Duktiga Bukefaloister se hit!!

gejsa

Trådstartare
Jag har en liten fråga som jag undrar om ni kan svara mig på.
Om en häst behöver 6.5 i kvot och man får ett hösilage som är 6.55 i kvot. Behöver man lägga till något då?
Eller ska man glädja sig denna vinter för att den blir billigare än förra året.
Eller kan man inte bygga muskler bara för att smrp och mj:n bara kommer från höet resp hösilaget?
Vi har snackat om detta i stallet. En tjej tror att man måste ev köpa ett hösilage i mindre kvot för att sedan ge kraftfoder så att kvoten kommer upp i 6,5. Hon tror inte att man kan bygga muskler annars när det kommer från samma källa såsom då hösilaget gör.
Hon stod nämligen i ett annat stall en vinter där var hösilaget eller om det nu var höet en jättebra kvot på. Så flera av hästarna fick bara då havre och betfor. Det var många halvblod bl a. Dom var jätteglada åt att höet var så bra denna vinter.
Men ändå på våren hade många av hästarna fallit ur. Därav hennes tro om om olika källor.

Någon som vet eller också har upptäckt detta?
Vi har nu nämligen en kvot på 6.55 i år och för några hästar så räcker det då med bara hösilage. Törs man göra så eller måste man höja? Hjälp mig snälla?! :bow:

Sv: Duktiga Bukefaloister se hit!!

Puttar upp! Ingen som vet eller tror något. Som ev har upptäckt det själv någon vinter. Att det tex inte räckte med bara ett bra hö?

gejsa skrev:
Puttar upp! Ingen som vet eller tror något. Som ev har upptäckt det själv någon vinter. Att det tex inte räckte med bara ett bra hö?

36 som har tittat men ingen har svarat.
Ingen???
Har ingen bara gett hö om kvoten har varit hög i hö resp hösilaget??

gejsa skrev:
36 som har tittat men ingen har svarat.
Ingen???
Har ingen bara gett hö om kvoten har varit hög i hö resp hösilaget??

Utmärkt om man kan tillgodose behovet med bara stråfoder. Skulle ge mina fri tillgång på ditt foder och inget annat om de inte föreföll ha särskilda behov. HH

Det är väl alldeles perfekt att ge bara hösilage! :)

Bara värdena är sådana att energi- och mineralbehovet täcks så är det bara att fodra på.

Att hästarna föll ur berodde nog på att de inte fick tillräckligt med MJ. Kanske vissa av dem hade ett högre proteinbehov än "tabellhästen", så att hösilaget inte räckte till fast det var bra värden? Kanske de fick för lite av det?

Nja, fri tillgång kan dom inte få. Har tex en fjording här som då skulle äta 14 kg hösilage.
Smrp ligger på 40 då skulle hon få 560 smrp och mj ligger på 6,1 då får hon 85 mj. Vilket blir lite för mycket. Mer lagom för henne blir nog då ca 9 kg.

Men sedan så har vi ju halvblod som behöver mer så det förstår jag att man måste ge lite annat till.

Är det någon som har gett bara hö/hösilage om det ligger över kvoten UTAN att dom faller ur?
Har dom inte svårare att sätta muskler tex?

Det är väl alldeles perfekt att ge bara hösilage! :)
Visst är det det. :) Är bara orolig om det är som tjejen tror om olika källor.

Att hästarna föll ur berodde nog på att de inte fick tillräckligt med MJ.

Det är inte Mj som gör att hästarna faller ut. Om dom får för lite smrp så kan dom inte bygga muskler och tar av det dom har. Tills man har fallit ur. På vårkanten kan du oftast se om hästen har fallit ur eller inte. Det tar ett tag för hästen att ta av sina reserver.

Kanske vissa av dem hade ett högre proteinbehov än "tabellhästen", så att hösilaget inte räckte till fast det var bra värden? Kanske de fick för lite av det.
Vad dom behövde visste dom. Kvoten på höet var ca 7 och hästen behövde kanske 7 eller under. Men tydligen räckte inte det iaf.

min unghäst (2 år, hbl) klarade sig mer eller mindre på enbart hö i vintras. då var det en kvot på 6.34. fick hestekraft när det var som kallast. och hon har då växt så det knakar...och varit fin i hullet.
sedan kanske man inte kan jämföra en unghäst med en vuxen häst som skall sätta muskler i annan omfattning?

Nej men en unghäst behöver ju ännu mer i kvot än en vanlig promenadhäst så....
Men hestekraft vad är det? Hur länge då fick den det? Är det mycket protein och mj i?

hestekraft är en havrefri kraftfoderblandning (man kan blanda i havre om man vill) med 9 MJ och 123 srp. hon fick max 0,5 kg/dag och det när det var kallare än -10. hon fick 6 kg hö i hagen +6 kg hö inne.

Ok! Det är ung lika mycket värden i som tex lusern då. Men då var det nog det som gjorde att hon inte föll ur.
Vill veta om någon INTE har gett något under hela vintern bara hösilage med ett bra värde.
Om man tex vet att en häst behöver en kvot på 6.5 och höet ligger på det. Då borde man ju rimligtvis inte behöva ge något extra?!

gejsa skrev:
Det är inte Mj som gör att hästarna faller ut. Om dom får för lite smrp så kan dom inte bygga muskler och tar av det dom har. Tills man har fallit ur. På vårkanten kan du oftast se om hästen har fallit ur eller inte. Det tar ett tag för hästen att ta av sina reserver.
Mjo, får hästen för lite MJ kommer den att ta av sina muskler för att tillverka energi och hästen faller ur TROTS att den fått korrekt med protein. Hästens biologiska "prio ett" är att se till att dess energibehov är uppfyllt och får den inte tillräckligt med energi gör den energi genom att bryta ner musklerna.

//Alice

Det där går nog att diskutera i all oändlighet. Men du får öppna en egen tråd om detta i så fall.
Nu gällde det att ge endast hö resp hösilage om kvoten ligger bra på det som hästen behövde.
Av alla som läser här: finns det alltså ingen som har gjort så eller?
Tycker att jag läser ofta: (Vad bra! Då kan vi ge bara hö i vinter.)
Stämmer det alltså inte? :confused:

gejsa skrev:
.
Av alla som läser här: finns det alltså ingen som har gjort så eller?
Tycker att jag läser ofta: (Vad bra! Då kan vi ge bara hö i vinter.)
Stämmer det alltså inte? :confused:

Av mina hästar får 90 % under de allra flesta vintrar enbart fri tillgång på grovfoder. Nyavvanda samt digivande får proteintillskott tillskott om höet inte innehåller den mgd protein de behöver. Avelshingstarna behöver i regel också mer. HH

Jo men fri tillgång kan vi inte ge här. Utan vi räknar ut hur mycket dom behöver och försöker ge det tillsammans med kraftfoder.
Nu är det en fjording tex och en islänning som inte behöver så mycket i mj och smrp.
Utan endast lika mycket som höet har. Därför så undrar jag.

Jag har aldrig märkt nån skillnad på om näringen kommer från hö eller från kraftfoder.
Var det det du ville veta?

Ett problem som jag kan tänka mej är om partiet som analysen är taget från är mycket stort. Då kan det komma sig så att ju ni råkar få från en endast en del av fältet där det kanske var helt andra värden än resterande del. Ett analysresultat är ju alltid ett medelvärde av de prover som man samlat in och skickat för analys. Om du jämför med kraftfoder så har det ett lite jämnare näringsvärde.

Mitt förslag är att ta reda på hur skörden såg ut och hur stor yta som analysvärderrna är baserade på. Om det verkar bra skulle jag fodra med bara grovfoder.

I vintras fodrade jag med nästan bara grovfoder. Jag gav lite mineraler och en näve havre när de andra fick kraftfoder. Resultatet blev jätebra. Jag la mej lite i överkant med mängden grovfoder, det är alltid bättre att titta på hullet och sedan minska ner lite om hästen börjar bli fet än att den blir smal och ev också tappar muskler.

Pontevecchio skrev:
Jag har aldrig märkt nån skillnad på om näringen kommer från hö eller från kraftfoder.
Var det det du ville veta?
Ja, jag ville veta om någon här verkligen bara har använt hö när det har varit bra hela vintern utan något annat tillskott.

Ja ge lite extra hösilage hade jag nog tänkt ge iaf. Men det ska nog räcka iaf till fjordingen. Vi får se hur det går.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama