Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan du fixa ett handtag att hugga tag i? Jag har noterat att baken kommer farligt nära när man travar i uppförsbacke även om lutningen är svag och att klättra nerför i branta backar gör att huvudet kommer väl nära.
KL
Tips till alla barbackaälskare som saknar stöd.
Jag har ridit en del med min Grandeurpad (till bomlös sadel) och det är verkligen något jag kan rekommendera!!
Det är fickor för inlägg så man får bra stötdämpning och kanal för ryggraden. Inga vassa sittben i ryggen och ingen vass manke att sitta på.
Den har även slits framtill för höga mankar och bäst av allt, den har något slags silicon/gummiaktigt material på ovansidan där man sitter som ger kanonbra grepp.
Jag har aldrig varit med om att den har glidit, varesig åt sidorna eller fram/bak. Man sitter jättebekvämt och stadigt, men är ändå barbacka.
Spänner bara en täckgjord runt hästen genom gjordhållarna på paden, sitter som en smäck!
Kostar i och för sig en del, men det finns säkert liknande och går säkert att sy ihop något liknande själv också för den händiga. Rider man mycket barbacka så är det dock väl investerade pengar! Snällt mot hästens rygg och stadigt och bekvämt för ryttaren.
Har ej ridit i så många olika bomlösa sadlar, men de jag suttit i har varit väldigt "breda" och jag tror det är därför jag fått känslan att benen petar rätt ut och skänkeln åker bakåt.
I bra bomsadlar har jag bara fått känslan av att hamna i stolsits om sadeln är för trång för hästen. I nya, moderna bomsadlar anpassade med rymlighet och lagom stöd tycker jag man i de allra flesta fall hamnar naturligt om sadeln dessutom är välanpassad för hästen.
Jag har i sadlar jag kan sitta bra i emellanåt suttit dåligt p.g.a. dåliga perioder i min egen ridning. Ex. knip med knäna, balanssvårigheter och liknande som lett till att jag omedvetet tryckt bak eller fram skänkeln (och en massa andra dumheter )