barfota. Oftast handlar det om att ryttaren är emot att ha hästen bafota eftersom att dom kan bli ömma, dom nöter ner hovarna med mera med mera. Synd att hästarna inte har någon åsikt i det här fallet. Hästen kanske helt enkelt inte mår bra med skorna och det är därför han håller på som han gör? Det finns boots att köpa om hästen blir öm och då nöts dom inte särskilt mycket heller. Jag tycker i vartfall hon ska prova hon slipper sko honom samtidigt som han slipper vara öm. Kan det bli bättre?
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Och varför blir han då inte rädd förrän han blivit klippt en bra stund. Kan det inte vara så att han kastar sig runt för att han har tröttnat? :crazy:
Jag har sett många otåliga hästar som man kan missta för att vara rädda-de står och steppar på stället och visar ögonvitorna och kastar med huvudet.

Ja det är väll inte konstigt att hästarna tröttnar som vissa håller på med sina hästar! Det ska klippas, tävlas, ridas, tvingas, skos.. Är det konstigt att hästarna blir less när alltförmånga behandlar dom som deras slav och förstör deras naturliga beteenden genom att hela tiden tvinga hästarna och göra både ridning, skötsel och fritid till något otrevligt. Har sett allt för mycket sånt här och börjar bli riktigt arg på hur vissa har hjärta att behandla sina fyrfotade vänner på det viset. Många säger att det inte går att tvinga en häst, men tacka fan för det! Annars hade dom aldrig varit i fångenskap. Tur att det finns dom som verkligen bryr sig om sina hästar, förskräckligt att det finns dom som tro sig bry sig om sina hästar men som gör mer skada än nytta. Snälla, låt hästarna får vara häst så gott det går och lyssna till deras behov!
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Dom allra flesta hästar kan gå barfota. Oftast handlar det om att ryttaren är emot att ha hästen bafota eftersom att dom kan bli ömma, dom nöter ner hovarna med mera med mera. Synd att hästarna inte har någon åsikt i det här fallet. Hästen kanske helt enkelt inte mår bra med skorna och det är därför han håller på som han gör? Det finns boots att köpa om hästen blir öm och då nöts dom inte särskilt mycket heller. Jag tycker i vartfall hon ska prova hon slipper sko honom samtidigt som han slipper vara öm. Kan det bli bättre?


hästen har gått utan bakskor i så gott som hela sitt liv..men ömmar endå någfe förskräkligt och sånna är inget alternativ då ja ride rmycke på grus och asfalt..pluus att jag absolut inte tänker åka å tävla me sånna :smirk:
Han bör dessutom skos för att räta upp och fixa hans fula snea och vinda fötter som blivit resultat av drygt 4 år utan koll
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Jag håller med dig i det du skriver men det är en svår balansgång.
Så fort man inte låter hästen sticka när man rider så utövar man ju tvång.
Hästen kan inte alltid få som den vill den enda timme (utav dygnets 24) som man rider den, dock ska man försöka få dem att vilja samarbeta själva, men det går inte med dalt på alla hästar-då kan allvarliga olyckor inträffa.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Tror inte att lugnande och sånt år lösningen... Kanske måste du använda det om det blir kris och du måste få han skodd nu men träna till nästa gång ist!
Man lastar ju inte en häst första gången man ska iväg heller...;)

Är han ok om du håller på med hans hovar eller? Isf ta hjälp av nån kompis eller någon annan som hästen inte känner till som börjar med att bara lyfta hovarna på han, berömma o sen gå iväg. Gör det några dar sen kan h*n kratsa hovarna o sen efter några dagar banka lite på dom /raspa (låtsasraspa) lite osv... O sen prova med nån ny igen o se till o skynda långsamt o beröm!

Ang klippningen så träna lite m andra "obehagliga" saker med som sprayflaska m (ljummet-varmt för att det inte ska kännas så mycket) vatten, presenning dvs desensitise han lite! Och få honom att lita på dej så att han märker att om du säger att de e ok så e de inte farligt.
Om du har en egen klippmaskin så kan du ju ha på den utan att klippa han an liten stund varje dag o när han blir mer bekväm m det o då kan du ju klippa (eller låtsasklippa på ställen där du redan klippt han) en liten bit varje dag.

Lycka till! Skriv gärna hur det går!

allt de du sagt fungerar alldeles utmärkt han var lite dum i början vid lyfting av hovar men nu är de inga som hellst problem ... de som är jobbigt me hovslagaren är att hästen slänge rsig bara han ser honom i stalldörren... :confused: den förra sparkade han som sagt ... han tog inte ens morötter av honom mitt annars matvrak..nuvarande hovslagare tar han moroten av me llåååååång hals... och nu sist slängde sig så fort han kom lite nära.. litek onstigt för förra gången gick de rellativt bra..sista 20 minuterna bremsa vi ... men som sagt denna gång var de tvärstopp.... och eftersom han är välldigt skärrad när dom kommer och gör allt för at tkomma undan är lungnande de enda alternativet... har redan testat två hovslagare detta är nummer tre en toppen kille me super ryckte oxh stor vana av problem hästar..vill han ha hästen drogad så gör ja de utan att fundera... så ni som anser att de är dummt så behöve rni inte argumentera om varför ja inte ska göra de :smirk:


tack för alla svar förresten!
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Jag tror det kan vara en bra idé att droga hästen i början, efter några gånger kanske man kan minska doseringen och tillslut har han lärt sig att det inte är farligt.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Självklart är det en svår balansgång, och jag menar inte att hästen ska få göra som den vill exakt varje sekund på dygnets 24 timmar. Man ska vara en stark ledare som hästen litar på, utan att använda sig av våld! Det jag menar är att jag tror att det finns många hästar som inte mår särskilt bra för att tex ryttaren tvingar den till något. Det är så tråkigt att se hästar helt utan gnista kvar, och det finns så otroligt många elaka människor. Jag ska uttrycka mig lite mer konkret i vad jag menar tvinga en häst; Att tex ryttaren sågar ner hästen på tygeln, piskar till den när den gör fel istället för att använda spöet som ett positivt hjälpmedel. Varför inte bara vänta ut hästen tills den kommer i form utan tvång? Jag begriper mig faktiskt inte på sånt här.

Men att få se en häst med glimten i ögat med en ryttare på ryggen som verkligen är vänlig, mjuk och ger allt för sin häst det är både underbart och väldigt sällsynt.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

hästen har gått utan bakskor i så gott som hela sitt liv..men ömmar endå någfe förskräkligt och sånna är inget alternativ då ja ride rmycke på grus och asfalt..pluus att jag absolut inte tänker åka å tävla me sånna :smirk:
Han bör dessutom skos för att räta upp och fixa hans fula snea och vinda fötter som blivit resultat av drygt 4 år utan koll

Ska tala om för dig att hans "fula snea vinda" fötter rätar han bäst till utan skor, dessutom gör han det själv utan hovslagare.
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

jassp men varför har han fått de då när han var tutan hovslagare hela livet?! verkar välldigt dummt...och ologiskt.... han är sne som gör att han sliter fel..och de i sin tur leder till att han blir ännu mer ömm....
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Man lastar ju inte en häst första gången man ska iväg heller...

Har hänt många ggr när ston och fölen ska flyttas till sommarbete, har aldrig haft problem med dem efteråt, är självlastade så gott som;)
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Ska tala om för dig att hans "fula snea vinda" fötter rätar han bäst till utan skor, dessutom gör han det själv utan hovslagare.

Och jag för dig att där har du fel, hästar sliter olika och har olika kvalite på sina hovar, nu vet jag inte om du jämför med de vilda hästarna, det fungerar annorlunda på de hästar som få arbeta med ryttare på ryggen....Har en unghäst som jag var tvungen att slå på sko när hon var 2,5 för att hon slet så snett, hade påverkat hennes benställning annars, en stor fördel när man börja rida in dem att ben och hovar är så bra som möjligt om de ska hålla i framtiden;)

Barfotagång fungera på vissa men långt ifrån alla
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Vet omte om någon sagt detta tidigare men även om han får värsta damprycken. STÄNG INTE AV MASKINEN!!! Många gör felet att så fort hästen hoppar till stänger dom av maskinen och hästar som tycker att det är tråkigt eller som min häst älskar att apa sej triggas av att maskinen sätts på och stängs av. Jag kör halsen på ena sidan + bogen. Sen stänger jag av maskinen oljar maskinen och tar lika mk på andra sidan. Därefter magen bägge sidor oljar bladen, sedan rumpan. Oljar bladen igen. Därefter borstar jag av allt hår låter hästen vila medans jag lägger på täcke sen tar jag benen sist. Funkar på de flesta hästarna. Klipper inte bara mina egna på det sättet utan har många som ringer och ber mej klippa åt dom. Även damphästar".
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Har hänt många ggr när ston och fölen ska flyttas till sommarbete, har aldrig haft problem med dem efteråt, är självlastade så gott som;)

Coolt! Självlastande hästar!:) Har jag med men det är tack vare träning... E ju ännu bättre om dom e födda såna...;)
 
Sv: Dum stddig häst vid klippning!

Min valack har såna tendenser när man klipper, man får stå och klippa i ca 20-30 min sen vill han inte mer. Jag blir lika trött varje gång.. så jag bremsar, och det funkar. Han tar av bremsen hela tiden men när han har gjort det några ggr brukar han ge upp och jag kan klippa utan brems. Så testa brems.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp