Dum fråga ang. kavaj

Sv: Dum fråga ang. kavaj

:D *he,he* Jo, fasst Intermediare I känns ändå ännu coolare.. ;)

För att inte kapa tråden så kan jag ju tillägga att jag ändå tycker det är bra att det finns regler för vad man får ha på sig på tävling. Det är ju en bedömningssport men på håll så syns ingen större skillnad på om man har en svindyr märkeskavaj för flera tusen eller en second hand omgjord herrkavaj..

Med andra ord kan man hitta den utrustning som krävs till en mkt billig peng vilket gör att de ryttare som inte är så nerlusade med pengar åtminstonde klädmässigt smälter lika väl in som de som har råd att köpa lite dyrare prylar! :)

.. om nu någon fattar vad jag svamlar om..

Jag måste tyvärr gå emot lite vad de andra sagt här. Enligt TR får du inte rida i vilken kavaj du vill. Det står i TR II mom 221 att man måste ha en figursydd kavaj som är knäppt fram och med sprund bak och att en jacka som slutar vid midjan inte räknas som kavaj. Det begränsar urvalet av vanliga kavajer från HM och liknande. Men visst finns det kanske en och annan modell som har sprund bak även på "vanliga" kavajer. Men då tror jag att det är lättare att hitta en billig begagnad ridkavaj. Däremot tycker jag inte att man behöver ha kavaj på klubbtävlig. Men det är upp till varje klubb att bestämma. Lycka till på tävlingen!

Oj..vilken lång diskussion det blivit.. men jag har en kavaj från gina tricot som är lite längre,figur sydd men inte alltför taight o sprund bak så det ska nog funka..
känns snyggt att ändå ha kavaj osånt..
ang skjortan..jo d kansk ee lite 2 much.. men d e min tränare som e domare.. uhmm jag frilansar som stylist/makeup artist o har en mode&design utbildning i bakgrunden.. fast brukar se skit ut i stallet.. vi snackade lite om vad ja skulle ha på på tävlingen. att jag äntligen skulle va snygg i stallet..hon hoppades på nånting extra.. o en riktig cool mejk typ;) så tror d e ok.. ni får se bilder sen..

:laugh: Men då tycker jag ABSOLUT du ska ha den skjortan!!! Framförallt om hon säger så! Kört hårt bruden, o sen vill vi se bilder!!! :laugh:

haha sure.. jag kommer med bilder o en liten historia om hur det gick o reaktioner =)

Du får ursäkta mig :rofl: men herreguuuud, att bestämma färg på ridbyxorna på ett klubbmästerskap.

Du får ursäkta mig :rofl: men herreguuuud, att bestämma färg på ridbyxorna på ett klubbmästerskap.

Instämmer, speciellt som TR inte har någon bestämmelse om färgen på ridbyxorna. På lokaltävling och uppåt kan du alltså ha svarta ridbyxor om du vill.

På klubbtävling bestämmer som sagt klubben, men det är mycket ovanligt att de har 'strängare' regler än TR

TR säger kavaj på regional eller högre men på lokal kan du ha klubbtröja eller jacka, bara det följer säkerhetsaspekten. Visst kan du använda en "vanlig" kavaj däremot är den inte sydd för att rida i och kan därmed bli obekväm.

Tyvärr säger TR i dag att du inte får rida i klubbtröja, eller rättare sagt säger TR följande:
Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar.

längre ner står:
Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövel... ...Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj.

Hej alla! Nu har jag tävlat,ja hade den skjortan o gina tricot kavaj..alla tyckte jg var jättefin,kom 4:a.. kolla videon o kommentera..kläderna hästen o självklart ridningen..missar o bra grejjer oxå...observera min kamra e kass men man ser ju lte iaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=ax5whIr_XIQ

observera d e första dressyr tävlingen någonsin..

Hon rider ju även lätt i traven så tror inte att de håller så "hårt" på reglerna?

ja,alla hade lindor.. o ja man fick välja mellan att rida lätt o sitta,det man var bekvämast med,det dömde hur man red vägarna,om d va trav där d skulle galopp där det skulle osv.. osv

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Tja. Ska nu börja tävla storhäst, regionalt, i dressyr. Visst är det ok att ha mörka ridbyxor? Hur är det med kavaj? Är det ok att ta en...
Svar
11
· Visningar
1 980
Senast: Ramona
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 042
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 696
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar