dubbla efternamn?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 1 722

ameo

Trådstartare
Moderator
En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn.
Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne på att hitta på något alldeles eget. Alternativ skulle kunna vara att ta tillbaka mitt tidigare efternamn (ett -sson-namn som jag är måttligt förtjust i) eller att ta min mormors flicknamn (som är ganska ovanligt, även om det bärs av en politiker på riksplanet. Min mormor var dessutom ingen trevlig människa, fast jag hade egentligen ingen nära relation till henne heller. Har diskuterat det med den enda kvarvarande i min mors syskonskara och hon kan köpa mitt resonemang även om den generationen har svårt för namnet.)

Men så har alternativet slagit mig att ta två efternamn. Alltså båda de jag nämnt ovan, så att det blir som typ "Svensson Björk" (fast det är inte de namnen det handlar om)
Men här är då mina bryderier.
Tycker jag att det är tramsigt med dubbla efternamn? Är det mer rimligt att ha dubbla efternamn om man lägger till sin partners namn när man gifter sig? Är det konstigt att byta till dubbla efternamn när det inte handlar om att gifta sig? Alltså, så som jag tänker, att återta mitt tidigare efternamn och samtidigt lägga till mormors flicknamn.

Hjälp mig gärna att reda ut mina tankar!
Vad tycker Du om dubbla efternamn? Spelar det någon roll när det blir dubbla namn och hur eller varför? Hur tänker du runt mina frågeställningar ovan?
Är du bättre än jag på att sätta ord på ditt resonemang runt detta, så att det kan hjälpa mig att bena ut vad jag själv tycker?

En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn.
Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne på att hitta på något alldeles eget. Alternativ skulle kunna vara att ta tillbaka mitt tidigare efternamn (ett -sson-namn som jag är måttligt förtjust i) eller att ta min mormors flicknamn (som är ganska ovanligt, även om det bärs av en politiker på riksplanet. Min mormor var dessutom ingen trevlig människa, fast jag hade egentligen ingen nära relation till henne heller. Har diskuterat det med den enda kvarvarande i min mors syskonskara och hon kan köpa mitt resonemang även om den generationen har svårt för namnet.)

Men så har alternativet slagit mig att ta två efternamn. Alltså båda de jag nämnt ovan, så att det blir som typ "Svensson Björk" (fast det är inte de namnen det handlar om)
Men här är då mina bryderier.
Tycker jag att det är tramsigt med dubbla efternamn? Är det mer rimligt att ha dubbla efternamn om man lägger till sin partners namn när man gifter sig? Är det konstigt att byta till dubbla efternamn när det inte handlar om att gifta sig? Alltså, så som jag tänker, att återta mitt tidigare efternamn och samtidigt lägga till mormors flicknamn.

Hjälp mig gärna att reda ut mina tankar!
Vad tycker Du om dubbla efternamn? Spelar det någon roll när det blir dubbla namn och hur eller varför? Hur tänker du runt mina frågeställningar ovan?
Är du bättre än jag på att sätta ord på ditt resonemang runt detta, så att det kan hjälpa mig att bena ut vad jag själv tycker?

Jag tycker att dubbelnamn har sin funktion om man inte vill släppa ett efternamn av praktiska eller nostalgiska skäl. Har du t.ex. etablerat dig i din ex-makes efternamn i en bransch där namn spelar roll så kan det vara praktiskt att ha kvar din ex-makes och lägga till ditt gamla (så har jag tänkt, fast i omvänd ordning om sambon och jag mot förmodan skulle gifta oss: antingen fortsätter jag heta det jag gör nu eller så lägger jag till hans även om bökigt med två namn).

Men som jag förstår det handlar det om att du inte ska ha kvar ex-makens, utan att du förutom du tar tillbaka ditt första efternamn lägger till ett nytt efternamn. Det hade jag tyckt vore bökigt, särskilt som om du inte verkar känna särskilt mycket för något av namnen.

Jag tänker att det ligger helt utanför svensk namntradition att göra så.

Dubbla efternamn var något man började laborera med i mitten av 1900-talet för att kvinnor inte skulle behöva byta bort sitt namn vid giftermålet. (tekniskt sett var det inte två efternamn då, utan ett mellannamn och ett efternamn, men de kan i dag omvandlas till två efternamn)
Nu är det såpass normalt att kunna välja fritt vilket namn som ska bli gemensamt eller att behålla olika namn att det känns som en överspelad fas. De 60-talister jag känner som av princip behöll sina flicknamn i dubbel-konstruktioner har i stor utsträckning gått över till att ofta bara använda ett namn i praktiskt bruk.

Tror det fyller en funktion att kunna ha dubbla efternamn i en del fall när man ska överföra namn som kommer från andra länder med andra former av namngivning?

Visserligen har kombinationen son-namn + efternamn förekommit i äldre tider. Men då har son-namnet alltid varit ett äkta patronymikon, inte ytterligare ett efternamn. Egentligen är det en typ av övergångsfas från den tiden då en del börjat använda efternamn, men det normala hos stora massan fortfarande var patronymikon. så efternamnet mer var som ett extra påhäng utöver det man hade innan. (Patronymikon = namn konstruerat från din fars namn, dvs Nils-son betydde bokstavligen att du var son till Nils)

Jag lägger ingen värdering i hur andra väljer sina namn. Men för mig är det konstigt att ta sig två efternamn i en situation där man från fritt val nyskapar sin namngivning. Alltså när det inte finns något bakomliggande skäl annat än det rena 'namnvalet' till att det blir två.

Jag tycker mest att det verkar krångligt med dubbla efternamn i pass, datorsystem osv.
Jag hade passat på att välja ett helt eget om man ändå "behöver" byta.
Ja precis! Tänk att få plats med flera efternamn på den lilla rutan där man ska skriva sin namnteckning …
Fast den kanske är större nuförtiden …? 🤔

Jag var lite sugen på dubbelnamn, men insåg att det var lite knöligt att lägga till pojkvännens.. jag har 25 tecken på för-mellan och efternamn och hade passerat 30-strecket med hans efternamn 😅

Jag har dubbla efternamn, tycker inte det är jättekrångligt direkt :) Ett vanligt och ett ovanligt, varav det ena praktiskt nog är kort.
Dock pga giftemål där ingen ville byta, så inte samma situation som ts. Barnen har samma dubbla efternamn.

Vi avvaktade med namnbytet tills nya namnlagen trädde i kraft så båda är "riktiga" efternamn.

De enda jag känner med dubbelnamn är de som fötts "utanför åktenskap" och haft föräldrar med olika efternamn och därmed fått bådas från födseln.
Känns konstigt att byta till dubelefternamn utan någon rimlig anledning.
Så fick Marodören sina efter namn. Marodören (Mitt efternamn) (sambons efternamn) och följden av namn valdes utifrån hur initialerna skulle bli. Mitt först var aningen bättre än med sambons först.

Jag har dubbla efternamn pga så som @parellikusken förklarar, och det är ärligt talat stökigt. Jag får aldrig plats att skriva båda på en rad, vissa system "väljer" det första medan de flesta andra väljer det andra efternamnet på post osv. Jag använder själv enbart det sista efternamnet om jag kan, och har övervägt att ta bort det första men det har inte blivit av.
Jag skulle således inte välja två efternamn, utan hellre hitta ett annat som känns bra.

Jag har dubbla efternamn. Växte upp med pappas fosterföräldrars efternamn som han fick som barn. Tänkte byta till mammas namn som ogift men min pappa blev så ledsen då, och eftersom han var en så väldigt bra förälder hade jag inte hjärta att göra så mot honom, så det blev båda namnen.
Först hade jag pappas namn som mellannamn och mammas familjenamn som efternamn men efter namnreformen är båda efternamn.

Har aldrig tyckt att det är särskilt krångligt har haft det så här i snart 35 år.

Jag har dubbla efternamn sen födseln - ett från vardera förälder. Jag tycker inte att det är något extra krångel med just dubbelheten men då är alla mina namn (inkl förnamnet) relativt korta.

Det som ibland ställer till det är stavningen av ett av efternamnen, men det har ju inget med dubbelnamnet att göra.

Jag ville inte byta bort mitt efternamn mot ett av de vanligaste son-namnen och mannen ville absolut att jag skulle ha hans efternamn så därför har jag två. Presenterar mig alltid utan mitt ”nya” (varit gifta i 25 år …) efternamn. Tycker inte det är eller har varit något större problem.

Jag har dubbla efternamn. Båda efternamn är långa och så även mitt förnamn och mellannamn. Hela 33 tecken 😄
Blev så pga giftermål och jag tycker inte alls att det är konstigt med dubbla efternamn oavsett anledning.
Upplever inget krångel heller ärligt talat.
Det enda som blir lite kul är när vi reser med flyg. På boardingkortet står det bara initialen på förnamnet och sen båda efternamn. Problemet är att vi båda har förnamn på samma bokstav så vi vet aldrig vems boardingkort som är vems 😁

Jag har dubbla efternamn och ser inte det som krångligt. Har bindestreck emellan nu, tidigare var mitt danska ett mellannamn, men är nu efternamn sedan det blev tillåtet. Pappas danska och mammas svenska, har haft det sedan jag var tonåring. Tog mannens namn när jag var gift och hade kvar mitt danska mellannamn, bytte sedan tillbaka till mitt namn igen efter. Har i stort sett aldrig använt bara ett av det, trots att det danska varit ett mellannamn och mitt riktiga efternamn då är det svenska, andra har gjort och det har stört mig så jag har sagt ifrån. Jag är båda namnen, det är liksom jag. Passade på att ändra stavningen på mitt svenska namn från k till c som det ursprungligen ska vara också, sedan många år tillbaka. Blir 23 tecken inklusive bindestrecket för för- och efternamn (tilltalsnamnen, har två andra förnamn också, med dem skulle alla mina namn bli 35 tecken).

Min dotter har dubbla efternamn - mitt svenska och pappans engelska, då vi inte är gifta etc. Det funkar bra men hon undrar lite över hur det blir om hon gifter sig och vill ta ett tredje efternamn, då hon inte vill släppa något av sina nuvarande två. Mitt efternamn är dessutom det sista i vår släkt så det skulle försvinna från vårt släktled isåfall. Pappans också. Vilket gör det hela lite känslosamt för henne (jag bryr mig inte) men TRE efternamn är kanske lite väl mycket! 😊

Tack för alla svar och tankar i ämnet! Det hjälper mig att sortera tankarna!

Jag tycker mest att det verkar krångligt med dubbla efternamn i pass, datorsystem osv.
Jag hade passat på att välja ett helt eget om man ändå "behöver" byta.
Alltså, att välja ett helt eget namn ligger egentligen högst upp på önskelistan. Men fan vad svårt det är att hitta något som känns rätt. Ska man läga 1800 kr på att byta namn och leva med det resten av livet, så måste det kännas rätt.
Jag är gift men har inte bytt namn, känns onödigt krångligt bara, men hade jag bytt en gång hade jag inte bytt en gång till.
Jag bytte bort mitt son-namn när jag gifte mig. Men i och med skilsmässan och hans beteende som orsakat den vill jag verkligen inte ha kvar det efternamnet. Jag vill inte på några villkors vis förknippas med honom mer än nödvändigt (vi har ett gemensamt minderårigt barn, i övrigt vill jag vara så långt ifrån honom som möjligt på alla sätt det går!)
Därav min önskan att byta efternamn nu.
Enklast vore att gå tillbaka till mitt "flicknamn" eller att ta mormors "flicknamn" (som är det enda i hela min släkt som inte är Johansson - finns på båda sidorna! - eller xx-dotter i olika varianter)
Att välja "pappasdotter" eller "mammasdotter" är inte aktuellt av flera orsaker.

Liknande trådar

Tjatter Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv? Hur gjorde ni för att komma fram till vad det...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Badger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 670
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Ett gott skratt förlänger livet! Om spermier från pappan inte träffar mammans ägg blir det bara en vanlig omelett av det...
Svar
18
· Visningar
1 358
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka