Du borde inte ha hund

Dentaku

Trådstartare
Tidigare idag hade jag en intressant upplevelse. Jag hade gått med min valp till en park i närheten, framför mig på ganska stort avstånd gick två kvinnor med en annan liten valp. De satte sig på en bänk och när jag kom närmare började jag jobba för att hålla kontakten med min hund, eftersom han lätt stressar upp sig när han möter andra hundar. Av den anledningen får han heller inte hälsa på/leka med alla hundar vi möter, bara några som bor i samma område som jag vet att vi kommer ha kontinuerlig kontakt med samt de på valpkursen. När vi var nästan i jämnhöjd med där de satt sprang deras hund fram och skällde ett par gånger vilket gjorde att min vovve också skällde till och började streta för att komma dit. Jag satte honom för att få kontakt med honom igen och hör den av kvinnorna som höll i kopplet säga: "Vänta, så får du komma fram och hälsa.".
Jag säger då till att jag inte vill att min hund ska hälsa eftersom han redan är uppe i varv, utan i stället lockar jag på honom.
Då säger den andra kvinnan:

"Du kan ju inte låta honom sätta sig. Det är klart att han inte kommer att komma när det finns en annan spännande hund. Vet du inte det borde du inte ha hund!" :eek:

Första delen av de hon sa tänker jag inte kommentera annat än med att jag sekunderna därefter promenerade vidare med en hund som hade bra kontakt med mig. :devil:

Däremot är jag fascinerad över att ha blivit utdömd som hundägare för att jag vill att min hund ska tycka att jag är spännande och värd att följa med även om det finns andra hundar i närheten. Tyvärr upplever jag att det är rätt vanligt med kommentarer som "Du borde inte ha hund", inte minst på hundforum(här på buke tycker jag dock att det är högre i tak än på många andra forum). Visst läser jag foruminlägg ibland där jag själv tänker i de här banorna, men då är ofta trollvarningen så stor att jag inte bryr mig om att svara.

Vad är det som gör att man utifrån ett möte på mindre än en minut alternativt ett inlägg på ett forum anser sig ha rätt att helt såga någon som hundägare? OK om jag hade pryglat min hund, men att locka, berömma och ge godis känns inte som något man måste ringa ut en djurskyddsinspektör för direkt.

*trött och lite grinig men stolt över sin duktiga vovve*

Sv: Du borde inte ha hund

men det visste du väl. att alla som inte vill att hunden ska styra och ställa överallt egentligen inte borde ha hund. och (gud förbjude) skulle man peta lite på sin hund bör de som ser på ropa djurplågare eller liknande ord. gärna sådär i förbifarten och sedan avlägsna sig snabbt så djurplågaren inte har en chans att fråga vad det är frågan om.

Ähh, sista idioten är inte född än, hon var säkert bara avundsjuk på att du antagligen kunde något inte hon kunde.

Jag har själv hälsa-på-annan-hund-principer, att de aldrig får hälsa kopplade osv. och det är ju helt upp till mig hur jag sköter min hund, så länge jag inte bankar och slår på den naturligvis.

Tycker inte de har rätt att döma om du är en dålig hundägare för att du inte vill att din hund ska hälsa på allt och alla.
Mina vovvar har massor med kompisar, men det betyder inte att de får gå fram och hälsa på alla andra vovvar för det....

Det finns folk till allt. Tyvärr är det många som tycker att hundarna ska hälsa på varandra också, helt hopplöst!

Ja det är såå irriterande när man försöker få sin överglada hund att komma till matte, då den andra personen säjer "men inte gör det nått" och pratar gulligt med hunden. :mad: Inte det lättaste att övertyga hunden om att matte är roligare...

Dentaku: Att personen slängde ur sig att du inte ska ha hund borde du ju bara ignorera och ta det som att hon inte vet vad hon prata om. Fast man blir irriterad, jag vet.

Det finns så många dumma människor. Jag har förstått att folk har åsikter om det mesta när det gäller att hantera djur, men jag kan inte förstå att man kläcker ur sig något sånt där till en främmande människa som uppenbart inte håller på och pryglar djuret?! "Du borde inte ha hund"?!

Sinnesjukt. Speciellt med tanke på att jag vet hur duktig, kunnig och konsekvent du är med din hund.

Svensk avundsjuka :devil:.

Inskränktheten och fördomsfullheten i hundvärlden är något jag reagerat väldigt starkt på när jag försökte bli hundägare igen. Jag slogs av hur missunnsamma alla hundmänniskor verkade vara - istället för att glädjas åt ett gemensamt intresse så verkade det mest som om alla direkt började leta "fel" på hur man hanterade sin hund och vilka kunskaper man hade. :confused: Tidningen Hunsport som skickades hem i min brevlåda var förvånansvärt full av "skitsnack" i mina ögon. Är det såhär i hundvärlden? Varför ifrågasätter alla hundägare varann? Man kan ju knappast umgås normalt med någon hundmänniska utan att bli ifrågasatt och sågad längs med fotknölarna. Jag tycker att det många gånger är hysteriskt och går till överdrift. Damen som fällde kommentaren att du inte borde ha hund verkar ligga på samma nivå som den som skulle anmäla mig för djurplågeri för att man såg revbenen på min Saluki = Arabisk VINTHUND....... :smirk:
Vad kan man säga mer än suck?...... :(

neeh så oshysst :mad: så säger man ju bara inte ! att "du borde inte ha hund" !

jag har själv en busig liten golden valp på 7 månader som också kan vara sådär busig med andra hundar. Så jag vet hur det är!
jag brukar säga till ordentligt när min hund gör fel! sätta honom på plats så att han fattar att : så här gör man inte!

min hund är väldigt kaxig så det räcker inte att försöka få kontakt med honom.
jag vet inte hur din hund är, med du kan ju försöka med den metoden:D

min hund är väldigt kaxig så det räcker inte att försöka få kontakt med honom.
jag vet inte hur din hund är, med du kan ju försöka med den metoden

Ju högre man talar, ju mindre hör hunden.
*bara en tanke*

Målet tycker jag ska vara att man med så tysta och små instruktioner kan hantera hunden, såväl som hästen.

Jag har också en golden, tik på fem månader, som ska hälsa på ALLA i närheten. Inte hjälper det att folk böjer sig ner, lockar, gullar, hojtar att "det gör inget!" när jag ändå tydligt visar att hon ska följa med mig. Jag har börjat tröttna nu, och när någon gör så säger jag helt enkelt NEJ, riktat mot människan :o och går vidare och tydligt visar att jag vill att hunden ska fokusera på mig istället.

Om folk inte bryr sig om att fråga först om det är OK att hälsa på valpen, då behöver jag inte bry mig om att förklara varför de inte får det. Sen får folk tycka vad de vill om mig i det läget... :p

Dentaku, hon hade förmodligen försökt själv och misslyckats med att lära sin egen hund detta.
Missunsamma kommmentarer existerar inom alla områden, man får göra som hunden och bara höra det man vill höra...! ;)

Folk kommer aldrig att sluta förvåna!

Jag tror att precis som i hästvärlden har alla olika sätt att ta hand om sina djur. Väldigt många tycker helt enkelt "my way or no way"...
Detta skapar ju väldigt mkt fördomar och skitsnack eftersom dom tycker att "den där människan gör inte som jag, alltså gör h*n fel"

Man önskar ju att vissa kunde vara lite mer öppna för nya saker istället för att vara totalt insnöade på, vad som i deras ögon är, den ända metoden!

CITAT:Jag tror att precis som i hästvärlden har alla olika sätt att ta hand om sina djur. Väldigt många tycker helt enkelt "my way or no way"...
Detta skapar ju väldigt mkt fördomar och skitsnack eftersom dom tycker att "den där människan gör inte som jag, alltså gör h*n fel" SLUT CITAT

Jag måste nog ändå säga att hundvärlden är värre än hästvärlden...

Till Dentaku:
Ta aldrig åt dig av andras kommentarer, får du konstruktiv kritik från en kompetent person så kan du lyssna, men skit i det annars. Alla andra tycks veta bäst om andras hundar.
Jag är inte rädd för att korrigera mina hundar om det är befogat även på offentlig plats. Iblnad kan jag få någon kommentar, men det är trots allt jag som ska leva med hunden i förhoppningsvis 14 år. Släpper man på konsekvensen vid ett tillfälle så slår det bara tillbaka på mig själv.

Äh hon blev väll sur för att du sa att du inte ville att din hund skulle hälsa på hennes hund. Dålig stil enligt mig. Vill inte heller att en hund jag är ute å går med ska hälsa på andra hundar. Specielt inte en utav dom som jag håller på med en del med. En hund jag håller på med en del är hur snäll som helst med andra hundar men när han är kopplad så blir han uppstresad på sådant sätt att han kan anfalla andra hundar å därför vill jag självklart att han inte ska hälsa på andra hundar + att det ju finns andra anledningar till varför man inte vill att sin hund ska gå å hälsa på andra hundar. kan inte hon acceptera det är det hennes problem.

Tror hon nog blev helt grön utav avund när din valp följde med dig utav fri vilja.

Alla sätt är ju bra utom dom dåliga :D

Till cillamuffins

Jag bara undrar på vilka grunder du kan säga så?? Man ska inte låta hunden bestämma. Som ägare ska du vara en ledare med fast men snäll hand. Det är du som är ledare inte hunden. Om du inte visste det så verkar du inte kunna så mycket om hundens beteende. När man ska ha djur så är det viktigt att veta hur deras naturliga beteende är och detta gäller inte bara hund utan alla djur vi har som sällskap. Om du vet hur ditt djur lever i det vilda så vet du ofta hur det ska skötas på bästa sätt. Att känna till beteenden är en viktig del i att bli en bra ledare för sitt djur. Hunden är ett flock djur och flockar har bara en ledare. Våran tamhund härstamar från vargen och har man möjlighet att få se hur de fungerar i flock så lär man sig väldigt mycket.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 936
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar