Drömsadel till islandshäst

raggsock

Trådstartare
Gnägg el utrustning?!
Har ni någon drömsadel till era hästar. Det hade varit kul att höra även om bomlösa då jag upplever att många islandsryttare väljer det. Hur är de nya flexibommarna som man hittar i Töltsaga, Aquilla och Eques mfl.?
Är de revolutionerande i sadelvärlden;-) eller hur flexibla är dem?

Jag är så velig om min ryggkänsliga häst ska få bomlöst el flexibelt. Jag vill höra lite om nya sadlar. Även ryttaren har känslig höft/rygg så det är mycket som ska bli rätt :D;)
(Hästen har ganska typisk islandsrygg ganska rak, lätt överbyggd, bomvidd 95-100 *)

Dock är det kul att höra ganska allmänt vad er optimala drömsadel är? :idea:

Sv: Drömsadel till islandshäst

Jag har en Sensation bomlös och en Top Reiter JR Spezial med multiflexbom.

Jag älskade min Sensation på Godi, på Sol gillar jag den, men bara en dag i veckan max pga mina höfter. Som är helt annorlunda byggd så på henne blir sitsen bredare och jag är extremt smal i bäckenet och måste ha jättesmala sadlar (även bomsadlar måste vara extra smala). Men den är fortfarande helt underbar och jag vill gärna ha kvar den och växla med.

Min top reiter har jag äntligen fått köpa! Älskar den, och den ligger väldigt bra på min häst. En av få sadlar som jag sitter riktigt bra i. :)

Så nu är planen att växla mellan dessa två, för att jag tror det är bra för hästen att ha olika sadlar.

Min drömsadel är en Equipe (islandsmodell) i storlek 16,5.
Upplever helt enkelt att jag sitter absolut bäst och ledigast i en sån sadel. De allra flesta hästar jag stött på kan dessutom ha den, och går riktigt bra i den. Den är dessutom av bättre kvalité, håller längre samt fördelar vikt optimalt. Har rundbossor och är mkt lätt svängd, passar därför förhållandevis raka hästar som är lite överbyggda.

Gillar också Childeric-sadlarna, men tycker Equipe är vassare. Får helt enkelt ett ännu bättre stöd i dem samt att jag tycker de generellt är lite kortare, vilket jag föredrar.

En Equipe ligger dock inte i min prisklass just nu.
Har testat på bomlösa av flera olika sorter, bland annat Sensation och Diddi Special. Har kommit fram till att jag inte gillar någon av dem. Min häst gillade ingen av dem heller.

Sitter nästan lika bra i en Eques Sella som jag gör i Equipen. Den är dessutom liknande konstruerad. Det är ju inte samma kvalité, men har ändå beställt en Sella som jag hoppas kunna fungera för mig.

Jag drömmer om en måttad sadel med mjukt och öppet säte och stora knästöd men har nöjt mig med en Lippo som fungerar fint på båda hästarna.

Min drömsadel har visat sig vara en Amerigo Vega! Kanske inte den bästa sadeln för en långritt men super för mig och min ena häst. Den funkar även på mina andra två och då har dessa tre hästar väldigt olika ryggform. De verkar ha ungefär samma bomvidd, men en är svankryggad, en spikrak o en lätt svängd. Men det är på den raka ryggen den gjort underverk! Bara att rida henne en hel ridtur utan att lägga bak sadeln eller sitta på nacken o dra åt gjorden 25ggr är fantastiskt!

Men min drömsadel om man får drömma, vore en sadel som flexar i ryggen för hästen, har en mjuk men stabil sits för mig med de stöd jag behöver för mina flaxande ben. Alltså en bomlös sadel som är mer stabil!

Jag är oxå väldigt förtjust i min Topreiter Jr, den är så Go'!!

Nästa inköp blir en bättre bomlös dock. En som är uppbyggd fram så den inte slår i manken jämt som min gamla Karlslund Kari pad gör...

Hade turen hitta en Equipe, begagnad på nätet som jag kollade noga och chansade den passar hästen. Med lite tur kan det gå bra.

KL.
Jag har min drömsadel sen drygt en månad tillbaka. En sprojlans ny och måttad Equipe Bocelli :love:
Det är en dressyrsadel med djupt säte, långa kåpor (enkelkåpad) med flyttbara knästöd, kort bom och gjord i oljat buffelläder :love:

Jag köpte min en sensation g4 för 1-2 månader sedan.
Jag tycker den funkar bra, det jag gillar bäst är att jag verkligen känner hästens rörelser mycket mera.
Det är väldigt svårt att hitta en bra sadel till min häst men denna funkar bra, den glider inte och hon rör sig bra i den samt passar hennes korta rygg.
Kiropraktorn har varit ute en gång sen nya sadeln köptes och hennes rygg är mycket bättre än sist de gick igenom henne när hon hade den andra sadeln, får se vad som sägs nu i augusti när de ska ut igen.
Mina problem med ond svank har helt försvunnit.

Nackdelen: Jag har fått lite träningsvärk i den och har lite svårt att rida traven eftersom den blir väldigt rörlig jämnfört med en bomsadel, har aldrig haft bomlöst i hela mitt liv så det var en helt ny känsla, men när jag har byggt upp mina egna muskler mera så ska vi nog matcha fint även i traven ;)

Kl NÅn som har koll på vilken dressyrsadel med stora stöd och djup sits som kan passa en som passar perfekt i en Lippo Island? Lätt svängd rygg och bra sadelläge. Har ett ungsto med JÄTTEtrav :S

Den är intressant tycker jag också. Jag provar gärna en sådan och en flexibel sadel typ eques sella. Vilken ryggform passar sellan till?

Min drömsadel är mjuk för både mig och hästen och ger lagom stöd. Just nu får jag för ont i ryggen vid ridning :-( Har knasigt ryggslut som krånglar ibland. Tror att jag vill ha smalt säte på min drömsadel, går det på en rund häst ;-)

Tror att jag vill ha smalt säte på min drömsadel, går det på en rund häst ;-)

Absolut, men på bekostnad av close contact. Om hästen är bred och man vill sitta smalt måste man ju bygga på uppåt. För min del så blir det dock mer close contact med en uppbyggd sits, för i en bred sadeln ligger skänkeln inte an som den ska överhuvudtaget. Hellre lite högre upp i sitsen och bra kontakt med hela skänkeln än att sitta nära och ha ben som spretar ut åt sidorna. :o Beror ju dock helt på hur man är byggd.

Djuuupt säter och stooora utanpåliggande knästöd och uppbyggd framvalv för ryttaren är min drömsadel=)

Typ Prestige Roma den jag hade som inte passade hästen men åhhhhh vad skön den var att rida i:love:
Santa cruse lepold= en soffa:love:

Min drömsadel är ett par stigbyglar som fästes direkt på hästens mage så man kan rida barbacka men med stöd när det behövs ;)

Min drömsadel är ett par stigbyglar som fästes direkt på hästens mage så man kan rida barbacka men med stöd när det behövs ;)

Förutsätter att ryggen man sitter på inte innerhar en gigantiskt hög vass manke hahaha

gimlan: Kanske en Globus Crincle? Ingen sadel jag ridit i, men känner många som föredrar att sitta i djupare dressyrsadlar som föredrar denna. Tycker den påminner lite om Lippo'n.

Ska absolut ha den i åtanke. Pratade med en tjej igår som hat en StarTrekk dressyr, en sån ska jag nog också testa när det är dags :) Eller om jag har blivit rik så ska jag köpa en måttad sadel :D

Kan du fixa ett handtag att hugga tag i? Jag har noterat att baken kommer farligt nära när man travar i uppförsbacke även om lutningen är svag och att klättra nerför i branta backar gör att huvudet kommer väl nära.

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat