dum fråga

tezzie82

Trådstartare
jag har planerat att starta säsongen med en pp 20km på sämsholmsritten i april MEN

det är så här att min "lilla" gubbe har en blivit tjock :crazy: han har tyvärr fått gå på fri tillgång på hösilage under vintern.
så min dumma fråga är om man kan med att komma med en "lite" för trind häst till tävlingen?
konditionen är helt okej för en så kort ritt men det är ju inte måttligt pinsamt :o

jag har nu tagit beslutet att flytta upp honom till en annan lösdrift i samma stall där det inte är fri tillgång(det har inte gått innan). jag har ridit på så bra det nu går i detta underlaget men det räcker tyvärr inte(hårt, knöggligt och is).
nu kommer han att få högivor anpassade efter honom ist. han har nog gått upp runt 40kg sen i höstas.

förhoppningsvis har gått ner lite innan dess men inte i närheten av det som ska bort.

så vad tycker ni?
jag vill ju så gärna eftersom denna ritten går så nära...

Sv: dum fråga

Klart det går! Och så får du ju en kick-start på bortbrännandet av det överflödiga! Så länge hästen är i kondition så ser jag inte något problem med lite extra kilon!

Jadå, det ska gå så länge det inte blir en vana :) Har själv en tjock häst nu, dock inte i distansträning, men pinsamt är det när man ska visa upp henne så hon går på "bantning och motion" i lagom mängd. Jag vet alltså hur det känns ;) Lycka till på tävlingen!

Tjocka hästar är extra välkomna! Inga problem alls på en 2-mil. Min duktiga distanshäst Raz el Had såg ut som en boll när han var liten. När han gick som bäst på distanstävlingarna var han riktigt slimmad, men nu när han håller på att förvandla sig till dressyr och körhäst liknar han återigen en boll.
Han kommer med all sannolikhet att gå en 2 mil eller 4 mil CR på Sämsholmsritten med någon av ungdomarna här hemma, så då blir det två jättefina tjocka hästar på tävlingen.
Välkommen!
Lilian tävlingsledare

lilian: åh vad bra! då blir vi inte ensamma :D , det blir ju lite extra påfrestning på lederna men han rids ju minst 5km varje dag som det är nu och det kommer bli mer så fort marken tinar upp. jag får helt enkelt rida i ett lugnt tempo.

deathslyna: nej någon vana får det absolut inte bli. ja det är fruktansvärt pinsamt :o

Styltan: tack för de orden, nu känns det mycket bättre :laugh:

ser ni en brun flugskimmel med enorm mage så vet ni vem det är :angel:

Jätteskönt att höra att det inte bara är jag som drar runt med en tjockis, har också haft tanken på om det går att starta. Men nu känns det som om det är fritt fram, bara hästen har konditionen till det.

nä du är inte ensam. tänkte bara på alla blickar man kommer få och att folk tycker man är djurplågare för att man startar...
jag får helt enkelt blunda för det och bara ha roligt.
nu kanske man snart kan rida som vanligt igen och då försvinner snart de extra kilona :bump:

Kul,tänkte också starta säsongen med den ritten,min tjej är nog också lite trind men det försvinner nog..;)

Honey är också lite smått "över-hullad" nu, det går ju inte att rida fortare än skritt pga all is *skyller på det* :cool: , men jag håller tummarna för att det försvinner när vi kan köra på ordentligt igen (när det nu blir...) :angel:

Jag kommer att få skämmas på Ekenäsritten med min tjockis, men alla säger att det är såååå bra att de är lite runda nu för de ska ha något att bygga muskler av och det försvinner sedan när de sätts i ordentlig träning. Jag hoppas på det...

det känns sååå skönt att jag inte är ensam om detta :bow:

då kan vi skämmas alla tillsammans :angel:

men alla säger att det är såååå bra att de är lite runda nu för de ska ha något att bygga muskler av och det försvinner sedan när de sätts i ordentlig träning. Jag hoppas på det...

Fast tänk efter.

Är det så bra att hästen får för mycket mat en period, och blir fet, för att den ska få för lite mat nästa period, för att tappa vikt och bli lagom i hull?

Visst, det är ju inte hela världen om hästen, under vintern, lägger på sig lite pga mindre träning, och förhoppningsvis fri tillgång på grovfoder.
Men jag har svårt att tro att man ska STRÄVA efter att ha en fet häst när hårdare träning börjar, bara för att man inte "hinner" med att höja upp foderstaten i samma takt.

Och att en häst blir fet är inte bara en fråga om vikt, och att det blir mer påfrestning på benen, utan fettet lägger sig även på andra ställen än under skinnet, t ex runt hjärtat.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min häst är just nu i lite "sådär" form. Innan sommaren iår så var hon i perfekt form! (eller ja, perfekt för mig) Hon kom två på...
Svar
3
· Visningar
942
Hästvård Om någon är intresserad (och fortfarande orkar hänga med i såpan) Så var det dags för klinikbesök igenf ör Kele. Jag var dock...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka