Dum fråga :D

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CallMeAce
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 163
Sv: Dum fråga :D

Brukar stå inom parentes efter hästens namn
T.ex. mitt sto Lucette (31) 23188 tillhörde stofamilj 31.

Men då tillhör nog min häst ingen stofamilj....Står inget nummer efter hennes namn :)

det är riktigt att det ska stå efter stoets namn inom parentes vilken stofamilj hon tillhör ex: Gun´s N Roses(44).

Dock slarvas det en hel del med detta, och framförallt inne på ASVH.S databas har siffrorna"försvunnit på vägen" ibland en hel del ston...
:cry::mad:

Stofamilj-numrering F1 - F6 = Flyingefamiljer och fam. 1 - 50
Totalt 56 numrerade stofamiljer, detta är numera mest nostalgi och utan större betydelse, utan viktigare vad stona i din häst har gjort resp. lämnat för avkommer på tävlingsbanan, diplom, godkända hingstar osv.
kan nämna att dressyrhingsten Master 850 somär rankad bland världens 10 i topp dressyrförvärvare, inte tillhör någon numrerad familj.
mvh!
från en som hållit på med avel sedan 1969

Vad är det för fel med Nostalgi då?:angel::)

Jag tycker att det är en "kul grej", som gör det lite enklare att hålla reda på olika individers släktskap.

Vissa stofamiljer har ju varit mkt framstående inom vissa tävlingsgrenar, precis som vissa hästar UTAN stofamilj varit det...'

Helt "ute" och förlegat är det väl ändå inte...det pågår ju ett arbete(avslutat?)med att numrera fler familjer i landet...

vad är en stofamilj egentligen? Vad finns det för "kriterier" för att det ska vara en stofamilj?

vad är en stofamilj egentligen? Vad finns det för "kriterier" för att det ska vara en stofamilj?

Att avelsföreningen tycker att stolinjen är tillräckligt betydelsefull/framstående för att numreras.

Jag tycker att det är roligt med stofamiljer och att vissa verkar lämna framstående individer i generation efter generation, nostalgi eller inte.

får man lov att passa på att fråga vilken stofamilj Felicia tillhör/de??
Tänker då på Felicianos mamma!

får man lov att passa på att fråga vilken stofamilj Felicia tillhör/de??
Tänker då på Felicianos mamma!

Felicia kom från stofamilj F.2, Spinda stammen. Spinda fick döttrarna Dina, Ella och Fanny som förde vidare varsin linje av familjen. Dinas linje är den absolut största, från den kommer bl a Briar. Felicia kom från Fanny-linjen. Brigadör är från Ella-linjen.

Det beror på vad man tycker är legendarisk;)

Hobyfamiljen 5 har varit mycket framsående i många generationer.

40 Släarödsfamiljen är en annan framstående tävlingsfamilj.

Personligen är jag mycket svag får 46, Piledalsstammen, som lämnat stjärnor i hoppning och fälttävlan i generation efter generation i flera grenar från stamstoet Bojan.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
439
Senast: WildHorse
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
834
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka