Drömsadel till islandshäst

Sv: Drömsadel till islandshäst

Jag har Sellan på mitt sto, sitter super i den och den sitter som en smäck på henne, jag är helt frälst!
Appropå bomvidd finns den upp till 125grader tror jag.
Jag har 110grader och 17 tum, har stl 40 i byxor, så jag har lite rumpa att sitta på...;)
Jag fick den utprövad, har inte testad den på ngn annan häst, men det verkar ju som den anpassar sig bra efter hästens rygg.
Iofs har mitt sto rak rygg och passar bra i de sadlar jag provat, dock är hon nätt och ganska liten så jag ville ha så "lite" sadel som möjligt.

Har idag provat sadlar på min häst. De som låg bäst var Eques Lewis och Karlslund S. Är nu i valet och kvalet. På Lewis tyckte jag att knästöden störde mig lite och i Karlslund S var det lite väl stora stöd vid låren som jag i och försig tror att jag vänjer mig vid, men vilket mjuk säte den hade. Får Lewis till att kännas som en träplanka. Aquila Vigoris var skön men hamnade uppe ovan på hästen och går därför bort. Beslutsångest.

Ja exakt, får väl testa på det någon gång om jag springer på en i en str större men kommer nog aldrig köpa en igen iaf.
men vem vet man ska aldrig säga aldrig, sitter ju här med torsion igen hihi.

Jag ska nu efter ca två års dressyrridning börja med Islandshäst igen, och hästen i fråga är en unghäst som ska ridas in. Då är det i och för sig ingen panik med att hitta sadel eftersom han inte är inriden ännu, men jag vill ändå börja kika lite och så.

Efter alla år i dressyrsadel (har nu ridit i en Stubben Scandica 17,5" på en maxad D-ponny och red Snudda, min förra islänning, i en Jacson New England dressyrsadel, 17" tror jag) så vill jag gärna fortsätta med dressyrsadel, bara för att jag trivs så himla bra med det!

Jag undrar bara, vad har ni för bomvidd och tumstorlek på era islänningar? Jag antar att "normal bomvidd" på en dressyrsadel är samma som "normal bomvidd" på en islandssadel..?
Unghästen ifråga är ca 136 i mankhöjd skulle jag tro, och normaltid över ryggen för sin höjd.

Bomvidderna skiljer sig åt även mellan olika märken. Min som är relativt tunn i modellen är ca 95 grader över ryggen.

Det verkar vara lite av en tolkningsfråga vad folk kallar normal, även om tillverkarna oftast har ett spann som ligger ganska nära varandra. Dock har jag stött på en hel del sadlar som generellt sett kallas normala (runt 90-100grader) men som av många islandsryttare kallas smala. Kollar man på begagnade sadlar finns det ju sadlar över 105-110 som kallas normal mot smal. :crazy:

Tycker dock det är många islandssadlar som är lika dressyrsadlar. Jag hade en dressyrsadel till Sol innan, men har nu en islandssadel pga att den låg bäst på henne.

Min har MW på Lippo-sadlarna och wide på den ligger på ca 105 om jag minns rätt. Så nog varierar det :S

KL
Kan ingen tipsa mig om en mjuk sadel i sätet, med öppet säte, för att passa mig ;-) ska även passa en islandhäst med ganska rak rygg, men lite svängd, flexibel el. bomlös och med utbytbar bomvidd.
Vet inte riktigt skillnaden mellan alla de nya töltsaga, eques och equilla? De byggs ju på samma ställe vad jag har hört men vad skiljer dem åt?

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka