Duktiga western-ryttare!

M

MichaelsBeerbaum

Hur håller Western-hästar, den rids ju inte i en sån form som man eftersträvar i dressyren? :confused: Själv är jag dressyr/hoppryttare :)

Sv: Duktiga western-ryttare!

Alla westernhästar skall ridas i form och bära sig själva. Hästar som går på bogarna håller inte och om du ser det så betyder det att du ser är dålig ridning, inte att westerridning är fel.

När jag red western så gick min häst i form. En längre/lägre form är vad dressyr/hoppryttare föredrar men han bar sig själv, var lösgjortd och lättriden och hade absolut inga problem med bogar/framknän/kotor...

Bara för att westernhästen håller halsen lägre innebär det inte att dom går mer på bogarna än dressyrhästar.

Det är skadligare att springa på bogarna i övertempo med halsen indragen än det är att gå på bogarna i lugnt tempo på lång tygel.

Springa på bogarna eller ej- inom western är åtminstone hästen fullständigt lösgjord och tillåts komma upp med ryggen... Efter att ha stått i dressyrstall var jag mållös när jag flyttade till ett stall med westernryttare och såg vilken skillnad det var på hästarnas muskulatur och lösgjordhet :o. Jag är glad att jag tävlat både hoppning, dressyr och western- det har gett en del att fundera över...

Jag håller med Druvan... ;)
Det är faktiskt tyvärr väldigt dåligt med ex ryggmuskler på många engelskt ridna hästar, OBS inte alla !!!
Om jag jämför dom "engelska" hästarna med dom western ridna hästarna så har western hästarna mycket bättre ryggmuskler, i alla fall dom flesta jag har sett.

Och så här är det ju...

"En häst som inte går i rätt form har ofta dåliga ryggmuskler.
Att hästen böjer på nacken behöver inte betyda att den trampar under sig och jobbar på rätt sätt" ;)

Tack för alla svaren :) men så vill jag säga att jag inte säger att det är dåligt med western-hästar istället tycker jag att man ska lära av de andra grenarna :bow:. Dessutom har jag inte tittat noga på western-hästar utan frågar er westernfolk iställt om detta. Jag vet också att alla dressyr är inte heller bra, så är det väl inom all ridning :smirk:

MichaelsBeerbaum skrev:
Jag vet också att alla dressyr är inte heller bra, så är det väl inom all ridning :smirk:

Ja tyvärr så finns det brister över allt... men tur är väl det eftersom man då strävar efter att förbättra...
Det som är mest synd att det är de "dåliga" som syns mest...

Tyvärr är det ju så att många tror att western betyder rida med lång tygel, även sådana som själva rider western. Så om du tittar runt lite på westernryttare så kan man nog se mycket som man inte tycker om (men det gäller ju som sagt alla ridgrenar). För att få en westernhäst att hålla trots slack i tygeln så krävs mycket jobb. Vi måste ju lära våra hästar att bära sig själva och vara balanserade. Det kräver underhåll. Dressyrryttaren underhåller formen genom att jobba hela tiden o vi underhåller formen genom att säga till när hästen gör fel. Sedan föredrar vi en lägre form på hästen eftersom det blir naturligare då vi inte håller i/upp dem.

(Vet inte om det blev svammel nu.. är trött....ZZzzz)

Ville bara säga att jag träffade Story och bebben i lördags... :D Vilken goding... :love:

/Carina :eek:

Åhh.. vad kul! :bump: Hade velat se dem, men det får räcka med kort än så länge. Har hört att hon är väldigt sträng mot bebben? ;)

Har förresten köpt mig en ny häst för några veckor sedan.. :)

Jodå, hon är en bestämd dam som ser till att uppfostra den lille till en välanpassad medborgare.... ;) Själv är han av den lite försynta typen men otroligt söt.... :love:
Kul! Vad är det för nåt? Sto, hingst, valack??? Hur gammal? Quarter antar jag.. :angel: Vart fick du tag på den? Jag vill veta allt, allt, allt........... :devil:

/Carina :eek:

Jag ser Story å bebben varje dag! :) (har min pålle hos dem) Han är en riktig liten goding! Lite försynt för det mesta, men jäklar va svart han blir i ögonen när något inte går som han tänkt sig... :D

det är så roligt att höra hur STory har det o hur den lille är. Det skulle ju bli min tävlingshäst.. :smirk: Men allt blir inte som man tänk. Kändes som Story skulle ha det bättre där! :)

Skickar PM istället så jag inte sabbar tråden ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När dressyr- och hoppryttarna rider på de välkrattade OS-banorna vid slottet Versailles utanför Paris talas det mest om våldet mot...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 985
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar