Dubbla spår

Sv: Dubbla spår

Hon haltar där, så när hon sätter ner benet så låter det annorlunda... kanske lite bättre förklarat :crazy:
Men om det är när hon sätter ner högerfram som det låter "donk" "donk"...:P Blir det då höger hon är halt på :S Eller hur fungerar det?...

Kändes redan i skritt typ direkt och ganska mkt i trav... Jag själv kunde inte se ngt på rakt spår först, fast då var juh själv... Å sen syntes det ganska klart på volt...:cry: Och även när jag sprang me hon ut te hagen...

Ringa en annan klinik imon, om dom har öppet... Å sen får hon vila 2 veckor... Är ändå ganska blött å halt i gräset så hoppas att det är ngn liten vrickning eller så...

Senast ändrad av en moderator:

Faller hon ner tyngre på HF är hon mest troligt halt på VF.

Jag skulle INTE vänta två veckor om hon är såpass halt. Klinikerna har akuttider..

Blir långt det här menmen...

Hon var inte så halt innan... Men i alla fall, jag åkte juh bort, hon vilade hela första veckan. Var ohalt till nästa så en kompis skrittade henne mån, tis å tors...

Idag när jag kommit hem stack jag å kollade henne på en liten volt..I v.varv i skritt var det mest -Något stämmer inte.. Traven haltade hon.. I h. varv satte hon h.bak innanför fram, har hon inte gjort i skritt tidigare.. I trav går hon inte mer än ngt steg utan bryter av.. Högerbak haltar hon på! Såg inget fram
Kompisen som passat henne säger att hon inte var halt igår,:smirk: men att dom brallade runt rätt mkt i hagen.

Sen senare var jag uppe igen, å det syns när hon står ute i hagen å betar å ska flytta sig att hon är halt

Sen är det så att jag hyr hästen på en uthyrningsgrejj... Å ägaren tycker att 2 veckor inte är tillräckligt lång tid! Och att vi ska avvänta! Och han menar också på att de flesta hältor läker ut av sig själva...
Om vi skulle åka in till en klinik så betalar han( försäkringen ) endast om det skulle vara ngt å vi står för självrisken...
Är det därimot ingenting så täcker inte heller hans försäkringen själva hältutredningen.. Om det alltså skulle vara sträckning eller liknande..

Så vad ska jag göra?? Avvänta yttligare ngn vecka, känns inte som om jag vill det"! Eller åka in.. -Oj, bara en sträckning får betala allt själva:confused:

För en hältutredning kostar väll ändå en slant..

Så vad ska jag göra!!! Vill juh åka in me henne..!

Sen är det så att jag hyr hästen på en uthyrningsgrejj... Å ägaren tycker att 2 veckor inte är tillräckligt lång tid! Och att vi ska avvänta! Och han menar också på att de flesta hältor läker ut av sig själva...
Om vi skulle åka in till en klinik så betalar han( försäkringen ) endast om det skulle vara ngt å vi står för självrisken...
Är det därimot ingenting så täcker inte heller hans försäkringen själva hältutredningen.. Om det alltså skulle vara sträckning eller liknande..

Jag tror uthyraren snackar skit faktiskt för att spara pengar åt sig själv!

För om hästen har en veterinärvårdsförsäkring motsvarande A1, så täcker den OAVSETT om det är 'bara en sträckning' eller t ex en ledinflammation. Hältutredning och rubbet. Dessutom, i försäkringsvillkoren för i princip alla försäkringar står att om hästen visar tecken på sjukdom/skada skall man kontakta veterinär och följa dennes anvisningar.

Har du försäkringsnumret på hästen? Isf kan du ju dessutom ringa bolaget och få svart på vitt vad som gäller.

Men, de flesta hältor som håller i sig i såpass 'lång' tid som ett par veckor blir INTE bra av sig själv. Så som sagt, jag är rätt säker på att uthyraren försöker spara sina pengar - på bekostnad av hästens välmående, och genom att 'skrämma upp' dig.

Mmm.. det känns lite så..

Har inte ngt sörsäkringsnummer vad jag vet, får sticka å kolla sen..

Men som vi fattade det när vi ringde så har han inte en ensklid försäkring på varje häst på något sätt... då han har över 100 hästar till uthyrning:crazy: Men tror du att det samma gäller ändå?

Ja, om han menar att försäkringen täcker om hältutredningen visar en ledinfl t ex, så ser jag inte hur den inte skulle kunna täcka en sträckning.

det värkar inte som om vi får åka in me halt häst över huvud taget och ha försäkring bakom oss...

Men det du sa att det säkert skulle gälla både vid ledinfl. å ex. sträckning ... e det desamma om det inte skulle va ngt fel alls :O

Varf skulle du inte få åka in???

Alltså, det finns väldigt förenklat två olika tycper av vetvårdsförsäkring. 'Heltäckande' (kallas ofta A1). Den täcker även förslitningsskador t ex. Sen finns det begränsad, den täcker i princip bara akuta olycksfallsskador.

En motsv A1 struntar i vad diagnosen blir (om det inte finns reservationer), dvs den betalar oavsett om diagnosen blir sträckning eller ledinflammation eller fraktur t ex. Den betalar faktiskt även om ingen diagnos kan ställas, men hästen är halt.

Så, om han menar att försäkringen täcker t ex ledinfl, då täcker den sträckning. Däremot, om du åker in och hästen inte är halt, inget fel nånstans - då kan bolaget vägra betala. Men det är ju ingen större risk med 'din' häst, som är halt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 447
Senast: mackan
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 797
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 112
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010