Drömsadel till islandshäst

Sv: Drömsadel till islandshäst

Det finns sadlar som ohjälpligt sätter alla i stolsits alternativt tvingar bak benen, många gånger är det dock så att det är kombinationen mellan sadels egenskaper, den egna kroppsbyggnaden och stigläder längden som avgör och detta kan variera beroende på kombination.

KL

Tittar just nu efter sadlar och jaaa.. det är kul med sadlar men det är mycket annat med så jag vill helst inte bli ruinerad av köpet. Tänker mig max ca 17000 men gärna mindre.

Har tittat dels på de olika Sella sadlarna, någon som testat dem och kan uttala sig?

Sen tittade jag även på Aquila sadlarna, någon som testat?

Ska vara till en kort, rund och ganska bred rygg och själv har jag korta ben så den bör passa det.

Drömsadeln är Astund Epona, någon som vet någon liknande för en sisådär 10 000:- mindre?

Men den ser ut att putta upp dig i halvt stående, men det kanske är en synvilla? :)

Jo jag håller med givetvis kan det vara kroppsformen/byggnad som avgör.
Om man har långa ben tex kan det ju vara svårt med benstöden.

Men kan visa bild på hur jag satt i London dressyr vs Torsion island med "lika långa stigläder" som jag alltid brukar ha och jag vägde lika mkt osv så inget av det skiljer.

33216047.jpg

Här tycker jag det syns tydligt att jag på något sätt bli framputtad/benen hålls bakåt i london sadeln.
kolla bara hur mina knän pekar neråt mot marken och lårens vinkel är nästan lodräta.
Inte konstigt jag tappade balansen framåt då när knäna inte är framför min balanpunkt utan snarare bakom nästan.

ja eller hur, vet inte vilken bild du tittade på men den senaste jag la ut nu så syns det ju tydligt att jag blir framputtad och stiläderfästena sitter för långt bak så jag tappar balansen ännu mer framåt.
nu pratar jag om london sadeln men kom på att du menar kanske att jag står halvt i torsion sadeln från tävlingen? om du menar galoppbilden i hög fart så halvstod jag nog lite så baken lättare nog lite ur sadeln så det är kanske en dum bild egentligen men hade ju redan visat i galopp så ja...aja haha.

Jag har en Eques Levis hemma på prov nu och har ridit i den en vecka. Jag gillar Eques-sadlarna för att de är korta och breda plus att man kan ändra koppjärn. Levis är den nya modellen som ska vara en vidareutveckling av Sellan och har latexstoppade bossor som ska anpassa sig snabbt till den häst den ligger på.
Jag sitter väldigt bra i sadeln och för mig är knästöden, som är ganska stora, perfekt placerade och jag tycker att jag kommer åt hästen bra i alla gångarter och när jag spänner mig lite hindrar knästöden mina ben från att åka fram. Jag har provat den på tre hästar och de går alla bra med sadeln. Däremot glider sadeln fram, men jag tror att detta har mycket att göra med sommarmagar som alla tre hästar har. Även sadeln jag ridit med här i vår glider fram nu. Annars tycker jag att den ligger bra på hästen och framför allt tryckfördelar jämt.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ha kvar sadeln, men det lutar åt att jag köper den. Jag är inte ute efter en måttanpassad sadel till någon av mina hästar utan vill ha en sadel som ligger okej på många hästar. Inte heller den här sadeln kommer att ligga bra på alla hästar, men jag tror att den kommer att göra det på många. Dessutom sitter jag som sagt bra i den och jag får en skön känsla.
Men sadlar är svårt! Och det handlar ju om en hel del pengar!!

Drömsadeln är Astund Epona, någon som vet någon liknande för en sisådär 10 000:- mindre?

Du känner ingen som ska till Island och kan köpa den där? Det blir ju en oerhört stor prisskillnad. Nu är ju svenska kronan så stark mot den isländska. Jag har en som en vän köpte åt mig där, tror jag fick betala 20 000. Bra sadel!

Köpte även precis en Barri som jag har jobbat en hel del i under vintern, kostar 26 000 i sverige och jag köpte den för ca 13 000 på Island.

Det ser ut som du inte får plats i sätet och knuffas fel och på det så drar du dessutom bak underskänklen. Även en bomlös sadel måste ha rätt storlek på sätet för att sätta rttaren rätt.

Jag har en Eques Sella. Både jag och mina hästar gillar den skarpt, efter en sisådär 4 års sadelletande. :)

Men vad har du för storlek i sitsen på de torsion då? Vill minnas att du tog minsta möjliga på din london, och det syns ju. Även om rumpan får plats så är det ju på gränsen och det finns definitivt inte nog plats till benen. I torsion får du en helt annan sits för att du faktiskt får plats i sadeln. Blir ju lite svårt att jämföra två olika saker när det är olika storlek.

Det ser ut som du inte får plats i sätet och knuffas fel och på det så drar du dessutom bak underskänklen. Även en bomlös sadel måste ha rätt storlek på sätet för att sätta rttaren rätt.

Okej vilken sadel pratar du om då hihi
blev lite rörigt här.

givetvis måste man ha rätt sits str på en bomlös sadel med.
london sadeln hade str 0.

trekker sadeln(som någon annan sa att jag såg ut att stå upp i) kan man justera sitsen steglöst mellan 16-18tum.

jag drar inte bak skänkeln på london sadeln grejen är just att man när man satt rätt upp och ner satt sådär och fick tvinga fram skänkeln för att den skulle ligga i rätt läge.
sen om sätet är lite för litet/felkonstruerat(vet inte eftersom jag bara testade den sits str) och stigläderfästena för lång bak så rent logiskt tippar hela människan framåt=skänklarna åker ännu mer bakåt och sen tappar man balansen helt framåt.

angående synvilla eller inte om trekker sadeln så tittade jag på det, måste vara en synvilla kanske att jag är lite ovan sadeln eftersom jag "satt" ner i traven dvs inte red lätt men inget tungt sittande utan höll mig lite ovanför sadeln för att inte störa hans takt men endå hade kontakt med sitsen.

ja jag hoppas att det var att sitsen var för liten i london sadeln.
men thengill har så kort rygg så ville ha så kort sadel det bara gick och jag var på håret att klara det med rump str.
men som du säger mina lårben är nog för långa för den sitsen/sadeln.

i torsion sadeln har jag nog ungefär samma sits str men där går att att justera eftersom det är kardborre och inget hårt bakvalv som på london.
har två sitsar till torsion sadeln en som jag misstänker är 18tum(för stor för mig alltså) och en som troligen är 17 ev 16 som jag har flyttat ihop snäppet mer för jag ville ha den lite mindre så nu är det kanske en 16-16½ då i london om man ska översätta var det kanske en liten 16.

i cm var london enbart 24cm sitt yta.
och i min torsion hm har inte mätt men tippar på iaf 28-30cm som den ligger nu.

london var 46cm lång totalt min torsion är 50cm lång totalt.

även om torsion är längre så verkar det inte störa alls min petiga häst.
han gillar torsion mycket bättre av någon anledning men london gick ju an enligt honom eftersom vi hade den i 5år

här är det lite hästen som bestämmer och ryttaren kommer i andra hand.

Vad kan du säga om bomvidden på den? Vilken har du och hur är den?

Sen var det även mycket sitsstorlekar att välja bland, hur kan man resonera där?:confused:

För mig är (bomlösa) Startrekk Island den ultimata sadeln :love:
Enda som är trist är att man inte kan ha lädren under kåpan eftersom det är singelkåpa. Men det tar jag, den är bara :love::banana:

Okej vilken sadel pratar du om då hihi
blev lite rörigt här.

30527268.jpg

33216047.jpg

Här är exempel på att du inte får plats och benen knuffas bak. Det finns inte rum för dig att sitta ordentligt som det ser ut, inget som har med stigläderfästena att göra enligt min mening. det är övre bilden och sadeln med den lila vojlocken. Jag antar det är samma sadel men det är svårt att säga utifrån bilderna.

Visa bild har aldrig sett den ligga på en islandshäst faktiskt.

har fått uppfattningen om att det är något "fel" på dem som folk har problem med men har aldrig förstått vad som inte är så bra med dem.

Ja det är samma sadel, hade varit kul att ser hur det hade varit i en likadan sadel men i 1 str större.

men den jag har funkar bra nu och verkar dessutom mer stötdämpande för hästen och håller emot vikt och tryck från stiglädren väldigt bra.

De startrekk jag har sett har haft sitsen väldigt lång bak, blir lite svår balans och knästöden tappar sin effekt.

Det är inte säkert det blir bättre med större sits, stigläderna kan ju sitta fel ändå, men det vore kul att se.

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat