Dum fråga ang. kavaj

Eagle87

Trådstartare
Om man ska tävla dressyr LA klubbmästerskap..

Måste man ha speciell ridkavaj eller kan man ha vilken kavaj somhelst som man har hemma? Dvs typ en H&M kavaj..

Sv: Dum fråga ang. kavaj

På klubbtävlingar bestämmer klubben själva reglerna, du kanske inte måste ha kavaj alls tex. Men du skulle kunna ha en "vanlig" kavaj på "riktiga" tävlingar också, står inte i TR att det måste vara en kavaj särskilt för ridning, säkert ingen som skulle tänka på det alls.

Jo man skulle ha ljusa ridbyxor,ngt me högkrage o kavaj o putsad utrustning..
vad är snyggast skjorta lr polotröja under? Helt långärmad kavaj eller lite längre än trekvarts ärm? knä skodda lr helskodda byxor? :)

Jag tycker ändå att det ser snyggast ut om kavajen påminner om en vanlig klassisk ridkavaj i själva modellen, så den med långa ärmar tycker jag helt klart du ska välja.. Sedan en skjorta med krage. Är det dressyr så ska det ju vara helskott också.. :)

oh då måste ja köpa dyra ridbyxor :) men vafan va gör man inte för att vara snygg.. första gången ja tävlar i dressyr.. o d e ett LA program fast med lite ändringar..

Fast ridbyxorna får du ju bestämma själv, det syns ju ändå inte om de är skodda eller inte. Ta det du trivs bäst med, jag personligen tycker inte om helskodda, har inte ridit med det på många år.

känns som jag sitter bättre med helskodda,har kännt att det kan bli halkigt med andra..

Helskodda tycker jag personligen är bäst och dressyrryttare brukar uppskatta det bäst också :) . Hoppryttare däremot kan känna sig lite "låsta" om det är helskott. Men man ska tänka på att byxorna är av bra kvalité och passform och skoningen är mjuk och följsam liksom.. annars blir det inte så skönt. Lycka till på tävlingen :)

TR säger kavaj på regional eller högre men på lokal kan du ha klubbtröja eller jacka, bara det följer säkerhetsaspekten. Visst kan du använda en "vanlig" kavaj däremot är den inte sydd för att rida i och kan därmed bli obekväm.

Vad lustigt, jag upplever det precis tvärt om, man blir låst i ridningen i de helskodda och skulle aldrig i livet använda såna! Och så verkar de flesta dressyryttare "runt" mig tycka ;)
He kan som skilja en hel del!

Precis så tycker jag med! Rumpan trycks upp längre och längre på bakvalvet, sen sitter man fast där, med ankstjärt! Med oskodda glider man ju alltid ner i djupaste delen av sadeln liksom.

Jag tror ju att på en klubbtävling en mörk tröja med vit polokrage e d är snyggare än en "vanlig" kavaj, om du inte syr om den med sprund etc. Kolla vad klubben har för "dresscode" på sina klubbtävlingar.

Helskott är inget måste annat än om DU trivs bättre med det än oskott.

uhmm.. dresscoden e ljusa ridbyxor polo eller skjorta med högkrage och kavaj..inte tröja
har hittta nu en skjorta hemma med hög krage o krås..d e en roberto cavalli skjorta.. hans kollektion för H&M.. sen ska ja ha svart kavaj. den e skitsnygg lite länre o långärmad men dock lite taight om armarna ? :S så vet inte hur pass bekvämt d blir..
sen ska ja köpa byxor på söndag.. vet ej om d blir helskodda eller ej.. ja tycker man får bättre typ fäste i sadeln me helskodda.. tycker man glider runt lite annars. men helskodda e ju dyrare.. så får väll se..ska köpa antingen på Hööks lr Horze.

Verkar lite konstigt att klubben har krav på kavaj på klubbtävling tycker jag då det ju är många som tävlar för första gången på en klubbtävling och då kanske man inte vill/har råd att köpa en kavaj för typ en tävling.

Jag hade nog hellre tagit en vit polotröja än en skjorta med krås. Har du inga ljusa ridbyxor sen innan så du slipper köpa? det är ju inget krav att de ska vara vita, de ska ju bara vara ljusare än kavajen om jag minns rätt..

man kan ju få låna kavaj av dem... men jag vill ha en som passar mig o sitter snyggt..
ja har beigha men vill ha vita..kommer ju tävla mer framöver.. så de kan ja köpa.. men byxor plus kavaj känns lite ondöigt o dyrt..
ska testa allt sen.. så får se hur d ser ut..
http://www.punkypenny.com/wp-content/hm.JPG
kolla vita skjortan me svarta rosetten..tänk me svart snygg kavaj o vita brallor o svarta stövlar.. tycker d ser coolt ut.. typ annorlunda.

Ja jag hade ju aldrig haft den skjortan på tävling. Inte rosetten heller. Men var och en gör ju som man vill!

Kalla mig traditionell, men jag hade nog inte heller valt att ha den skjortan på tävling. Sen så ska det ju vara ljust i kragen och det blir väl ganska mörkt i kragen med den skjortan?

Coolt, helt klart! :love: Men jag hade inte valt att ha det på tävling.. Dressyr är en bedömninssport vet du.. o olika domare har valt sitt yrke av olika anledningar.. Vissa gillar konstformen, andra spektakulära rörelser till musik, en del ordning o reda osv.. O en viss del av dem mår nog lite dåligt om folk går för långt utanför mallen.. Då blir det för mkt cirkus i deras ögon.. ;)

Sen kan jag intyga att det går utmärkt att rida i en kavaj som inte är gjord för ridning.
Mina första tävlingsår red jag i en omsydd herrkavaj strl 42.. :D Snyggt vet jag väl inte om det var, men inte så dyrt i alla fall!

Här följer ett par bilder från en av mina första tävlingar, billigast möjliga mundering.. Vit t-shirt, vita ekohallen byxor - absolut de billigaste - påminde nog mer om vanliga strumpbyxor än ridbyxor... :grin:, den omsydda herrkavajen som jag fick gratis av en kompis, vita vantar, begagnade stövlar (dyraste investeringen), lånad "snygg hjälm" (min egen var en plast jofa..) o så hade jag FÅTT en riktig plastrong med nål av hästägaren!!! :love:

n721806708_959342_160.jpg

n721806708_959343_418.jpg

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Tja. Ska nu börja tävla storhäst, regionalt, i dressyr. Visst är det ok att ha mörka ridbyxor? Hur är det med kavaj? Är det ok att ta en...
Svar
11
· Visningar
1 980
Senast: Ramona
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 042
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 696
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar