Ja, jag kan VÅR historia, både nutid och forntid.
Jag är född i Norrbotten, jag är till större delen uppväxt i Västerbotten, jag vet alltför väl var pengarna hamnar och har hamnat. Jag har sett konsekvenserna av den politik som förs och har förts under min uppväxt och jag har aldrig hållit tyst om vad jag tycker, så jag behöver verkligen inga pekpinnar varesig från dig eller
@supercalifragilistic.
Min morfar bröt väg i väglöst land, min mamma hade inte elektricitet hemma innan hon var 10 år. Hon var tvungen att flytta hemifrån när hon var SEX år gammal för att gå i folkskolan! SEX år! Hon fick komma hem på söndagar. Mormor körde ensam häst och släde efter älvdalen för att kunna handla förnödenheter i Norge, en resa som tog dagar och bara gick att företas vintertid när allt var fruset och det fanns snö.
Min morfar fick TBC, ligga på sanatorium 40 mil hemifrån och operera bort en lunga under kriget pga att militären flyttade in en massa beväringar i huset. Morfar, mormor, min mor och morbror fick bo i köket. Huset gasades efter morfars TBC så de blev iaf av med vägglössen som flyttade in med beväringarna. Mormor stod ensam med två små barn att ta hand om och försöka klara sig under krigsvintrarna när det var under -40 grader. För att komma till tandläkare fick de ta sig på vintern till Norge för att åka båt till Trondheim och vidare med tåg till Östersund.
Kan du DIN egen historia?