Du ska nog inte bevära XXX! H-n gillar inte dig!

Autistiska människor har oftast inte behov att att lyssna, de har behov av att bli hörda.
För omgivningen så blir det påfrestande i längden då de också vill bli både hörda och sedda vilken en autistisk person har svårt att möta.

Men har man då inget intresse av den andra personen (sagt utan att lägga någon värdering i det)? Vill man enbart bli hörd utan att vilja lyssna blir det enormt svårt att få det att fungera vid sociala funktioner.

Naturligtvis ska ingen bli illa behandlad även om man har ett beteende som inte passar in i mallen men då kanske man får träna på sociala samspel och interaktion om man vill vara en del av samtalet och inte hålla en monolog som omgivningen tröttnar på.
 
När det här hände visste jag inte att jag hade autistiska drag, men det spelar ingen roll. man ska ändå inte bete sig så.

Beginner Pethead
Skall och skall.
Folk beter sig som de känner.
Du fick dem att känna det på det viset och den känslan upphör inte för dem.
De har helt enkelt inget intresse av att ha den kontakten med dig.
Det är tråkigt för dig men inget du kan tvinga dem till.
 
Men har man då inget intresse av den andra personen (sagt utan att lägga någon värdering i det)? Vill man enbart bli hörd utan att vilja lyssna blir det enormt svårt att få det att fungera vid sociala funktioner.

Naturligtvis ska ingen bli illa behandlad även om man har ett beteende som inte passar in i mallen men då kanske man får träna på sociala samspel och interaktion om man vill vara en del av samtalet och inte hålla en monolog som omgivningen tröttnar på.
Ja kommunikation är svårt, eftersom det handlar just om samspel mellan två eller fler personer. Har man svårigheter med att gå det är fungera automatiskt så kan man behöva öva sig på det.
Jag har inte autism, men har ändå behövt öva mig på ögonkontakt och turtagning. Att behöva lyssna även när folk pratar om urtråkiga saker och hejda mig när jag vill berätta om mina, mer intressanta saker.
För det sociala livet blir lättare då.
 
Senast ändrad:
Dåligt samvete, men de har inte visat några som helst tecken på skam eller skuld.

Beginner Pethead
Även för oss som känner att kontakten med andra människor är väldigt enkel och problemfri är det ju så att en har mer kontakt med vissa mindre med andra och så finns det personer som en helt enkelt inte ens tänker på. Det går inte att ta personligt utan de flesta möter personer som de helt enkelt inte ser eller hör. Jag själv är naturligtvis en sådan osynlig person för en del av de jag möter. Det är vi nog alla utom kanske kungen och några kändisar möjligtvis.

Sedan känner jag att även om jag verkligen är social glad och vänlig och för det mesta väldigt mån om att andra ska ha det bra så är jag ofta även stressad och har saker att fundera på. Ibland är jag upptagen med mitt och ibland ledsen orolig eller illa till mods. Då krymper liksom omvärlden och jag ser knappt ens de jag känner väldigt väl. Jag har kanske sårat någon då utan att ens veta om det och då går det ju inte att säga förlåt.

Sedan ÄR det så att alla gillar inte alla. Det är inte den som inte blir omtyckt eget fel alls. Ibland påminner den om någon eller kanske påminner personen för mycket om en själv. Eller så har man hört en åsikt någongång av personen och sedan så tror en att hela personen är knasig. Det kan alltså vara den som ogillar någon som äger hela problemet.
 
Men du... jag har flera gånger läst inlägg av dig om att folk beter sig illa mot dig. Tex på en utbildning du gick.
Har du funderat på varför? Tar du mkt plats? Hur behandlar du andra människor?
Många gånger har jag legat sömnlös över det grubblet.
Många gånger har jag också diskuterat situationen med kamrater som är med. De ser det jag ser med och en del har blivit upprörda över vad som hänt.
 
Men hur kan du veta att det är det som händer?
Och att det inte bara är som du uppfattar det?
Har du frågat?
Tror du på allvar att de skulle kännas vid det?
Jag har tagit upp det vid några tillfällen - tystnaden som blir när någon vågar ifrågasätta dessas beteende är rätt kompakt.
Skulle man däremot ha fel, vilket givetvis händer så får man helt enkelt en ursäkt. I det läget så kvittar det om det var rätt eller fel. Ursäktar de sig och ändrar sig eller talar om hur jag ska ändra mig så har de tänkt. Då är det att svälja och göra vad jag kan för att det ska fungera.
 
Skall och skall.
Folk beter sig som de känner.
Du fick dem att känna det på det viset och den känslan upphör inte för dem.
De har helt enkelt inget intresse av att ha den kontakten med dig.
Det är tråkigt för dig men inget du kan tvinga dem till.
Nja - här var det när en tredje part lägger sig i och förhindrar kontakt som det handlade om.
 
Ja kommunikation är svårt, eftersom det handlar just om samspel mellan två eller fler personer. Har man svårigheter med att gå det är fungera automatiskt så kan man behöva öva sig på det.
Jag har inte autism, men har ändå behövt öva mig på ögonkontakt och turtagning. Att behöva lyssna även när folk pratar om urtråkiga saker och hejda mig när jag vill berätta om mina, mer intressanta saker.
För det sociala livet blir lättare då.
Ja kommunikation är svårt, eftersom det handlar just om samspel mellan två eller fler personer. Har man svårigheter med att gå det är fungera automatiskt så kan man behöva öva sig på det.
Jag har inte autism, men har ändå behövt öva mig på ögonkontakt och turtagning. Att behöva lyssna även när folk pratar om urtråkiga saker och hejda mig när jag vill berätta om mina, mer intressanta saker.
För det sociala livet blir lättare då.
Det finns hjälp att få om man har en diagnos
http://habilitering.se/autismforum/behov-och-insatser/sociala-fardigheter

Jag som bara är lite mer normalstörd har fått öva på egen hand sedan jag blev vuxen och började se min roll i problemet med sociala relationer.
 
Tror du på allvar att de skulle kännas vid det?
Nej jag tror på allvar att de inte har en aning om vad du talar om och därför bara ser dig som en konstig person som de inte vet hur de skall bemöta.

Min uppväxt bland monologer gjorde ju att jag uppförde mig likadant själv.
Det var ju så jag trodde att världen fungerade, jag visste inget annat.
Ute i livet så har jag upptäckt att det inte är så.
Jag har inga som helst problem med att uppfatta andras signaler så när jag upptäckte den delen av kommunikation så var det till en början fullständigt överväldigande.
Det var en helt ny värld för mig.
Numera så har jag landat i den vanliga världen men jag måste ha uppfattats som oerhört märklig innan jag fick till det där.
Så jag har sett det hela från båda sidor.
 
Många gånger har jag legat sömnlös över det grubblet.
Många gånger har jag också diskuterat situationen med kamrater som är med. De ser det jag ser med och en del har blivit upprörda över vad som hänt.
Jag vet ju inget om din situation annat än det du berättar.
Men om det ofta händer så tänker jag att du kan ta hjälp med kommunikation?
Jag har sett det från två sidor.
Var mobbad i skolan. Men- jag inser att det också gjorde att jag tog med en offerkofta under många år efteråt.
Jag (och säkert andra som blivit mobbade) hade efteråt behövt hjälp att ta bort offerkoftan. Jag var tex omedveten om mitt eget beteende. Jag utgick tex hela tiden från att det var de andra som gjorde fel eftersom min självbild var ju att jag alltid blir mobbad oavsett sammanhang eller vilka människor det är. Jag funderade inte på vad jag gav andra eller hur andra påverkades av mig . Dessutom hade jag nog lätt att tolka saker negativt tex minns jag en gång då en kvinna tittade åt mitt håll och jag började fundera varför dvs tycker hon att jag ser ful etc. Men sen kom hon fram och sa att hon gillade min frisyr och undrade var jag klippte mig. Det var en ögonöppnare för mig.
 
Senast ändrad:
Man behöver inte veta att någon har autistiska drag, ofta märks det på personens sätt.
Min erfarenhet är att många är påträngande och bara intresserade av sig själva. Och många missförstår och är lättkränkta, kommer ihåg ett förfluget ord som någon sa för många år sedan och ältar. Min förälder ältar en händelse från 50-talet. Många uppfattar att allt andra gör enbart är riktade mot dem själva och kan inte tänka att andra agerar utifrån den världsbild de har och inte utifrån den med autistiska drags världsbild.
Det är inte alla som orkar upprätthålla en relation med någon som fungerar så. Jag har släppt flera då jag haft nog med min förälder.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 902
Senast: Pilot
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp