@Skorpion76 Jag tycker inte att du ska se på folk som att de är allsmäktiga, att du måste ha deras uppmärksamhet. Vill de inte det så är det de som förlorar.
Jag hade en bekant som bara pratade och pratade och pratade, aldrig var hon tyst. Hästar, hundar, skogen,höns,grannen gör si bla bla
Det var mysigt i 10 minuter, sen ville jag bara trycka på AV knappen.
Frågade hon en fråga väntade hon aldrig på svar, ''Vad tycker du om det här? Ja JAG tycker såhär'' innan man ens öppnat käften.
Även om man svarade uppenbart ointressarat så flödade mundiarren.
Väldigt jobbigt. Jag orkade inte behålla kontakten med henne.
Det är viktigt för andra lika mycket dig själv att få berätta och säga saker till andra, något du är stolt över eller en hobby. Men de andra vill inte alltid lyssna på dina hobbies och då måste du vara med och se om den här människan är intresserad samt när hen vill prata och uttrycka sin åsikt.
Det är viktigt att se vad man ska prata om med vem. Jag skulle inte börja prata häst med en av mina vänner för han är inte intresserad, det räcker att jag sagt att jag varit i stallet. Men med kompis 2 kan jag prata hur mycket häst som helst i timtal.
Sen eftersom du nu vet att det kan vara jobbigt för andra kan du ju säga något i stil med ''Säg till om jag pratar för mycket''.
Var en kvinna som sa det till alla hon träffade, och sa man till henne på ett fint sätt så var det bra, hon blev varken stött eller sur. För hon ville helt enkelt inte vara jobbig.
Man kan inte kräva att världen ska anpassas till just sig själv, det går inte. Man får finna sätt att klara världen istället.
Jag uppskattar människor som pratar, lyssnar och är tysta. Min nära vän är en sån så vi kan fika och det slutar med att vi bara suttit tysta runt kökbordet och bara funnits bredvid varanda.