Sv: Drömsadel till islandshäst
Jag har en Eques Levis hemma på prov nu och har ridit i den en vecka. Jag gillar Eques-sadlarna för att de är korta och breda plus att man kan ändra koppjärn. Levis är den nya modellen som ska vara en vidareutveckling av Sellan och har latexstoppade bossor som ska anpassa sig snabbt till den häst den ligger på.
Jag sitter väldigt bra i sadeln och för mig är knästöden, som är ganska stora, perfekt placerade och jag tycker att jag kommer åt hästen bra i alla gångarter och när jag spänner mig lite hindrar knästöden mina ben från att åka fram. Jag har provat den på tre hästar och de går alla bra med sadeln. Däremot glider sadeln fram, men jag tror att detta har mycket att göra med sommarmagar som alla tre hästar har. Även sadeln jag ridit med här i vår glider fram nu. Annars tycker jag att den ligger bra på hästen och framför allt tryckfördelar jämt.
Jag är i valet och kvalet om jag ska ha kvar sadeln, men det lutar åt att jag köper den. Jag är inte ute efter en måttanpassad sadel till någon av mina hästar utan vill ha en sadel som ligger okej på många hästar. Inte heller den här sadeln kommer att ligga bra på alla hästar, men jag tror att den kommer att göra det på många. Dessutom sitter jag som sagt bra i den och jag får en skön känsla.
Men sadlar är svårt! Och det handlar ju om en hel del pengar!!