Dubbel AQHA Show i Norrland

Sv: Dubbel AQHA Show i Norrland

Självfallet så e de på tok at det krockar.
Men vi måste hyra anälggningen när den är tom på deras egna hästar, vi hade funderingar på helgen före midsommar, men då kunde vi ej ha NRHA- reiningen, Och detta datum vi har nu är sista helgen vi har möjlighet att hyta anläggningen för sommaren.

Jag är med i arrangörsstaben, jag jag tycker också att det är himla tokigt att det inföll samtidigt. Vi förlorar ju på det, både vi och HC.

Men nästa år (om det blir...) så planerar vi självfallet in en helg där det EJ krockar !!!

Jag viiiiiill!

Hm.. blir 70 mil enkel eftersom jag har hästen "hemma" på sommaren, men är det värt det? Ska på bökeberg, o hade velat åka på en till stor tävling i år! Hur tror ni som vet att denna tävling blir? Värt 70 mil enkel?

har en korsning, så det blir ju allbreeds klasser i såna fall...
Det här med Nrha klasser, hur funkar det? Tänkte på reiningen som beskrevs ovan...är som inte så insatt. licenser? medlemsskap?

:)

Kan någon reda ut begreppen för mig vad det gäller denna QH-show.
Det står att det inte kommer att vara några WRAS klasser på denna tävling, vad betyder det?? Är det All Breeds klasserna eller?? Sen undrar jag som har en beduinmoppe (arab:rofl: ) Måste jag betala in m.avg till något annan förbund. Måste jag ha en speciell licens eller hur funkar det. Sen undrar jag vad det är för nivå på den här tävlingen. WRAS har ju A B C D indelning. Vad räknas den här som?? Så man vet om det ens är lönt att börja fundera på att ev. anmäla sig. Har ju inte sett någon propp än. Men jag tycker det är SUPER att denna tävling arrangeras på våra breddgrader. Lyfter på hatten till samtliga inblandade och önskar dom lycka till med planeringen.

LindaSjöblom

sasucatu skrev:
Jag viiiiiill!

Hm.. blir 70 mil enkel eftersom jag har hästen "hemma" på sommaren, men är det värt det? Ska på bökeberg, o hade velat åka på en till stor tävling i år! Hur tror ni som vet att denna tävling blir? Värt 70 mil enkel?

har en korsning, så det blir ju allbreeds klasser i såna fall...
Det här med Nrha klasser, hur funkar det? Tänkte på reiningen som beskrevs ovan...är som inte så insatt. licenser? medlemsskap?

:)
För deltagande i SRHA/NRHA klasser krävs medlemsskap och licens utom ibland i sk "green as grass" klasser.

Om du inte är professionell tränare (=tar betalt för att träna folk och/eller hästar) och bara tävlar häst som ägs av dig själv eller nära anhörig så kan du fylla i en non-pro declaration, vilket gör att du får tävla i non-pro klasser.

Kan ju vara skönt att slippa möta Rick och grabbarna....

Rekommenderar varmt www.srha.nu
Tror det är den bäst och mest uppdaterade western-hemsidan i Sverige!:banana: :banana:

En liten förklaring till SRHA/NRHA klasser:d :
Swedish Reining Horse Assn är den svenska dotterföreningen till National Reining Horse Assn från USA.
SRHA har egna klasser där de flesta startar, det finns klasser för de flesta nivåer, Open, Non Pro, ungdom och nybörjare tex.:idea:

Oftast är det så att man sedan vill utöka antalet klasser och nivåer och då går man över till NRHA klasser. Här sparas alla resultat i hela ens egen och hästens livstid och kan användas som meriter på ett helt annat sätt än tex SRHA meriter.:angel:

Fördelen med SRHA/NRHA är att man vinner reda pengar och inte poäng, betydligt lättare att använda när man skall köpa mjölk.:angel:

Båda föreningarna är öppna för alla raser och alla nivåer, jag skulle rekommendera att kontakta www.srha.nu för att få reda på mer om hur man tävlar hos dom och NRHA.

Jhana har helt klart för sig när det gäller medlemskap osv.:bow:

Monke:)

Det är klart att det är lönt att anmäla sig, är du galen:crazy: ;)
Precis som Bökeberg tävlingen tillsammans med många andra tävlingar i vårt avlånga land så arrangeras dom utan att blanda in WRAS. Vem som helst kan anordna tävlingar öppna för alla raser.:idea:
På Timrå tävlingen kommer det att finnas flera Cup klasser öppna för alla, sedan finns det också All Breeds klasser , öppna för alla. Jag tror inte att man behöver vara medlem någonstans för att tävla i någon av dom:banana: :bow: :bow:
Så om du tävlar Pleasure, Trail, Horsemanship tex så är det fullt utbud oavsett hästras:banana: . Och likaså om du tävlar reining givetvis.:banana:

jag skulle vilja passa på att säga att krocken med HC är inte speciellt stor eftersom det är två helt olika tävlingar, där HC är helt fokuserad kring kosseklasser och har lite andra klasser medan Timrå är fokuserad på Reining, All Around och Quarter vilket betyder att man inte riktar sig till samma ryttare.
Dessutom ligger dom nästan i vars en ände av landet, bor du i skåne så kanske du kör upp till HC även om det endast är ett fåtal klasser men du kör inte till Timrå även om du skulle ha helgen späckad med klasser, eller?

Monke:)

real_cowgirl skrev:
CaliforniaSwed skrev:
Och sen bruka det vara en rätt så bra storlek wras tävling i Vatttlång slutet på Juli.
Tyvärr så kommer det inte att bli någon tävling i Vattlång denna sommar :cry:

Har prata med de idag, och det kommer blir tävling igen i år! :banana: :bump: :banana:

Det blir privata som ta hand om det i år men jag vet att det blir lycka rolig som vanlig.

CaliforniaSwed skrev:
real_cowgirl skrev:
CaliforniaSwed skrev:
Och sen bruka det vara en rätt så bra storlek wras tävling i Vatttlång slutet på Juli.

Har prata med de idag, och det kommer blir tävling igen i år! :banana: :bump: :banana:

Det blir privata som ta hand om det i år men jag vet att det blir lycka rolig som vanlig.
PM:a datum är du snäll;)...Kanske jag kan komma upp och vara funktionär igen:idea: ...missade ju förra året (10 års jubileet)

Är det förresten någon som har sett en propp till AQHA-tävlingen än?

Men de står i proppen att på All Breeds klasserna att Bettregler gäller enligt AQHA regelbok. Men hur kan man få reda på vad det är för regler om man inte har den regelboken då? är det någon som vet dessa regler?

WRAS regelbok bygger på SQHA´s, så det är i princip samma vad jag har förstått. Stångbett på hästar 6 år och äldre osv...

men i WRAS regelbok så får man ju rida alla hästar på tränsbett på D- och C-tävlingar, men hästar 6 år och äldre på stång om det är B- och A- tävlingar, så vad ligger denna tävling på för nivå....

Enligt AQHA´s regelbok är det stång som gäller från 6 år och uppåt, det där med ABCD-indelning är ett svenskt (WRAS) påfund.

Däremot tror jag att du kan använda WRAS regelbok för att tex kolla hur ett godkänt bett ska se ut.

Annars finns AQHA´s regelbok online::idea:
http://www.aqha.com/association/registration/handbook.html

jo, jag har sett de, men jag hittar inte vart det står om bett, är lite dålig på engelska då... :/ men eftersom det inte krävs någon licens eller nåt på denna tävling tänkte jag att det kanske är frivilligt det där med stång om man ska tävla i All breeds klasserna...

Då brukar det stå "valfri betsling", som det tex gjorde i April-show proppen.

okej, så då gäller alltså stång på hästar 6 år och äldre...?

Skulle tro det.
Men ring/maila och fråga om du vill vara helt säker.

yepp, de kan jag ju också göra...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka