dubbla spår

J

juhanna

har någon något bra tips på hur man kan få hästen att sluta gå på dubbla spår? Några bra övningar? Har någon någon aning om vad det kan bero på? Hästen ifråga är tio är och han går mer eller minder på dubbla spår när det är träning, ibland gör han det inte alls, men det går inte en tävling utan att inte går på dubbla spår! Ngn med något bra tips?

Sv: dubbla spår

jobba med olika sidvärtsrörelser, tex öppna, för att få hästen loss i sidorna. led in framdelen på bakdelens spår när du rider.

det beror antagligen på¨att han tycker att det är jobbigt att sätta under sig med bakbenen, så det är bara å träna på och göra övergångar och tempoväxlingar för att få hästen att ta mera vikt på bakbenen så kommer det att lösa sig!

Säger som föregående talare att det beror på att hästen inte rikugt orkar med att använda sig av sina bakben korrket och då istället lägger in baken på dubbla spår. En av mina hästar är mästare på att göra det i upptagningar från ökad/mellangalopp då han tycker det är urjobbigt att vinkla bakbenen och sätta sig i dem.

Jobba styrketräning; övergångar, skolor osv för att stärka upp bakbenen. Med ökad styrka kommer problemet att minska för att såsmåningom försvinna.

Min häst har samma problem i galoppen, hon har inte styrkan än att gå rakt. Därför rider jag alltid lite öppna på långsidorna, även på tävlingar.

Orsaken till att hästen går på dubbla spår sitter oftast i ryggen. Det kan vara svaghet eller att ryggen är blockerad så hästen inte kan få under sig bakbenen. Många gånger är det ryttarens hand som hindrar rörelsens flöde genom ryggen och hästen har inget annat val än att gå krokig.
Det kan faktiskt också bero på att ryttaren sitter snett och omedvetet puttar hästens bakdel åt ena sidan.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 805
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
626
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka