Dry feet ... hovarna rena ...

H

Havregryn

Hästen har återkommande strålröta, mest på hans "akilles häl" (ena bakhoven). i samma veva som jag trodde jag fått bukt på de står han nu box vila.

Har skaffat Dry feet som jag läst skulle vara toppen, och hovis rek.

Men.. jag skrubbar och skrubbar men får inte fötterna hans hela rena, även om hovarna tas två gånger om dagen, lik så de mockas två gånger dagligen.

liksom ingrott smuts, finns det nåtts speciellt man kan tvätta med som verkligen tar på djupet? samt hur bra verkar dry feet om hoven inte är helt ren.

(skriver hoven, men menar då sulan/strålen)

Sv: Dry feet ... hovarna rena ...

Det här medlet har jag använt jättemånga ggr på
mina hästar. Det är kanonbra! Brukade borsta rent
strålen med en diskborste under rinnande vatten,
sedan så spolade jag rent. Det gör ingenting om
det inte är kliniskt rent. Däremot så är det ett
väldigt starkt medel och hästarna brukade reagera
om man inte hade vatten på först. Håll sedan kvar
hoven i vågrätt läge i ca 10 sek när du har sprayat
med dry feet. Torka av karleden om det rinner något
av medlet där. I början så hade jag i det 5 dgr på
raken, sedan 1-2 ggr i veckan tills strålrötan var
borta. Därefter i förebyggande syfte några ggr i
månaden om det var blött ute.
En otroligt bra produkt!

Sv: Dry feet ... hovarna rena ...

låter bra de där..

har så högt tyck jag bara kan och sprutar som bara den och sne gnuggar med en hov borste, tur att man har en snäll 2 åring ;)

får hoppas att de går snabbt bort, vill inte heller sätta skor förän jag får bukt på de, fast de kanske vore en idee? för att du få upp strålen mer från marken? (ska mummla med hovslagaren)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 854
Senast: Skywalker
·
Hästvård Min gula, spanska lilla barbiehäst tappar tussar av sitt långa, blonda svall! Brukar fläta manen på olika sätt (den är ca 50-60 cm lång)...
Svar
14
· Visningar
2 225
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka