Sv: Dropp

Nej ok kanske lite dåligt formulerat av mig.. Men fortfarande - du är på klinik, där är det lättare att sätta upp ett dropp än vad det är ute i praxis. Och du måste ju hålla med om att de flesta hästar som kommer in på klinik har det sämre än en kolikhäst ute i praxis.

Vad var det som orsakade koliken? - av ren nyfikenhet..

Veterinären kunde inte säga exakt vad som orsakat förstoppningen men en teori var uttorkning. Hästen hade inga parasiter och ingen sand. Det här var i februari, värsta koliksäsongen. Han hade både vattenkopp och hink. Han stod på intensiven från fredag-kväll till måndag-förmiddag.

Ang. dropp så kan jag tänka mig att det inte är praktiskt möjligt att hänga upp droppåsar i alla boxar. Håller absolut med dig.

Fast så svårt är det ju inte, så länge kanylen sitter på plats. Jag antar att det är samma sorts påsar och slangar som använda på hästar som på mindre djur och människor? Så om kanylen sitter där den skall så borde nog de flesta hästägare klara av att byta påse och ev även ta ut kanylen om veterinären tar en snabbgenomgång. :)

Nej jag tycker heller inte det är svårt, men jag har också gjort det på en hel del. Men för en nervös ägare med en häst som är dålig så kan det mycket väl vara svårt, precis som Alexandra skrev. Man är nervös för hur det ska göras, tänk om något går fel, kommer man ihåg hur det var nu? Katetern ska ändå stängas till, helst sköljas med NaCl imellan bytena, och droppet ska ställas in på rätt hastighet (oftast dock max iofs..). Så jag tror inte en snabbgenomgång för en nervös ägare med en sjuk häst räcker. Det efter att ha varit med om många ägare som ringer upp 5 min efter vetten har varit där och frågat "hur ofta var det nu jag skulle behandla igen?". Just för att man har så många saker att tänka på att man oftast glömmer att lyssna och fokusera till 100%

Många av oss har ju även väldigt långt till klinik så då är det ju verkligen jätteviktigt att veterinärerna informerar om att det finns möjlighet att ge hästen dropp hemma i stallet.

Helt enig! Man borde absolut få valmöjligheten som hästägare.

Min häst har haft kolik en gång. Han bajsade och kissade men ville inte äta eller dricka. Så han fick en påse med dropp och detta var hemma i stallet och tog ca 15-20 min att få in den påsen och under den tiden så skrev hon räkningen och fixade klart allt så tog ingen extra tid heller. Och efter dropp och lite kramlösande så var han pigg igen och vad som orsakade ont i magen vet vi inte helt

Finns ju oftast en bra orsak om dom vill ge hästen dropp..

Har du en häst som är dehydrerad med tex förstoppning så räcker inte vätska under 15-20 min. Det är vanligt att man kommer upp i 10liter vätska och då tar det 1-2h att få in det.

Skönt att det fixade sig!

Det skulle nog vara en bra ide. Frågan är väl om det finns något problem med ansvarsfrågan?

OM jag t ex hade lyckats klanta mig bigtime vid bytet, hade risken funnits att något skulle gått jättesnett och blodet sprutat och hästen förblött t ex? Bara för att ta ett 'mardrömsscenario'. Kan då veterinären hållas ansvarig för att h*n delegerat det till en djurägare som inte klarade av det så att säga?
...

Men jag har för mig det är något i den där delegeringen, att veterinären får delegera t ex i.m. injektion med penicillin till djurägare OM veterinären bedömer att djurägaren 'klarar av' det. Så, vad händer OM vet delegerar t ex ett droppbyte/uttagande av infart/injektion/etc och djurägaren inte klarar av det och konsekvenserna blir allvarliga (i värsta fall fatala). Kan vet lastas då?

Jag tror att vetten inte kan hållas ansvarig för om det händer något. Om hästen tex PC chockar efter PC ingivelse av ägare och måste avlivas pga. kraftiga skador, så är det inte vetten som är ansvarig ju. Men kanske annorlunda med dropp. Tror inte ens JBV har tatt ställning till det.

Jag kan tillägga att det var med viss nervositet jag bytte påse osv, men att det faktiskt gick hur bra som helst och VAR så lätt som veterinären sagt (jag hade mycket snäll och lugn 'patient' med för den delen). Jag var lite nervös över att ha infarten kvar med, hade tvångstankar om att hästen skulle klia den, den skulle lossna osv och att jag skulle 'spola den' och för den delen ta bort den om allt gick enligt plan - men även det gick bra och jag tog bort den på em dagen efter.

Men, för 15 år sen säg - då hade jag haft regelrätt PANIK över att bli 'lämnad ensam' med ett dropp. Samma panik jag hade som första gången veterinären käckt tyckte 'och då ska du spruta PC i 7 dagar, så titta här ska jag visa hur du gör'. Skulle JAG spruta hästen, vänta lite nu va!?! Tack och lov hade jag en enormt snäll 'patient' då med, men jisses så händerna skakade första gången.

Idag så jag GILLAR det fortfarande inte (inte pga själva sprutandet utan riskerna med PC), men jag blir ju inte rädd eller nervös.

Men hade man t ex kunnat gå/få en föreläsning/kurs i hur man gör saker som kan bli aktuellt du behöver göra ute i stallet på delegation från veterinär, så får man ju bort den där 'förstagångsrädslan' osv också om man går kursen 'innan' sas.

Precis, det är så jag också tänker. Att man är nervös och osäker, framför allt när det handlar om ens egen lilla sjuka häst, så är det ju svårt att tänka klart. Men har man då provat det på en kurs - egentligen inte så mycket att prova, för som du själv säger det är väldigt lätt, men mer för självkänslans skull. "Jag har provat det och där är inte många saker som kan gå fel." Då blir det ju lättare.

Veterinären kunde inte säga exakt vad som orsakat förstoppningen men en teori var uttorkning. Hästen hade inga parasiter och ingen sand. Det här var i februari, värsta koliksäsongen. Han hade både vattenkopp och hink. Han stod på intensiven från fredag-kväll till måndag-förmiddag.

Ang. dropp så kan jag tänka mig att det inte är praktiskt möjligt att hänga upp droppåsar i alla boxar. Håller absolut med dig.

Ok, tack för svar. Skönt att det fixade sig!

Good point med att droppåsarna kan vara svåra att hänga upp i några boxar..

Jag har haft dropp hemmavid flera gånger och flera påsar (i samband med kolik)
Det har funkat bra och är inte svårt att byta påse om bara nålen sitter fast ok. Om man vill/behöver göra en paus - tex för att röra på hästen under eller mellan påsarna, så kan det bildas koagel i katetern å då får man trixa lite för att få flöde igen.
Det tuffaste tycker jag är att man får stå där och passa hela tiden.

Har du en häst som är dehydrerad med tex förstoppning så räcker inte vätska under 15-20 min. Det är vanligt att man kommer upp i 10liter vätska och då tar det 1-2h att få in det.

Skönt att det fixade sig!

nu var inte min häst ett dugg förstoppad och behövde EN påse med dropp som jag skrev och det gick fort att få in den

*kl*
Här uppe sätter vi dropp på nästan alla kolikhästar, dels då vi i princip inte har remitteringsmöjligheter och dels för att det ofta ger bättre resultat.
Dock har vi veterinärer som förståeligt ett ansvar för situationen, vilket gör att det blir en övervägning med djurägarens kunskaper samt hur dålig hästen är.
Standard är runt 15 liter på ett halvblod, så ägarna får lite tidsfördriv... ;) Vi har som rutin att sätta kanylen och koppla in första dropp-påsen. I samband med detta visar vi djurägaren hur det fungerar att koppla in påsen, ser alltid till att visa två stycken hur man byter påse så de kan påminna varandra. Sedan lämnar jag som standard 2 påsar till djurägarna att byta, djurägarna stänger av droppet och byter endast uppe vid påsen utan att röra permanentkanylen. Efter avslutat dropp får de som regel ta ut kanylen direkt.

Kan även säga att det är ytterst få boxar där uppfinningsrikedom inte kan hitta en plats att hänga dropp-påsen ;) Spikar i väggen, grimskaft runt galler osv.

Ang kurs i "kris-hantering" låterdet intressant, är det något många anser behövs? Och vad vill ni isf ha på en sådan kurs?

Dropp är jättebra! Det vätskar upp tarmen så att bajset/gasen lättare flyttar sig. Min ena har haft 3 kolikanfall på ett år när hon har stått pga skada. Ena gången behövdes inte dropp de andra gångerna har koliken inte släppt förrän dropp satts och då har det handlat om 31liter ena gången och 20liter andra gången..

*kl*
Här uppe sätter vi dropp på nästan alla kolikhästar, dels då vi i princip inte har remitteringsmöjligheter och dels för att det ofta ger bättre resultat.
Dock har vi veterinärer som förståeligt ett ansvar för situationen, vilket gör att det blir en övervägning med djurägarens kunskaper samt hur dålig hästen är.
Standard är runt 15 liter på ett halvblod, så ägarna får lite tidsfördriv... ;) Vi har som rutin att sätta kanylen och koppla in första dropp-påsen. I samband med detta visar vi djurägaren hur det fungerar att koppla in påsen, ser alltid till att visa två stycken hur man byter påse så de kan påminna varandra. Sedan lämnar jag som standard 2 påsar till djurägarna att byta, djurägarna stänger av droppet och byter endast uppe vid påsen utan att röra permanentkanylen. Efter avslutat dropp får de som regel ta ut kanylen direkt.

Kan även säga att det är ytterst få boxar där uppfinningsrikedom inte kan hitta en plats att hänga dropp-påsen ;) Spikar i väggen, grimskaft runt galler osv.

Ang kurs i "kris-hantering" låterdet intressant, är det något många anser behövs? Och vad vill ni isf ha på en sådan kurs?

Vad spännande att ni gör det, och bra att ni ser bättre resultat. Alla borde ju göra det. Jag ska göra det (eller berätta om att möjligheten finns) sen när jag blir färdig :P

Tror att en kris-hanterings kurs hade varit mycket populärt, just för att förklara för ägarna vad som händer vid t.ex kolik och varför t.ex vätska är så bra. Det kan ju vara svårt att förklara när ägaren står där med en sjuk häst och är orolig.

Fick dropp satt när min ponny hade ett tarmvred. 10 liter till runt 200 kg ponny :D Var lätt att byta, men sedan har jag också erfarenhet från humansidan.

Ponnyn klarade sig, men det var på håret. Inga komplikationer trots att han var en hårsmån från döden. Mycket intressant faktiskt att se hur ponnyn försöka fixa tarmvredet själv också. Stod med rumpan mot boxväggen och tryckte sig mot den, samtidigt som han gungade fram och tillbaka.

KL
min fick 3 påsar kallt dropp vid ett mkt milt kolikanfall som var på väg att gå över. Den åt.
Den fick inte den kramplösande sprutan som alltid hjälpt den förr:crazy:

Den var därmed pigg o tyckte att sondningen var mkt otäck o jag med när den gick fel o den blödde en hel del.

den blev kall av droppet som legat i bilen o jag behövde ej byta påsarna själv.

Dagen efter ville vet sonda den igen o hästen såg Vet o vägrade att komma. Jag avsade mig behandlingen.

Nej den fick en dålig erfarenhet i onödan, men då inte av själva droppet.
Den gick efter det inte att klippa vid käken- stirrig.

Kallt dropp? Sondning som går fel? Det känns som en veterinär som inte ska utöva sitt yrke.. :crazy:

Tur att hästen överlevde!

Kallt dropp? Sondning som går fel? Det känns som en veterinär som inte ska utöva sitt yrke.. :crazy:

Tur att hästen överlevde!

Kallt dropp = FEL! Då får man lägga påsarna i lite varmt vatten först så de inte är iskalla, och det verkar inte som att det var jätteakut heller så vetten borde haft tid till att göra det.

Sonding som går fel och att det börjar blöda = hyfsat VANLIGT. Framför allt inte om hästen inte står stilla. Det är lätt att komma upp på fel ställe om man har en häst som inte står stilla och kanske inte har lagt en sond på 2-3 månader (lite ringrostig?). Slemhinnorna här är otroligt känsliga och det räcker med en jätteliten rispa för att det ska börja blöda och då blöder det mycket. Det ser alltid mycket värre ut än vad det faktisk är. Men det är klart att en duktig vet. inte lika ofta träffar fel som en oerfaren vet, men det kan hända även den bästa.

Hästen fick på sig täcke då den uppenbart blev kall av droppet.
Detta var på vintern.

att det kan börja blöda är jag medveten om, men det var inte för att hästen inte stog still.

Nej jag tyckte att behandlingen var överkurs.

En häst som mår dåligt är det ju en annan femma med o även medvetensgraden

Att sonda vid kolik är inte överkurs utan ett sätt att utesluta magsäcksöverfyllnad vilket tyder på stopp i tarmsystemet och därmed dålig prognos.Det blöder ibland efter sondning, även om hästen står still och även om veterinären är erfaren, mycket blod blir det och inte är det kul att ha en slang i näsan!

Man är i affekt när ens djur är sjuka men man får försöka tänka på att det som görs är för djurets skull, fast det är inte så lätt att förklara för dom varför man gör som man gör. Skönt att det löste sig med hästen!

Fast saken var ju den att det hade gett med sig.
Man kunde avvakta innan man kör igång jätteapparaten Hugo.

Den fick heller aldrig ngn kramplösande spruta.

Fast saken var ju den att det hade gett med sig.
Man kunde avvakta innan man kör igång jätteapparaten Hugo.

Den fick heller aldrig ngn kramplösande spruta.

Jag tror faktiskt att om du hade pratat med 100 veterinärer om att sonda vid kolik så hade 95 av alla vettar sagt att det är tjänstefel att inte sonda en kolikhäst. Jag skulle säga att det är på samma nivå som att inte tempa en häst när ägaren säger att den verkar lite hängig, eller att inte röntga en häst med misstänkt fraktur.

Jag kan förstå att det var en obehaglig upplevelse för dig, men det är en viktig del av kolikundersökningen och behandlingen. I och med att hästen nu blev bra så kan det ju tyckas onödigt att hästen sondades, men grejen med kolikhästar är att man aldrig vet det. Det kan vända på en sekund, från pigg och glad till jättedålig. I många fall är det faktiskt också sondningen som räddar hästens liv.

Om det nu inte var nödvändigt att sonda hästen, så är det absolut inte nödvändigt att ge kramplösande. Men visst, lite kramplösande skadar ju aldrig, så lite märkligt var det att hästen inte fick det.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 047
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 739
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?