Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.
Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!
Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.
Jag har blå ögon med ljusbrunt/rödaktigt hår. Ursprung i utlandet, är inte ens född här men jag anser mig inte nåt annat än svensk. För min del handlar det om värderingar och anknytning. För varifrån kommer de blå ögonen ifrån ändå, och det ljusa håret? Är det genetisk kvarleva från några vikingar jag bär på? Det är snarare att i "hemlandet" så ses jag som utlänning.
Här i sverige är det ingen som ifrågasätter min svenskhet om jag inte talar om mitt ursprung, så gör mina blå ögon mig till mer svensk då, för den som frågar?