Sv: Dropp

Min gamla häst fick förstoppningskolik 1-2 ggr per år de sista åren (höst och vår) och ställdes alltid på dropp hemma i stallet. Jag upplevde inte det som läskigt eller knöligt att byta påsarna men känner också min veterinär väl vid det här laget, så han tog sig tid att ge noggranna instruktioner första gången + att han alltid svarar på telefon :bow: Det knepiga var att få hästen att acceptera att han skulle stå fastbunden i boxen utan mat :mad: detta krävde aktivt sällskap av matte för att han inte skulle riva stället..

Rektalisering, sondning och "påfyllning" av vatten och olja (en gång aktivt kol också när vi misstänkte att pålle fått i sig något extra knasigt..) och därefter dropp - så såg det ut varje gång hästen fick kolik.

KL - intressant tanke detta med krishantering i stallet - tack för tips!!

Snälla rara...

Det var ett milt anfall som hade gått över.

Jag har varit med förr......o känner min häst väl.

KL
Vi hade ett par kolikhästar på jobbet förra vintern. Samtliga fick dropp. Även där lämnade veterinären till oss att byta påsar. Den ena hästen fick MKT så där hade det inte varit möjligt för jourvet att stanna kvar. (Varför blir det alltid sjuka på jourtid?)

Veterinär motsvarighet till tappskokurs idén: Superbra! Hade det funnits sådana kurser hade jag gått en direkt! Nu har man iofs lärt sig både att spruta, byta dropp och diverse endra "småsaker" men hade varit otroligt skönt att dels få en ordentlig genomgång samt att få kunskapen på papper!
Hade man gått den kursen hade ju vet sedan kunnat lämna tex droppbyte och sprutning med gott samvete. (förhoppningsvis)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 047
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 739
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?