DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

M

mm_s

Hej,
nu kommer jag att skriva kanske världens längsta och mest ointressanta inlägg ni någonsinn läst, men jag känner att jag måste få höra någon annans åsikt.

Jag är en tjej på 16 (snart 17) år som länge funderat på att hyra en häst över en tid. DOCK har jag alltid haft någon slags prestationsångest och nedvärderar lätt mig själv, så jag känner mig dålig och tänker att "jag är jättedålig på att rida och kan inte ta hand om hästar". Jag har ridit på ridskola sen jag var ungefär 9-10 år, (men jag gick nästan aldrig på teorilektionerna). Så egentligen kan jag inte särskilt mycket om hästhållning, skötsel osv. och egentligen är jag inte särskilt bra på att rida heller... (SE! nu var jag där igen....)
Jag ställer mig alltid självklara frågor som "kommer hästägaren att säga vad hästen åt för mat innan?", "eller kommer den inte säga något om det utan istället låta mig lista ut vad den åt" haha, altså.. ni ser. jag blir alltid så stressad kring sånt här! Jag vill verkligen hyra en häst under en kortare tid, och jag har hyrt sommarhäst förut. Men det är den där jobbiga dumma rösten som kommer fram i huvudet som säger "Du kan ingenting. Du skulle säkert råka ta livet av hästen, du skulle svälta den" osv. Men en sak som jag VET att jag är, (vill inte skryta nu...), det är att jag är en väldigt stor djurvän. om jag ser en skalbagge på marken som har hamnat på rygg blir jag genast helt förkrossad och får dåligt samvete och måste hjälpa denna skalbagge. Så jag skulle aldrig göra hästen illa med flit!!!!!

Men nu undrar jag:
Finns det någon kurs eller något liknande som man kan gå för att lära sig allt om skötsel kring hästen osv? Jag vill verkligen lära mig nu. Jag vet ju en del, men det är mycket jag inte vet.
Jag vill inte börja på ridskola igen, eftersom jag blir stressad av all "tävlingsinriktning". Förstår ni vad jag menar? Det känns liksom så stelt och strängt på ridskolan. Man ställer upp, rider perfekt. Hästen ska gå i form, öppna, sluta osv osv. Det jag känner att jag trivs bäst med är när man får rida lite hur man vill. T ex ta en tur i skogen och andas in i den friska luften och känna att man lever. På ridskola är allting så strikt.
Så nu undrar jag om ni vet någon kurs eller liknande som jag skulle kunna gå? Eller hur man får tag i någon som kan lära en. Det har jag faktiskt tänkt på... På blocket osv, där finns det annonser för medryttare, fodervärd, stall osv. men det finns inga annonser för folk som söker någon "ridlärare". Jag skulle vilja hitta någon som har tid och ork att lägga ner på mig och kan lära mig allt jag behöver lära mig.
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Vart bor du?

Läser du några hästböcker? Annars är det bra för att lära sig mer om hästar. Hästhållning i praktiken heter en bok som är bra.

Det finns absolut ingenting som säger att du aldrig skulle kunna ta hand om en häst, så länge man är villig att lära och har bra folk omkring sig så är det inga problem. Kan du inte försöka hitta en sköthäst där du kommer överens med ägaren om att du vill lära dig saker?

Du kommer absolut lära dig hur man sköter hästar, du har ju hela livet på dig!
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Hej!
Ett bra sätt att lära sig mer om hästar men slippa ha huvudansvaret är att vara medryttare på någon annans häst. Och att umgås med människor som man ser upp till inom hästeriet. Suga åt sig all kunskap man bara hittar, läsa mycket och vara med så mycket som möjligt ute i verkligheten. Börjar man så tror jag att man till slut känner sig mer säker på sig själv och förmågan att ensam bära ansvaret för en annan levande varelse.
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Vill du verkligen lära mer om hästens skötsel så skulle jag föreslå att du söker efter en sköthäst. Ev. en medryttarhäst. Fördelen med sköthästen är att ansvaret är ännu mindre och du slipper pressen på att rida bra. Däremot får man en väldigt insikt i hur dt är att ha häst på marken. Dessutom är det överlag lättare att hitta sköthästar än medryttarhästar.

Jag hjälper ett dressyrekipage med allt det marbundna. Kunde ingenting när jag började för ett år sedan, hade pysslat lite med ridskolans hästar i flera år men det här var på en annan nivå. Man får rutin på de där vardagliga grejerna som man kanske inte gör på ridskolan, enklare sjukvård, longering, foder, utrustning mm mm.

Jag rider som sagt på ridskola och många frågar varför jag inte skaffar mig en medryttarhäst men jag trivs bra med att "bara" vara skötare. Någonstans bottnar det i samma problem som du har. Jag litar inte på att jag verkligen har kunskaperna för att bli medryttare, skötare är en uppgift jag känner att jag klarar av.
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Som innan, skaffa sköthäst/halvfoder/medryttarhäst.
Sen tror jag att folk verkar tro att man måste kunna PRECIS ALLT för att ens våga hyra en häst några månader.
Du behöver inte kunna vad varenda del på sadeln heter, du behöver inte kunna varenda grej man kan fodra sina hästar med. Vad jag vet så brukar man få reda på vad/hur mycket hästen äter i nuläget. Bara du har någon du kan vända dig till går det bra.
Tror det ska MYCKET okunnighet till för att ha ihjäl en häst på rent ovetande.
Det viktigaste är nog att ha folk att fråga om man blir osäker, så lär man sig ganska snabbt :)
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

På min ridskola, Sörgården, rider vi endast på en ridbana mitt ute i skogen och vi bryr oss mer om hur man sköter hästen än hur man rider olika ridspår. Och min ridlärare Yvonne Larsson lär mestadels bara ut horsemanship. Om du bor i Västerbotten borde du börja där. :)
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Jag bor I Umeå.
Hästböcker är kanske en bra grej, men samtidigt är det bara sånt man kan plugga in och man kan ju liksom inte träna det praktiskt. Som du säger så kanske det bästa skulle vara att skaffa en sköthäst. Men tror du att det finns dom som lämnar ut sin sköthäst till en som inte kan särskilt mycket? Dom ser väl helst att personen har iallafall någorlunda mycket erfarenhet.
En till nackdel är avståndet. Jag sökte medryttarhäst för inte så länge sen och fick en del svar. Men de flesta hästarna stod ganska långt från Umeå och det blir ju rätt jobbigt och ta sig dit när man varken har moped eller bil osv. :( men nu vill jag inte låta negativ! det finns säkert någon som har en häst där ute som den skulle vilja ha hjälp att sköta. Och som har den uppstallad i närheten!
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

På min ridskola, Sörgården, rider vi endast på en ridbana mitt ute i skogen och vi bryr oss mer om hur man sköter hästen än hur man rider olika ridspår. Och min ridlärare Yvonne Larsson lär mestadels bara ut horsemanship. Om du bor i Västerbotten borde du börja där. :)

jag bor i umeå, och det är väl någonstans där den ligger?:laugh:
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Uppfatta inte detta som ngn reklam för jag är själv mkt skeptisk till denna utbildning och framförallt varför denna utbildning startats.

Finns det någon marknad för dom som går denna utbildning,, finns det hästägare eller som just,, (TS) som gärna skulle vilja betala för att i lugn och ro, helt enskilt utan prestationsångest ta del av det dom som går denna utbildning i syfte att lära andra hästägare helhetsbilden.

Länk: http://www.axelsons.se/default.aspx?mid=206&KG=9&KT=40

Varför jag frågar är enbart för att en kund till mig ska gå denna kurs och vi har ventilerat detta fram och tillbaka, till slut sa jag gå kursen så får vi senare utvärdera detta. Just den här hästägaren är som hand i hanske genom egen sedan lång tid tillbaka grundlig hästkunskap att hjälpa andra som vill ha häst men endå är så ödmjuka att dom för dagen har insikten med att deras hästkunskap brister och vill lära sig mer..

Så Finns det en marknad för dom som vill gå denna utbildning och är du som hästägare villig att betala för denna konsultation precis som du gör till din ridtränare??

Jag tycker denna fråga passar väldigt bra in i denna tråd för det är precis det här handlar om utifrån TS:ens startinlägg.

P.S. Dum i huvudet är du absolut inte utifrån din tråd utan snarare tvärtom,, väldigt väldigt klok och ödmjuk:::

Lycka till.
 
Senast ändrad:
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Uppfatta inte detta som ngn reklam för jag är själv mkt skeptisk till denna utbildning och framförallt varför denna utbildning startats.

Finns det någon marknad för dom som går denna utbildning,, finns det hästägare eller som just,, (TS) som gärna skulle vilja betala för att i lugn och ro, helt enskilt utan prestationsångest ta del av det dom som går denna utbildning i syfte att lära andra hästägare helhetsbilden.

Länk: http://www.axelsons.se/default.aspx?mid=206&KG=9&KT=40

Varför jag frågar är enbart för att en kund till mig ska gå denna kurs och vi har ventilerat detta fram och tillbaka, till slut sa jag gå kursen så får vi senare utvärdera detta. Just den här hästägaren är som hand i hanske genom egen sedan lång tid tillbaka grundlig hästkunskap att hjälpa andra som vill ha häst men endå är så ödmjuka att dom för dagen har insikten med att deras hästkunskap brister och vill lära sig mer..

Så Finns det en marknad för dom som vill gå denna utbildning och är du som hästägare villig att betala för denna konsultation precis som du gör till din ridtränare??

Jag tycker denna fråga passar väldigt bra in i denna tråd för det är precis det här handlar om utifrån TS:ens startinlägg.

P.S. Dum i huvudet är du absolut inte utifrån din tråd utan snarare tvärtom,, väldigt väldigt klok och ödmjuk:::

Lycka till.

Jag hade inte valt att gå denna kurs. Det är mkt möjligt att det finns en marknad för det men jag tycker faktidkt att det kostar en hel del. Dessutom blev jag lite tveksam till förkunskapskraven till kurserna. Insnöad som jag är på mitt intresse så visade det sig att för att gå den som handlar om utfodring mm så måste jag ha gått alla de som kommer före detta. Jag förstår inte riktigt hur kunskap om hovar kan vara en förutsättning för att förstå matspjälkningen, men är ganska övertygad om att det omvända råder dvs utan bra foder - inga bra hovar. Och jag är inte ointresserad av att lära mig mer om hovar om du minns tidigare diskussioner i andra trådar. Jag får bara fel känsla när jag läser beskrivningen.
Men det är min omedelbara kanske inte helt genomtänkta reaktion.
Dessutom kostar det en del pengar.
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Hej du. Jag känner igen mig i det du skriver om det där med osäkerheten. Jag känner likadant när jag tänker på om jag skulle klara av en egen häst, och då har jag ändå ridit och hållit på med hästar i ca. 15 är (med ett uppehåll på något år mellan).
Har under alla mina år haft sköthäst/halvfoderhäst, så jag har skött om hästar lika länga som jag ridit, och ändå blir jag osäker när jag tänker på en egen häst.:crazy:

Mitt förnuft säger ju mig att jag borde klara av det, jag känner ju till massor av människor som skaffat egen häst som haft mindre erfarenhet än mig när de gjort det.
Det är precis som du säger, det handlar om en prestationsgrej, jag skulle ju vilja göra det bäst för hästen.:crazy:

Hur som helst. Visst är det bra att läsa, både böcker och tidningar, men det bästa är nog ändå att få "praktisera". Som alla andra sagt, skaffa sköt-/medryttarhäst så lär du dig bäst. Det finns nog de som är villiga att ta en med inte så mycket kunskaper, så länge du bara är öppen att lära dig. Och du är ju defintivt inte helt utan erfarenhet.
För flesta som söker skötare/medryttare är stort ansvarskännande och öppenhet för att lära sig bland de viktigast egenskaperna, så har du det kommer du långt. För vilken nytta har någon av en medryttare som kan massor men som inte dyker upp då de ska.

Viktigt är också att veta att man har någon att fråga av, och att våga fråga även om det känns som en dum fråga.

Du har inte möjligvis någon kompis med egen häst som du skulle kunna hänga med till stallet och få vara med i skötseln?
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Det beror ju på hur du ska ha hästen. Här där jag bor finns det ställen där man kan hyra in hästen och där man får hjälp med foder, skötsel mm. Jag skulle nog vilja påstå att man inte har så mkt eget att säga till om. Det kan vara ett bra alternativ om man är osäker. Jag inser att det inte hade varit bra för mig men det är en annan sak.

Om du däremot tänker ha hästen hemma utan möjlighet att fråga så är det naturligtvis väldigt mkt svårare. Jag tror inte heller att allt går att läsa sig till i en bok.
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Man lär sig saker hela tiden.
jag var jätte nervös när jag bestämmde mig för en egen häst hade då haft flera foderhästar men bara det att denna skulle bara vara min fick mig att tveka. ingen livlina att ringa till.
jag gjorde så här.
berättade för de i mitt stall (kände dem sedan medryttar och fodervärdstiden) om min tvekan och de erbjöd sig att hjälpa mig men råd och tipps.
tvekade jag i något så bad jag om hjälp.
det handlar mycke om att man måste våga fråga och be om hjälp.
inga frågor är dumma.
nu efter flera år så känner jag fortfarande ibland att jag behöver hjälp och råd och ber då människor som jag ser upp till i vissa saker, om råd och tipps.
pratar mycke med mina tränare, veterinärer, hovslagaren om ider, frågor som jag undrar över.
Läser MASSOR

Mitt råd är våga vara osäker och be om råd, hjälp.
omge dig med häst människor som du gillar.
skaffa en medryttarhäst där ägaren förstår din osäkerhet.

lycka till.
jag tror att med din vilja att lära så kommer det gå fort;)
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Jag tycker ridläger!!! Där har du träning blandat med massor av skojj! Tyvärr finns inte många under vintern, men sommartid är det toppen :)
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Du behöver nog inte vara orolig att ingen ska vilja ha dig som medryttare/skötare. Du verkar som en väldigt go, ärlig och ödmjuk tjej, som kan erkänna vad du kan och inte kan. Det är egenskaper som du kommer ta dig långt med!
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Uppfatta inte detta som ngn reklam för jag är själv mkt skeptisk till denna utbildning och framförallt varför denna utbildning startats.

Finns det någon marknad för dom som går denna utbildning,, finns det hästägare eller som just,, (TS) som gärna skulle vilja betala för att i lugn och ro, helt enskilt utan prestationsångest ta del av det dom som går denna utbildning i syfte att lära andra hästägare helhetsbilden.

Länk: http://www.axelsons.se/default.aspx?mid=206&KG=9&KT=40

Varför jag frågar är enbart för att en kund till mig ska gå denna kurs och vi har ventilerat detta fram och tillbaka, till slut sa jag gå kursen så får vi senare utvärdera detta. Just den här hästägaren är som hand i hanske genom egen sedan lång tid tillbaka grundlig hästkunskap att hjälpa andra som vill ha häst men endå är så ödmjuka att dom för dagen har insikten med att deras hästkunskap brister och vill lära sig mer..

Så Finns det en marknad för dom som vill gå denna utbildning och är du som hästägare villig att betala för denna konsultation precis som du gör till din ridtränare??

Jag tycker denna fråga passar väldigt bra in i denna tråd för det är precis det här handlar om utifrån TS:ens startinlägg.

P.S. Dum i huvudet är du absolut inte utifrån din tråd utan snarare tvärtom,, väldigt väldigt klok och ödmjuk:::

Lycka till.

Jag går den utbildningen, har gått en kurs tillfälle nu. Jag har haft häst i 10 år och ridit dubbelt länge.När jag gått denna kurs färdigt så kanske jag går någon massagekurs eller liknande.
Jag tycker den var/är otroligt intressant. Man kommer ju sen att kunna se och känna på hästen var har ont.Sen kanske kunna massaera bort det när man har gått utbildningen.
Man kan säga hur man ska träna hästen och ge den för mat för att den ska bli bra om den har ont någonstans.
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Efter att ha haft mitt sto ute på foder hos en tjej som säkert tyckte sig kunna ta hand om hästar (19 år) är min slutsats: skaffa INTE häst förrän du har en stadig och ordentlig inkomst! Den här tjejen överskattade sin ekonomi och det slutade med att hästen inte fick tillräckligt med mat. Därutöver behöver du gedigna kunskaper i foderlära, skoning, viss veterinärvård (när är det allvarligt och hur behandlar jag lindrigare besvär?) samt givetvis bred erfarenhet av olika hästar och hur de ska ridas och tränas.

Saken faller i ett annorlunda ljus om du har hästkunniga och engagerade föräldrar som hjälper dig med såväl träning, skötsel som ekonomi.
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

*kl*

Tycker inte alls du är dum på något vis. Det är bra mycket mognare och klokare att inse att det finns mycket man inte kan än att tro att man kan allting.

Jag kan ju säga att trots att jag hållt på med hästar i 25+ år och haft egen häst i kanske 15 av dem så finns det massor jag inte kan. Jag är alltid nervös på provridningar, kommer ägaren att tycka att jag är en total katastrof? Kommer de vilja sälja hästen till mig osv? Men det har alltid gått bra. :)

Jag tycker som andra säger att du kanske kan försöka få tag i en medryttarhäst där du förklarar för ägaren att du vill lära dig så mycket du kan. Jag skulle i alla fall tolka det som positivt om jag skulle ha en medryttare. Hellre en som frågar om hjälp och lär sig än en som tror de kan allt och gör helt åt skogen fel.

Annars se till att skaffa ett stall där det finns människor som kan och vill hjälpa dig att lära dig mer att ha hästen i. :) Tror mycket bottnar i osäkerhet och ju mer du får testa på och känna att du klarar av desto bättre blir det.

Lycka till!
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Efter att ha haft mitt sto ute på foder hos en tjej som säkert tyckte sig kunna ta hand om hästar (19 år) är min slutsats: skaffa INTE häst förrän du har en stadig och ordentlig inkomst! Den här tjejen överskattade sin ekonomi och det slutade med att hästen inte fick tillräckligt med mat. Därutöver behöver du gedigna kunskaper i foderlära, skoning, viss veterinärvård (när är det allvarligt och hur behandlar jag lindrigare besvär?) samt givetvis bred erfarenhet av olika hästar och hur de ska ridas och tränas.

Saken faller i ett annorlunda ljus om du har hästkunniga och engagerade föräldrar som hjälper dig med såväl träning, skötsel som ekonomi.

Fast nu handlade ju inlägget inte direkt om att hon skulle skaffa egen häst, utan mer om hur hon kunde lära sig mera om skötsel (och även komma över sin osäkerhet över att hon tror att hon inte kan tillräckligt)
I övrigt anser jag ju också att det är lite överkurs att kräva att någon ska ha gedigna kunskaper i foderlära, hovvård och veterinärvård. Visst är det ju bra ju mera man kan om det, och man ska ju inte vara helt "tomhänt" på områdena, men så länge som det finns kunnigt folk runt omkring, och men har vett att fråga när man inte räcker till/är osäker så kommer man oftast långt
 
Sv: DUM RÖST I HUVUDET, "du skulle aldrig kunna ta hand om en häst"

Mitt alltime bästa tips:
Man lär så länge man lever.


Själv kunde jag nästan ingenting när jag började rida min första medryttarhäst. Hade gått nån termin på ridskola, kunde sitta kvar i alla gångarter och hoppa något litet hinder. Resten, om mat och sånt, jag hade inte en susning! Men så länge man har någon som kan hjälpa en (ägaren brukar väl vara så schysst att den svarar på frågor och ger tips) så går det förvånansvärt enkelt.
Med tiden, när man börjar lära sig mer och förstå samband på ett helt annat sätt, så blir det lättare att ta till sig sånt man läser.
Mitt största misstag som hästägare är att inte fråga om hjälp och tips. Man behöver det, oavsett hur länge man hållt på med hästar! Ibland får man heltossiga tips, men man lär sig sålla ut vad som är bäst för ens häst.
Ödmjukhet är bland den bästa egenskap en hästägare/skötare kan ha!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 789
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 826
Senast: Twihard
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 662
Senast: Bri
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 850
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp