Tora

Trådstartare
Är det någon som har provat Dry Feet? Vilken sorts problem hade du med hovarna och tycket du att den fungerade?

Om jag har förstått det rätt så håller det hovarna torra fast det är blött ute. Hur kan det fungera?

Mvh

Tora

Sv: Dry Feet

Har inte provat själv, men när jag googlade på Dry Feet fick jag upp ett säkerhetsblad i pdf där innehållsförteckningen på produkten är följande:

Glutaraldehyd
Kopparsulfat
Zinksulfat
Benzalkonium klorid
Aluminiumsulfat
Vatten

Sen stod det också följande:

RISKSAMMANFATTNING: FARLIGT VID INANDNINING OCH FÖRTÄRING. RISK FÖR
ALLVARLIGA ÖGONSKADOR. KAN GE ALLERGI VID INANDNING OCH HUDKONTAKT.
GIFTIG FÖR VATTENLEVANDE ORGANISMER, KAN ORSAKA SKADLIG LÅNGTIDSEFFEKT I
VATTENMILJÖN

Låter inte så bra, tycker jag...:confused:

Hovslagarn rekommenderade det. Torkar upp hoven snabbt och inget klabbande. Var bara försiktig när du sprutar på det. Sitter här nu med glasögon och salva efter ett besök på ögonkliniken. Fick några stänk i ögonen i går och jag kan lova att det sved. Nu känns det mest grusigt.

Är det någon som har provat Dry Feet? Vilken sorts problem hade du med hovarna och tycket du att den fungerade?

Om jag har förstått det rätt så håller det hovarna torra fast det är blött ute. Hur kan det fungera?

Mvh

Tora

Jag har använt det på min förra Frieser som hade MYCKET SVÅR strålröta på ena hoven. Använde först en tandborste och tvättade rent med Virkon och sen sprayade på med Dry Feet. Visserligen är det starkt men det funkar alldeles utmärkt som strålrötemedel.
Jag hade testat andra medel innan som inte hjälpte.

Verkar ju bra :) Hästen kan väl knappast få cancer i hoven? :crazy: Riskerna är väl om man släpper ut det direkt efter att man sprayat på, eller rider och badar i en sjö? Man får ju självklart vara noggrann med ögon och så...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
940
Senast: Sonic76
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 880
Senast: Flavor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka