Hambo

Trådstartare
Genom åren har vi haft ett antal hästar med kolik.
I går fick ett sto kolik, vet kom och gav kramplösande och rektaliserade henne.

I dag ringde vi igen för vi tyckte hon behövde slangas .
En ny vet kom och ville sätta dropp......Det har aldrig hänt förut att nån ens har föreslagit det . Hon har gjort några högar i natt men är inte riktigt igång .

Hon är inte heller uttorkad och har ätit lite och druckit en hel del i natt .
Var det dumt att säga nej till dropp ?
Vet inte riktigt varför vi sa nej ( magkänslan ?) På nåt sätt hade det varit OK om vår ord vet hade föreslagit det .

Men som sagt är det vanligt att era vet vill sätta dropp vid kolik ?

Hej från Hambo

Senast ändrad:
Sv: Dropp

Just när jag skrev detta så har tydligen far min ändrat sig för dropp är satt !

Hej från Hambo

Kolik är ju ett samlingsnamn för 'allt magont', och kan ju bero på en rad olika saker. Så tror inte man kan riktigt generalisera och säga att det är rätt/fel eller man bör/inte bör sätta dropp vid kolik så rakt av.

Jag har varit hyfsat förskonad från kolik, men vid ett tillfälle har dropp satts. Den hästen var inte uttorkad, hade lagt högar och var inte förstoppad och hade druckit - däremot åt han inte. Han blev MÄRKBART 'piggare' av droppet 'ändå' (han fick - har jag för mig - 10 liter, vägde 540 kg. Infarten lämnades i, ifall han skulle behöva 'mer dropp senare eller imorgon'.).

Han undersöktes, slangades (mest för att se hur det luktade osv) och fick då 5 l vatten med olja, rektaliserades utan stopp/konstigheter och fick sen som sagt 20 liter dropp på 'maxfart'. Misstanken var magsår som anledning till koliken (ont i magen, förhöjd puls, orolig, ville inte äta), och såfort droppet gått i åkte jag mitt i natten till djursjukhuset och hämtade magsårsmedicin. Men som sagt, trots att hans kolik var 'ont i magen pga magsår' (utlöst av medicinering) så han blev märkbart piggare av droppet och började plocka i maten ändå.

(Sen fick han magsårsmedicin i 1v, var inom några dagar u.a så man hoppades 1 v behandling skulle hjälpa, han fick dock återfall när medicinen sattes ut, då fick han åka in till klinik och gastroskoperades dagen efter. Har för mig de satte dropp på honom på kliniken med då, trots ej uttorkad osv - dvs samma lika som gången innan. Dock åkte jag ju innan jag hunnit se om droppet hjälpt eller ej. Där kan de ju ha satt dropp då de satte honom på svält).

JAG skulle inte säga nej till dropp om en vet vill sätta in det - det är ju de som är veterinärer så att säga. Hoppas ert sto snart mår bra igen!

Senast ändrad:

Hon står ju på dropp nu . Jobbigt att vara på jobbet när det är sjuka hästar hemma....... Vård av häst borde man kunna få !
Fast det tar bara 5 min att promenixa upp till stallet från mitt jobb om jag skulle vilja ( Lyx !!)
Samt att vår ord vet bara bor 5 min promenix bort hon också . Den vetten som är där och behandlar nu är kollega med vår ord vet så dom hade samtalat, så det kändes bra.

Hej från Hambo

Min häst har haft förstoppning en gång i min ägo.
Det första som gjordes när vi kom in till djursjukhuset var att sätta dropp på honom. Jag tror han bla fick kramplösande i droppet. Såg sen på fakturan att det var hiskeliga mängder han fick och han pinkade som en hel häst. Jag gick nämligen med honom ett par gånger per dag och han kunde bara gå i ca 10 minuter åt gången för sen hade han bråttom in i boxen för att kissa.

Men på Kliniken sätter dom alltid dropp .
Vår häst är hemma ( än så länge )

Hej från Hambo

Vi har haft 2 hästar som fått dropp hemma i stallet pga "kolik". Jag upplever det som till gagn för hästen. Jättebra om man kan sätta in nödvändiga resurser redan i hemmastallet. Båda hästarna slapp åka in till Ultuna.

Bra att du satte dropp på. Och som du själv säger så sätts alltid dropp på kliniken, av den orsak att det hjälper. Hästar med kolik har oftast varken ätit eller druckit under en period - börjar bli uttorkade och behöver vätska. Om det dessutom rör sig om en förstoppning så är dropp det optimala (tillsammans med vatten och olja peroralt).
Orsaken till att man inte så ofta sätter dropp upp hemma är för att dropp i sig själv är väldigt dyrt och om hästen värderas att vara tillräckligt frisk för att inte åka in på klinik så kan den nog också klara sig utan dropp, om du förstår vad jag menar. Alla hästar som kommer in på klinik är ju så pass dåliga att det är nödvändigt med dropp. Men i mina ögon är dropp den bästa behandlingen och bättre än vätska peroralt.

Så det som gör dropp till en sån bra behandling är att det, när det kommer ut i blodet, direkt överförs från blodet till tarmen via osmos så att en eventuell förstoppning uppblötas och kanske lossnar. Men i och med att vätskan redan är i blodet så blir hästen snabbt återställd från en dehydrering, istället för att den ska uppta vätska från tarmen efter ingivelse peroralt. Dessutom blir blodet till viss del utspätt och kan cirkulera lättare i kroppen.

Jätte tack för utförligt svar !
Vi blev nog bara förvånade att det aldrig varit tal om det förut på 12 år.......
Men man lär så länge man lever .

Hej från Hambo

Bra att du satte dropp på. Och som du själv säger så sätts alltid dropp på kliniken, av den orsak att det hjälper. Hästar med kolik har oftast varken ätit eller druckit under en period - börjar bli uttorkade och behöver vätska. Om det dessutom rör sig om en förstoppning så är dropp det optimala (tillsammans med vatten och olja peroralt).
Orsaken till att man inte så ofta sätter dropp upp hemma är för att dropp i sig själv är väldigt dyrt och om hästen värderas att vara tillräckligt frisk för att inte åka in på klinik så kan den nog också klara sig utan dropp, om du förstår vad jag menar. Alla hästar som kommer in på klinik är ju så pass dåliga att det är nödvändigt med dropp. Men i mina ögon är dropp den bästa behandlingen och bättre än vätska peroralt.

Så det som gör dropp till en sån bra behandling är att det, när det kommer ut i blodet, direkt överförs från blodet till tarmen via osmos så att en eventuell förstoppning uppblötas och kanske lossnar. Men i och med att vätskan redan är i blodet så blir hästen snabbt återställd från en dehydrering, istället för att den ska uppta vätska från tarmen efter ingivelse peroralt. Dessutom blir blodet till viss del utspätt och kan cirkulera lättare i kroppen.

Min fetning.
Fast i mitt fall var hästen inte speciellt dålig. Vi körde direkt till djursjukhuset eftersom det är 5 minuters bilväg dit och mkt enklare än att tillkalla stallveterinären.

Min fetning.
Fast i mitt fall var hästen inte speciellt dålig. Vi körde direkt till djursjukhuset eftersom det är 5 minuters bilväg dit och mkt enklare än att tillkalla stallveterinären.

Nej ok kanske lite dåligt formulerat av mig.. Men fortfarande - du är på klinik, där är det lättare att sätta upp ett dropp än vad det är ute i praxis. Och du måste ju hålla med om att de flesta hästar som kommer in på klinik har det sämre än en kolikhäst ute i praxis.

Vad var det som orsakade koliken? - av ren nyfikenhet..

*delvis KL*

Att sätta dropp ute i 'fält' av t ex Distriktsveterinär på jourtid, så borde det påverkas av att endera måste veterinären sitta på jourtid och 'titta på droppet' eller helt sonika lämna/riskera att behöva lämna djurägaren med droppet.

Jag, som ändå känner mig rätt erfaren och 'säker' hickade ju till och pep 'vadå JAG ska byta påse när den här är slut, ska du ÅKA??' när DV satte dropp på min. Vet tyckte iofs att 'japps, och du kommer klara det galant, och är det något är det bara att ringa' och visade hur jag skulle göra osv. Men jag hade liksom inte ens tänkt på att jag kunde bli 'ensam' där med droppet.

Det besöket gick på totalt dryga 7000 kr. Så skulle vet suttit och kollat droppet hade det ju säkerligen blivit mångt dyrare. Och när man tänker på det så nej DV kan ju inte sitta och kolla på ett dropp på en (vad det går att bedöma i alla fall) icke dödssjuk häst om/när det ringer en annan djurägare med ett djur som är livshotande dåligt. Så, även om vet slagit sig ner för att kolla droppet/hur hästen reagerade på droppet, så hade ju risken funnits att hon behövt lämna hastigt, för högre prioriterad patient.

Men kan inte det påverka att dropp inte sätts 'rutinmässigt' vid kolik i fält? För beroende på häst och djurägare så kan det vara mer eller mindre problematiskt om man måste 'lämna mitt i' som veterinär - och man vill undvika den risken?

(Sen, det kan ju gå utmärkt stanna med, beror ju HELT på om telefonen ringer eller inte och vad det mer finns för fall. DV satt här och fikade 20 minuter klockan två på natten medan jag var ute och promenerade en förstoppningshäst, vet ville helt enkelt se om han tänkte få igång magen och fräscha på sig efter behandlingen (slangad med vätska + inj med kramplösande och B-vit) och det var inga andra samtal. Så hon tyckte att 'är jag kvar när du kommer tillbaka är det bra, är jag inte kvar kom ett nytt jourfall, då får du ringa igen om han inte blir bättre'. )

Du jag tänkte faktiskt på om det också var en av orsakerna till att man inte så ofta satte upp dropp ute, men i och med att jag var lite osäker så skrev jag det inte. Så det är nog som du säger, att DV helst ska vara närvarande hela tiden och det kan bli svårt om ngt annat dyker upp/ eller bara dyrt.

Kanske vettarna skulle ha en liten föreläsning om dropp för ägarna och hur man byter det osv, för att göra det vanligare ute i praxis?

Har aldrig haft någon häst som varit så dålig att dropp behövts (ta i trä), men jag tycker absolut att det är en bra ide till kolikhäst. Ett sjukt djur slutar ganska snabbt att äta och särskilt dricka, och det tar inte lång tid innan de börjar bli uttorkade. När det syns och känns att de är uttorkade så har det redan gått långt. Uttorkningen i sig gör att djuret känner sig mkt sjukare, och de verkar piggna till betraktligt efter att de fått vätska. Vid många sjukdomar kan det vara just det de behöver för att orka komma över den där sista backtoppen och så vänder det. Ibland kan vätska vara den enda behandlingen som fungerar medan hästens kropp reparerar sig själv.

Fast så svårt är det ju inte, så länge kanylen sitter på plats. Jag antar att det är samma sorts påsar och slangar som använda på hästar som på mindre djur och människor? Så om kanylen sitter där den skall så borde nog de flesta hästägare klara av att byta påse och ev även ta ut kanylen om veterinären tar en snabbgenomgång. :)

Många av oss har ju även väldigt långt till klinik så då är det ju verkligen jätteviktigt att veterinärerna informerar om att det finns möjlighet att ge hästen dropp hemma i stallet.

Min häst har haft kolik en gång. Han bajsade och kissade men ville inte äta eller dricka. Så han fick en påse med dropp och detta var hemma i stallet och tog ca 15-20 min att få in den påsen och under den tiden så skrev hon räkningen och fixade klart allt så tog ingen extra tid heller. Och efter dropp och lite kramlösande så var han pigg igen och vad som orsakade ont i magen vet vi inte helt

Finns ju oftast en bra orsak om dom vill ge hästen dropp..

Det skulle nog vara en bra ide. Frågan är väl om det finns något problem med ansvarsfrågan?

OM jag t ex hade lyckats klanta mig bigtime vid bytet, hade risken funnits att något skulle gått jättesnett och blodet sprutat och hästen förblött t ex? Bara för att ta ett 'mardrömsscenario'. Kan då veterinären hållas ansvarig för att h*n delegerat det till en djurägare som inte klarade av det så att säga?

Jag kan tillägga att det var med viss nervositet jag bytte påse osv, men att det faktiskt gick hur bra som helst och VAR så lätt som veterinären sagt (jag hade mycket snäll och lugn 'patient' med för den delen). Jag var lite nervös över att ha infarten kvar med, hade tvångstankar om att hästen skulle klia den, den skulle lossna osv och att jag skulle 'spola den' och för den delen ta bort den om allt gick enligt plan - men även det gick bra och jag tog bort den på em dagen efter.

Men, för 15 år sen säg - då hade jag haft regelrätt PANIK över att bli 'lämnad ensam' med ett dropp. Samma panik jag hade som första gången veterinären käckt tyckte 'och då ska du spruta PC i 7 dagar, så titta här ska jag visa hur du gör'. Skulle JAG spruta hästen, vänta lite nu va!?! Tack och lov hade jag en enormt snäll 'patient' då med, men jisses så händerna skakade första gången.

Idag så jag GILLAR det fortfarande inte (inte pga själva sprutandet utan riskerna med PC), men jag blir ju inte rädd eller nervös.

Men hade man t ex kunnat gå/få en föreläsning/kurs i hur man gör saker som kan bli aktuellt du behöver göra ute i stallet på delegation från veterinär, så får man ju bort den där 'förstagångsrädslan' osv också om man går kursen 'innan' sas.

Men jag har för mig det är något i den där delegeringen, att veterinären får delegera t ex i.m. injektion med penicillin till djurägare OM veterinären bedömer att djurägaren 'klarar av' det. Så, vad händer OM vet delegerar t ex ett droppbyte/uttagande av infart/injektion/etc och djurägaren inte klarar av det och konsekvenserna blir allvarliga (i värsta fall fatala). Kan vet lastas då? Då finns ju ytterligare en anledning kan jag tänka mig att veterinärer i fält 'drar sig' för att lämna ett dropp. Och således sätts dropp inte in tidigt, för då är hästen inte så dålig att vet kan 'garantera' att behöva lämna om annat högre prioriterat fall kommer? När de är riktigt dåliga så sätts ju dropp hemma med, och många hästar som pga kolik remitteras till klinik - spec de med en bit att åka - sätts ju dropp på inför transporten till djursjukhuset. Men då är det ju oftast så dåliga att det är inte en patient som 'lämnas' för någon annan förrän den är stabil/på släpet/etc. Dvs det handlar inte bara om att 'sitta och titta' på droppet.

Fast så svårt är det ju inte, så länge kanylen sitter på plats. Jag antar att det är samma sorts påsar och slangar som använda på hästar som på mindre djur och människor? Så om kanylen sitter där den skall så borde nog de flesta hästägare klara av att byta påse och ev även ta ut kanylen om veterinären tar en snabbgenomgång. :)

Många av oss har ju även väldigt långt till klinik så då är det ju verkligen jätteviktigt att veterinärerna informerar om att det finns möjlighet att ge hästen dropp hemma i stallet.

Det är jättelätt ja (med kanyl på plats). Men jag var ändå nervös (om än milt), just för det är en infart som sitter rakt in i en stor ven, och just att jag hade aldrig gjort det förr. Sen var jag lite rädd att 'glömma bort' någon del av instruktionen osv.

Men, det var jättelätt, gick hur bra som helst och skulle jag bli 'lämnad' med ett dropp igen skulle jag inte alls vara orolig. Men första gången är nog alla det, just för det är första gången och man vet att infarten ligger i ett såpass stort kärl?

Min mamma passar hästarna när jag jobbar natt t ex. Hon hade varit fullt kapabel byta det där droppet om det varit så, MEN hon hade sagt prompt NEJ. För hon hade aldrig i hela världen trott att hon skulle klara av det. Och jag tror det kan gälla en hel del hästägare med faktiskt? Jag vet mer än en hästägare som jag är övertygad skulle klara att spruta i.m. utmärkt om de bara vågade prova, men som helt enkelt inte vågar. Utan ser till att det löses på annat vis än att de behöver spruta.

Så, jag tror också att majoriteten av djurägarna utan problem klarar av att byta droppåse och ta ut en infart. Men det gäller ju att djurägaren själv tror det så att säga. Och där kan ju en kurs - i lugn och ro och med en lugn och avslappnad djurägare som är förberedd, inte nervös för hur det ska gå med sitt sjuka djur osv - hjälpa så om/när den där dagen kommer så är iaf värsta 'oron' borta, för man vet att man gjort det förr och klarat det fint och 'tränat' på det.

Förutom då om det finns en ansvarsdel som påverkar, om det är vets ansvar att/om djurägaren gör en tabbe som ger allvarliga komplikationer - då blir nog inte mer dropp satta i tidigt skede på häst i fält ändå kanske. Eller så blir det det just för det är en trygghet för veterinären också att 'ah, den här djurägaren har gått kursen i alla fall'..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 047
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 739
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka