Du och din keso

vindvissla

Trådstartare
Jag fick en idé. Jag ska göra keso. Jag har aldrig i mitt liv ätit keso. Vad har man det till egentligen? Är det som ost eller gräddfil eller nåt? Vad gör du med din keso?

Sv: Du och din keso

Åh, jag älskar keso! Men vet lnappt var det är, är det inte någon typ av ost?

Jag brukar ha keso på mackan eller i sallader. Brukar också äta dierkt ur burken, just för att det är så gott!

Du ska inte göra Keso, du ska göra cottage cheese. Det är en grynig typ av färskost. :p

Keso är ett svenskt varumärke som saluför cottagecheese. Dock är det väl så att ordet/namnet Keso förknippas så starkt med varan att det blir varan. :D

Jag älskar att äta keso på hårdbröd! Keso grillad paprika är godast. :love:

(Hur gör man cottage cheese? Beskriv gärna. )

Den till synes oaptitliga ostsörjan (jag tycker faktiskt att den ser ryslig ut:o) ger utmärkt balans och matighet åt en fruktsallad!
En liten klick att nibba på med den söta frukten gör att man kan leva lite längre på lättlunchen. Körde den ofta under de varma dagarna när matlusten går mot noll.

Någon av de smaksatta sorterna eller naturell med egen kryddning som pålägg på knäckebröd ihop med tomat, gurka eller paprika
Tillbehör till sallad eller fruktsallad
Blandar med apelsin och lite vaniljsocker --> smal efterrätt. För fetare och smaskigare kan man blanda i vispgrädde också

Keso är mums!

Brukar bre en macka med smör, lägga på keso och sen skiva banan på och sist av allt, kanel på:d

Varma sommardagar brukar jag ta 1 dl keso och lägga på en tallrik. Riva en morot och lägga bredvid, skiva en halv banan, en halv apelsin, lite russin. Och kanske lite kanel på det också:D

Går faktiskt också att använda keso att steka med t.ex. tonfisk, tomat och kryddor i. Sen äta med pasta.

Keso har jag främst i en god röra!

Keso
Gräddfil
Créme Fraiche
äpplebitar
hackad lök
ev hackad paprika (om man gillar det)
vitlök !
peppar, salt, lite chili, salt

Om man vill kan man ha i kokt potatis i bitar också så blir det en potatissallad, men det är grymt gott utan potatis med. Fräscht till den mesta mat!! Äpplebitarna gör det krispigt och rätten funkar inte alls lika bra utan dem.

:d:d:d

Gott till en köttbit eller en quornfilé och lite grönsallad till, man behöver inte ens ha nåt mer till, prima!

Annars kan man ju ha keso och citronpeppar på macka eller knäcke också.
:d

(denna röra brukar även folk som vanligtvis inte gillar keso tycka är gott! variera mängden keso efter hur mkt man gillar keso, jag tar mest keso, en del gräddfil och bara en klick créme fraiche)

Keso kan man blanda med pesto och ha som jättegod (och lite nyttigare röra - om man bortser från att peston är fet) till exempelvis lax, bakad potatis osv. Eller så kan man blanda keso med färska kryddor och lägga i ett uppskuret "fack" i kycklingfilen och sedan linda filén med parmaskinka och stoppa in i ugnen. Som ett alternativ till riven ost alltså.

Men främst älskar jag att blanda keso med hårdkokt hackat ägg, lite stenbitsrom, ev dill och peppar. Det är jättegott på knäckebröd, till gravad lax osv!

Eller keso rakt upp och ner! :d

Keso och avokado tycker jag också är en smarrig kombination.

Oftast dessa två:

-På pannkaka tillsammans med sylt eller bär.
-Med päronbitar

Ibland på macka.

* makrill i tomatsås med keso - körde jag som lättlunch alldeles för ofta i våras, :d men föråt mig på det så numera är inte makrillen lika god :cool:

*som tillbehör till sallad, fruktsallad, wok mm

*på knäckebröd

Aha, tack för alla inspirerande svar! Enligt sidan jag hittade gör man cottage cheese (inte keso ;)) såhär

5 dl mjölk värms upp i kastrull tills den nästan kokar fast inte kokar :D Stäng av plattan
1 msk vinäger i kastrullen och rör om tills det bildas små gryn. Ställ in i kylskåpet tills det är kallt. Skölj keson i en sil eller nät. Salta. Där fanns även ett annat mycket mer komplicerat recept men då skulle man ha filmjölk och grejjer och eftersom jag inte bor i Sverige var det inte möjligt. Ska prova nu och se hur det blir!

Jag äter ofta två knäcke-mackor med keso och gurka på som mellanmål eller kvällsmat, jätte gott! :)

Resultatet blev såhär: Det blev ungefär 2 dl keso och de åt jag upp på knäckemackan i morse med färska ananasbitar! Mums!

Men alltså.... det smakar ju inte så mycket?

Nu när jag läst igenom era kesohistorier igen förstår jag att man kan använda den till - allt! Jag får nog göra lite mer :D Är det mycket onyttigt om man gör den på standardmjölk?

Jag brukar salta lite på keson när den ligger på mackan. Eller lägga en bit paprika, rostad lök eller avocado på. Sambon anväder alltid aromatkrydda, det blir jättegott men jag gillar inte riktigt idén med att krydda med smakförstärkare :crazy:

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 010
Senast: SaraXX
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 059
Senast: Keb71
·
Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 867
Mat Hur länge håller en burk öppnad Keso i kylskåpet? Är inte en van Keso-ätare själv, så har ingen aning och det står inget om hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
7 499
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst