Dubbla gula anlag?

Vilya

Trådstartare
Hej,

Någon som har koll på det här med gula anlag? Tänkte, nån gång i framtiden, betäcka mitt sto med en RP hingst för att få (helst) ett stoföl med dubbla gula anlag (så att jag kan fortsätta och ta föl på det stoet med fux hingstar :) ). Stoet används främst till hoppning men rör sig även bra.

Vad ska hingsten jag väljer ha för färg? Är det någon som har något tips på någon bra hingst som kan tänkas lämna C- eller D- ponny avkomma med en maxad B-ponny.

Kan tilläggas att stoet eventuellet har tigrerade anlag och att det föl hon har fått tidigare var isabell.

Lillann.jpg

Det här är den lilla damen i fråga.

Sv: Dubbla gula anlag?

Jag antar att du helst av allt vill ha en cremello, dvs en dubbel gul med fux som grundfärg. Ett sånt sto ger ju med en fuxhingst 100% isabeller.
I sådana fall ska du betäcka med en isabell, då ärver i alla fall fölet ETT fuxanlag med säkerhet. Med lite tur ärver den ditt stos fuxanlag också.
Men om det spelar mindre roll vilken grundfärg hästen har, dvs du vill bara åt de dubbla gulanlagen, ja då kan du betäcka med vilken "gul" som helst; gulbrun, gulsvart, isabell etc.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 481
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar