dum fråga

sweep

Trådstartare
men frågar jag inte så får jag aldrig veta..=)

vi har nu fått stora vita balar till stallet och vissa säger att det är hö men kan det vara hö fast det är inplastat.. blir det inte hösilage då? eller har jag helt fel..

det är något blötare än höt vi hade förut dessutom..
 
Sv: dum fråga

Tyvärr KAN det vara hö som är inplastat :crazy: Är det däremot blötare än hö så är det inte hö :cool:
 
Sv: dum fråga

En kompis till mig plastade sitt hö förra året,för att kunna lagra det ute. Jag trodde inte på idén, var rädd att det skulle mögla. Han var mycket noga med att det skulle vara riktigt torrt först och det var ju inte svårt förra året. Av ca 200 plastade balar hittade han 14 st med mögel i. Inte mycket i % men trots det är det 14 för mycket. Övriga balar var perfekta. Kanske hade plasten blivit skadad på dom dåliga balarna.
 
Sv: dum fråga

tror nog mera på idén att lägga presenning på marken, ställa baralrna på den och sen täcka med en presenning som går långt ner på sidorna....

att plasta riktigt torrt hö är mkt svårt, riktigt torrt hö är mkt stickigt å plasten är inte så grov, isåfall får man ha mera lager plast än dom som används när det är ensilage eler hösilage....
 
Senast ändrad:
Sv: dum fråga

Hö är aldrig vattenfritt, vatten förångas o kondenseras o i slutändan brukar yttersta lagret bli fuktigt o mögla eftersom vattnet kondenseras på plasten. Jag skulle velat se en hygienisk analys av yttersta lagret på de balar som var "bra".
PL
 
Senast ändrad:
Sv: dum fråga

sweep skrev:
varför tyvärr?

det är inte mycket blötare.. bara ytterst typ

Då du har alltför torrt gräs att pressa så orkar inte pressarna pressa i så mycket gräs som man skulle önska. Detta medför att packningsgraden i balen blir alltför dålig och mycket porer bildas som i sin tur fylls med luft. Är grödan dessutom grov så förvärrar man saken ytterligare. Under dagar med hög temperatur och hög solinstrålning blir det ett övertryck i balpaketet, om det håller tätt. Under kyliga kvällar/nätter blir det ett undertryck i balpaketet och då strävar luften utanför paketet att tränga igenom plastfilmen och in i balen vars porer fylls med luft och så har svampar som kräver syre för sin tillväxt möjliget att börja växa. Detta fenomen benämner man som plastfilmens permeabilitet, inte många som har koll på detta. På detta sätt kan svampar växa lite åt gången under en lång period. Då luften tar slut så slutar dom att växa. Nästa dygn kommer ytterligare lite luft in och då vaknar dom till liv igen och utför skada. Därför kan vi hitta balar som är helt nerlusade med jäst och annat smått o gott ända in till balkärnan, trots att man inte hittar några hål på plasfilmen :eek: . Eftersom då dessa torra balar inte har en förmåga att skapa sig ett konserveringsskydd så går ju detta käpprätt åt............... Därför vill jag inte se höbalar som plastas in :mad:

Detta fenomen kan vi om vi har otur, även se vid lägre ts-halter om grödan då är väldigt grov.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Murray
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
642
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 590
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp