Du ska nog inte bevära XXX! H-n gillar inte dig!

Har du varit med om något liknande. Har någon sagt något sånt till dig att du minsann inte ska besvära XXX? Har du kanske själv sagt så till någon? Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför man säger så över huvud taget. Hur kan man ha mage att göra det? Hur kan man bara komma på tanken?

Jag tror att man säger det för att det är så man känner. Den som uttalar det kanske inte heller har full koll på sociala koder och säger precis som det är. Och det måste man ju ha rätt till. Samma rätt som du har att säga din mening. Att det sedan kan uppfattas fel och uppfattas som otrevligt är ju givetvis en risk man tar.

Ja, jag har hört det uttalas. I mitt eget hem, att jag inte borde vara i närheten av Stina för hon gillar inte mig. Tufft för Stina, då får hon packa sig ut ur mitt hem.

Som andra redan skrivit tror jag att det kan vara läge att titta på de inlägg som INTE håller med dig. Det finns ett skäl att du hamnar i de här situationerna, och det är inte andras ansvar och fel. Det hänger på dig hur du blir bemött.
 
Jag kan berätta en anekdot.
Min Mamma kunde ringa till mig på min arbetsplats och be mig räkna ut något på miniräknaren.
När jag försökte förklara att jag var upptagen i möte så svarade hon bara "Men visst har du en miniräknare där?".
Och fortsatte i stilen "Men det går fort, jag behöver hjälp med det här nu!"
Hon förstår fortfarande inte vad hon gjorde för fel.
Det är svårt för henne i livet.

Det är synd om den som inte kan ta till sig att det egna beteendet är så pass avvikande att man blir en börda för sin omgivning.

Min förälder skulle kunna bete sig likadant och har gjort det mot mitt syskon som är snällare än jag och blir stressad av föräldern och därför gör det vår förälder ber om utan att protestera. När min förälder haft liknande krav har jag talat om när jag kan ringa tillbaka för att hjälpa till och så har jag hållit mitt ord. På så sätt har jag markerat att jag inte alltid är tillgänglig men att jag gör saker när jag talat om att jag kan göra det.
 
Personalen sa till oss att om vi ville utmana Micke fick vi göra det. Varför skulle de ha sagt så om Micke var ovillig att spela emot mig och en tjej till?

Beginner Pethead

Frågan är om den personen som sade det hade kollat med honom om det var okej. Han kunde ju inte ta ansvar för vad andra sagt om honom. Den som sa så kanske hade missat någon information från honom och lovade bort honom till något han inte hade tid till.

Man måste lära sig att släppa sådana här saker, inte älta och göra en liten sak enormt stor. Då får man ett väldigt jobbigt liv och antagligen väldigt ensamt eftersom många inte orkar med de som håller på så. Den som ältar mår dåligt och den som skuldbeläggs av den som ältar mår dåligt. Och den som skuldbeläggs kan välja att bryta kontakten.
 
När min förälder haft liknande krav har jag talat om när jag kan ringa tillbaka för att hjälpa till och så har jag hållit mitt ord.
Min Mamma blir helt hysterisk av att bli avvisad på det sättet.
Och så eldar hon upp sig så att resten hennes dag blir förstörd. (Och min med)
 
Min Mamma blir helt hysterisk av att bli avvisad på det sättet.
Och så eldar hon upp sig så att resten hennes dag blir förstörd. (Och min med)

Gjorde min förälder också. Jag fortsatte att tala om att det fanns två alternativ, antingen fick h*n hjälp senare när jag kunde eller inte alls. Det fick föräldern att vända sig till mitt syskon tills syskonet började säga ifrån.

Det viktigaste för mig har varit att alltid hålla mitt ord, vilket till slut gjort min förälder trygg med att jag håller mitt ord.
 
Personalen sa till oss att om vi ville utmana Micke fick vi göra det. Varför skulle de ha sagt så om Micke var ovillig att spela emot mig och en tjej till?

Beginner Pethead
Det kan ha varit massor av saker som är anledningen till att han inte vill spela. Jag tror du måste lära dig att släppa såna saker. Människor gör hela tiden saker som man inte vill. Jag är med om det hela tiden.
Men- man kan inte gå runt och känna sig kränkt när det inte blir som man vill. Jag tror inte du mår bra av att tänka så.
Istället tror jag det vore bra om du får hjälp att lära dig hantera sådana saker.
 
Det kan ha varit massor av saker som är anledningen till att han inte vill spela. Jag tror du måste lära dig att släppa såna saker. Människor gör hela tiden saker som man inte vill. Jag är med om det hela tiden.
Men- man kan inte gå runt och känna sig kränkt när det inte blir som man vill. Jag tror inte du mår bra av att tänka så.
Istället tror jag det vore bra om du får hjälp att lära dig hantera sådana saker.
Jag har pratat med min psykolog om det och hon förstod faktiskt att jag ble kränkt.

Beginner Pethad
 
@Skorpion76
Det du upplever och berättar här är så som du upplever saker från ditt perspektiv. En annan människa upplever det på ett annat sätt eftersom alla människor ser saker utifrån sitt eget perspektiv.

Därför tror jag man ska vara lite försiktig när man skriver om andra personer i alla fall när man namnger folk. Du känner att Micke kränkte dig men han eller någon annan ser det säkert från ett annat perspektiv. Och jag tycker inte det är så trevligt hur du skriver om Micke som inte kan ge sin syn på saken.
 
Om du blev kränkt så blev du det.
Då får man tänka -Jäkla idioter, och bli ledsen.
Sen går man vidare och tänker aldrig på dom människorna mer.
ALDRIG tänka på dom igen. OK?
 
Jo hon är ju oerhört ensam.

Det blir många inom autismspektrat, det är ju därför om vi försöker berätta för TS vad andra tycker är påfrestande i umgänget.

Jag känner flera med anhöriga som befinner sig inom autismspektrat som funderat över att bryta med sin anhöriga för att umgänget blir så påfrestande. Man har en massa krav på sig att uppfylla den anhöriges behov men får sällan något tillbaka.
 
Man har en massa krav på sig att uppfylla den anhöriges behov men får sällan något tillbaka.
Just den delen klarar jag ganska så bra.
Jag är ju härdad från början.
Det som jag inte klarar av är utbrotten när saker inte blir som Mamma vill.
Hon blir totalt skogstokig.
Och det vill jag inte längre ha i mitt liv.
 
Nej jag tror på allvar att de inte har en aning om vad du talar om och därför bara ser dig som en konstig person som de inte vet hur de skall bemöta.

Min uppväxt bland monologer gjorde ju att jag uppförde mig likadant själv.
Det var ju så jag trodde att världen fungerade, jag visste inget annat.
Ute i livet så har jag upptäckt att det inte är så.
Jag har inga som helst problem med att uppfatta andras signaler så när jag upptäckte den delen av kommunikation så var det till en början fullständigt överväldigande.
Det var en helt ny värld för mig.
Numera så har jag landat i den vanliga världen men jag måste ha uppfattats som oerhört märklig innan jag fick till det där.
Så jag har sett det hela från båda sidor.

Samma här. Känner igen mig i det mesta du skriver och jag har varit i samma sits som du.
Jag tog mycket plats och var mycket högljud och lyssnade inte.

Vid 14-årsåldern upplevde jag för första gången någon som sa sanningen (en jämnårig) genom min vän. Ganska lika TS alltså.

Jag fick höra att personen tyckte jag var himla trevlig men tog alldeles för mycket plats med monologer och lyssnade sällan.

Jag är nog fortfarande ganska högljud men det blev som ett stop i mig där jag fick tänka till och se hur andra uppfattade mig.
Trots att jag var ung så tog jag konstigt nog inte illa upp trots att jag varit mobbad och utfryst utan fick liksom en uppenbarelse och blev lite "Oops, vad för något"?

Det var en viktig lektion och än idag är jag faktiskt evigt tacksam för personens insikt och även om den gick genom en annan person, modig.
Det "lustiga" i berättelsen är att jag inte kommer ihåg annat än att det var en ridlägerelev, precis som jag och att den personen idag inte heller vet att den påverkade mig så mycket.

Sedan är det ju fortfarande så att jag tränar vidare på just detta och ibland halkar tillbaka dit men jag hör alltid personens uttal i huvudet och försöker backa av.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 902
Senast: Pilot
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp