Dubbla spår

S

Suprize

Hittade ingen riktigt passande tråd, så jag lägger "frågan" här ;)

Ponnyn min har haft problem med höger galopp rätt väldigt lång tid nu. Hon flyttar in baken och går juh då på dubbla spår. Har varit från och till om hur mycket...

Så idag var hovslagaren hos henne, fick nya skor å lite tillfixade hovar, å samtidigt kollade hovslagaren lite på henne (Hon är även lite kiropraktor) Men i alla fall så tryckte hon utmed ryggen och ponnyn sjönk med ryggen ungefär vid länden. Hovis sa vad som skulle hända när hon tryckte där, och det stämmde juh ;)
Och hon sa att min lilla ponny hade "ont" i knät och att jag skulle massera och lite för att det inte skulle bli värre. För hon löste det nu, och sa även att det inte var allvarligt nui...

Sen när jag ska rida så kan hon verkligen inte galoppera i höger varv!! Det går inte.. Allt annat känns kanon, men där går hon jättedubbelt!!

Vad ska jag göra?

Konstig fråga jag vet, men snälla :(

Sv: Dubbla spår

Du ska naturligtvis kontakta veterinär eller djursjukhus. Hästen är uppenbarligen halt och behöver diagnos och sannolikt även behandling.

Att en häst sjunker ihop vid palpation av muskulaturen i länden betyder bara att den stått med muskelspänningar en tid och därför har ont. Det är möjligt att ett knä är boven, detta är i sådana fall inget som du kan massera bort.

Anmäl hovslagaren som är lite kiropraktor för djurplågeri. Det är enligt lag förbjudet att utsätta djur för otillbörigt lidande och det är just vad som sker när puckon utger sig för att kunna mer än de kan.

Det är bara det att det att hon markerar inte, känns inte halt eller ser inte halt ut ngt... Och det märks ingenting när man rider just förutom i dressyren i höger galopp!! Märks inte alls på samma sätt när jag rider ut eller hoppar...:cry:

Har ingen möjlighet att komma iväg me henne på 2 veckor nu, men det är alltså med vet. som man ska kolla upp det med?? :crazy:

Ja det är veterinär du ska kontakta. De två veckorna tills du ska dit så låt bli att galoppera, motionera henne bara lätt (dvs rid ut i skritt och kanske lite trav om hon känns okej i trav).

Knäledsproblem och hasledsproblem ger ofta det att de går på dubbla spår i galopp, de försöker skona det onda benet så.

Så boka tid på klinik redan idag, och motionera henne bara försiktigt tills dess.

Och, för framtiden, SLUTA lyssna på din hovslagare om annat än hovar. Det är helt OMÖJLIGT att 'utanpå' se om det 'bara' är muskulärt eller sitter i led med. Och hästen kan visst varit spänd muskulärt kring knäet, det är ett sätt för hästen att skydda en ömmande led t ex, och/eller ett resultat av att den avlastar för den har ont. Ländryggsroblem brukar komma som ett brev på posten.

Min gammelhäst markerade heller ingenting. Men hon började få svårt med galoppen samt gick på dubbla spår. Klinikundersökningen visade: kotledsinflammation på båda fram samt knäledsinflammation i ett knä. Man ska inte ignorera avvikande beteende hur litet det än är.

Kan säga att idag så "drog" jag me handen över knät lite fram å tebax.. Å hon bara drog upp benet typ me en gång.. å försökt sparka, :cry: Och det ä väll inte riktigt meningen...
Det bästa är att åka te klinik va? Å inte ta ut distrikt eller liknande..

Brukar det vara allvarligt, eller vad gör dom?
Vill iväg me henne nu juh :confused::cry:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det bästa är klinik, en distriktare är du inte hjälpt av.

Vad de kommer att göra är att lyssna på din beskrivning av symptomen, titta hur hon rör sig i skritt och trav rakt fram på hårt underlag (löpargången), titta hur hon rör sig vid longering på olika underlag, samt göra böjprov. Sen kommer de mest troligt lägga ledbedövningar för att lokalisera (släcka) hältan. Och komplettera med röntgen.

Inte nödvändigtvis i den ordningen dock, men den är vanligast.

Mmm... Ska ringa ngn ställe imon å kolla upp tror jag...

Men om man säger att det skulle vara knäledsinflammation.. Brukar hästen behöva stå på box då, eller är det bara vila som gäller.. Då jag har lite problem i 2 veckor.. Eller gör det ingenting om man väntar och hästen bara vilar...

Var inne på eurovets sida å kollade lite på just knäledsinflammationer och kände igen typ 5 av 9 symptomer... Suck!!:cry:
Brukar det bli dyrt? :confused:

Eller kan man skritt/trava lite om det inte märks ngt i de gångarterna.. Ifall det inte skulle va ntg...

Ehh.. jag veeet inte:cry::crazy::(

Inte säker på hur du menar med vila och problem? Som alltid vid ledbehandling (om det nu är ledinfl) så ska du räkna med boxvila/sjukhage, samt promenader vid hand. Hur länge är olika, kan vara allt från någr adagar till fram tills återbesök.

Men förklara mer hur du menade med problem osv?

Jag kommer inte att vara hemma alls mkt.. Å vet ingen annan som jag skulle vilja åkte iväg te en klinik me henne... Men kan det bli värre eller ngt om hon vilar i de 2 veckorna och sen att man tar ner henne direkt efter...

Jaha, du menade så.

Absolut idealiskt så borde hon ju kollas upp nu, men verkligheten måste ju få vara med också, och låt henne hagvila i två veckor du, det är ingen fara, skritta kan du också göra, men kräv ingenting och låt bli trav och galopp uppsuttet. Men du, boka tid redan nu, det kan ju ta ett tag att få tid såhär vid semestrar och så!

Du verkar ha lite koll på det här juh :)
Tacktack:bow::bow:

Men är ledinflammationer allvarliga?? Super, eller bara lite?
Känns som det skulle vara ngt sånt, men när man kollar runt så verkar det inte vara så mkt roliga slut på det :cry: Eller hur ligger det till?

En ledinflammation ska alltid tas på allvar. Men prognosen och 'hur' allvarligt det är, beror väldigt mycket på VARFÖR hästen fått en ledinflammation?

Nästan alla hästar har/får någon gång is itt liv ledinflammation/er. Oftast så är det INTE så att det innebär slutet för hästen. Men man ska lägga ner energi på att försöka ta reda på VARFÖR de kom. För andra hästar så blir ledinflammationer som inte svarar på behandling deras för tidiga död.

Men ledinflammationer kan bero på så otroligt mycket, från vrickat sig i hagen, felaktig ridning, felaktig skoning, exteriöra brister/defekter, ridning på felaktigt underlag, överansträngning, underliggande skelett/led-defekter, avlastning från annan skadat/smärtande område, vissa typer av generella infektioner osv osv.

Så, måla inte fan på väggen. Ta först reda på vad som är felet med din häst, och försök sedan i samråd med veterinären se över vad som kan ha orsakat felet. Det innefattar då vara ärlig ang din egen ridning, passar utrustningen, är träningen vettig, är skoningen korrekt osv?

För de allra, allra flesta hästar är INTE ledinflammationer början till slutet. Men de ska tas på allvar, för upprepade ledinflammationer har skickat mer än en häst till himlen i förtid. Vissa av dem hade ingen kunnat hjälpa no matter what, medan vissa kanske kunnat räddas om man i tid fått bukt med inflammationer som beror/berodde på sådant som faktiskt går att påverka.

Uppdatera gärna hur det går för din häst!

Men kan det egentligen vara ngt jätteallvarlitgt...
Menar det att hästen är ändå pigg å så..
Har öronen framåt när man galopperar ute å tycker det är skojj å sådant... Å hoppar utan problem dock inte helt rakt vid alla tillfällen.. Å springer runt i hagen mm...

Men en häst vill väll samtidigt belasta sig lika, å det gör hon juh inte.. Men är inte lika sne ute på rakt spår...

Eh, jag vet inte.. Känns mest som jag babblar...:angel::smirk:

Ja det kan det tyvärr. De små liven är INTE att lita på alla gånger i sådana där fall, tyvärr.

Min triangelmärkta herre galopperar glatt med öronen spikade framåt och en stadig önskan om mer fart, trots en defekt i hasleden, dubbelsidig spatt och just nu en sträckningsrelaterad hälta. Han busar runt i hagen med.

Men han avlastar VB så gått det går, och går kraftigt på dubbla spår i vänstergalopp t ex..

Hmm.. pratat me vet. idag... Hade inte tid förrän den 8 aug... liite långt fram..

Men kan man kanske ta ut distrikten eller ngt, om dom kan kolla efter om det finns ngn hälta, och sedan ta henne till djursjukan.. om det skulle va ngt...
....

Spara pengarna för DV och utred på klinik direkt är mitt tips.

Finns ingen annan klinik där dukan få tid tidigare?

Han e halt!! :cry:
dunkar när han sätter ner höger fram :(

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 447
Senast: mackan
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 797
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 112
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010