Drömmer, sover dåligt...

P

Piffelina

Lilltjejen på 4 månader har den senaste veckan sovit sämre. Innan sov hon mellan 23-9, åt och somnade om för att vakna vid 11. Men nu somnar hon vid 22/23-tiden för att vakna vid 1-tiden av mardrömmar. Vi försöker trösta henne när hon ligger i sängen, innan hon vaknat men det hjälper inte så vi tar upp henne och då vaknar hon och lugnar sig i famnen. Efter en stund lägger vi ner henne i sängen och hon somnar om. För att sedan vakna efter två timmar för att äta. Hon somnar vid bröstet och vaknar sedan vid 8, för att äta, somnar om och vi går upp vid 10-11 tiden beroende på när hon vaknar. De första timmarna sover hon oroligt och hon gnyr lite i sömnen och bökar runt i sängen. Jag har läst en del på nätet idag att de kan ha en sådan period runt 5-6 månader. Enligt bvc ligger hon ca 4 veckor före sin ålder. Någon som vart med om liknande? Vad gjorde ni? Hur länge höll det på?

Sv: Drömmer, sover dåligt...

Läs den här sidan så kommer du förså mer vad som händer.

Har rett ut många frågetecken för mig och även andra.
http://www.teskedsmamma.se/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=122

Först förbereder sig barnet för språnget och kan kräva extra uppmärksamhet och blir vad man lätt kallar för ”jobbig”. Man känner inte igen sitt barn och undrar vad som är fel, oftast är inget fel utan allt är exakt som det ska vara! Det är bara ack så jobbigt. Barnets jobbighet består oftast av att det inte känner igen sig själv heller och blir frustrerad och allmänt fnoskig. Det är i denna fas som matrutinerna ställs på huvud och barnet kan äta sämre. Sömnen är oftast det tydligaste tecknet, vissa barn går från hela nätter till att knorra och böka nätterna igenom. När det blir lite större kan man ibland ana att det blir blygt och tystlåtet.

Själva språnget kommer och jag går igenom effekterna i språng för språng, längre fram i texten.

Efter språnget kommer fasen där vi känner igen vårt barn igen, och nu med nya kunskaper! Barnet blir åter lugnt, harmoniskt, äter som det ska och sover som det ska. Frustrationen är som bortblåst och solstrålen är tillbaka.

Båda mina barn sov jättebra när de väl kommit förbi den första oroliga tiden som nyfödda. Men sen började de vakna igen, när de började närma sig 5 månaders ålder.

Den första fortsatte sova oroligt tills han var närmare två år, men det kanske berodde på att han haft problem med luftrören och varit förkyld nästan hela tiden.

Den andra började sova bra igen efter knappt en månad. Sen kom ytterligare en period med många uppvaknanden, runt 8 månader, men nu är han snart 9 månader och sover lugnt igen.

Vad gjorde ni? Hur länge höll det på?

Med första sonen höll det ju på länge. Fast ibland kom det nätter då vi fick sova hela natten, och då kände vi oss lyxigt utvilade dagen efter. Bara tacka och ta emot!

Vi gjorde inte så mycket annat än att försöka ge honom det han behövde. Man läser ofta att man först ska ge barnet en chans att somna om på egen hand, men det är helt meningslöst på våra barn. Då blir de bara mer ledsna och pigga, och sen vaknar de ännu lättare, för att kolla att vi verkligen finns där.

Det är inte så kul att vakna runt i ett nedsläckt hus med en tung bebis i famnen, när man egentligen hade velat sova, eller kanske sitta vid datorn. Men det blir ju absolut inte roligare av att man tänker på vad man hade velat göra istället. Då blir man bara stressad och på dåligt humör. Istället försökte vi fokusera på bebisen. På hans doft, hans andetag, hans mjuka hud. Njuta av nuet.

Jag brukade tänka på en fras i Alannah Myles "Black Velvet":
Mama's dancin' with baby on her shoulder
(Här finns hela texten: http://www.lyricsondemand.com/a/alannahmyleslyrics/blackvelvetlyrics.html)

Isak är snart 5 mån och kan vakna på nätterna ibland. Däremot somnar han 9 gr av 10 om själv ganska snabbt. Dock kan han böka med maten istället.

Min dotter hade också en mardrömsperiod (som tack och lov känns över nu) när hon skrek i sömnen och man var tvungen att få henne att vakna och somna om. Jättejobbigt var det, men jag tror det inte är mycket mer att göra än att trösta henne så fort det går, det kommer gå över. Vår hade sin period precis runt 4 mån.

Vad menar BVC med '4 veckor före'? När det gäller vad? Jag fattar inte sånt där, min dotter känns lite trög med vissa delar och tidig med andra, och de 'språng' jag märkt av har också pendlat framåt och bakåt ... hon var snabb med svarsleenden och finmotoriken, men är föga intresserad av att försöka rulla eller röra sig framåt. Det känns så inskränkt att säga att de ligger veckor före/efter .. men men, vem förstår sig på BVC ;). Kanske har din dotters språng legat 4 veckor tidigare än något slags snitt? Ja, jag är bara nyfiken :)

Ja just det, vår dotter drömde så i ca 3 veckor, sedan skedde det någon extra gång.

Nikki har precis haft en sådan period också.
Det var bara att gilla läget. Jag tog ibland över henne till vår säng, så slapp jag kliva upp varje gång hon tappade nappen och vaknade till.
Nu har det blivit lite som förut igen, men ett tag så vaknade hon flera ggr per natt och skulle antigen äta eller bara vara vaken.
Men det går över av sig självt, iallafall för oss.

Tack för länken! Det var en sida som jag missat.

Jag vet inte vad de menar med 4 veckor före. Jag är lite trött på sådant eftersom barnen utvecklas olika. T ex Tyra kan stå flera minuter dock med stöd av oss, men hon kan inte rulla runt än. Så en sak är hon tidigare med medans senare med annat. Det var läkaren på BVC som sa att hon är lite före andra barn men jag frågade faktiskt inte hur hon menade.

Det är skönt att höra att fler vart med om det så det inte är några konstigheter. Dock är det ingen rolig period :(

precis vad jag menade :) Jag undrade mest vilken del av utvecklingen BVC menar? Undra om de tittar på ngt speciellt? Inte för att jag bryr mig egentligen :p

Hoppas ni kommer förbi perioden snart, den är verkligen SKITjobbig :(

Här är en till antagligen mitt i ett utvecklingssprång...min 51/2 månaders har sovit sammanlagt 1 h på dagen (uppdelat på två små halvtimmar) och har nu ikväll vägrat att somna. Mamma är såå frustrerad så nu är pappa med bebis och försöker få henne att sova i skrivande stund. Hur länge kan en bebis vara vaken!?!?

De är knepiga de små liven!!!

Själv har jag haft en "gnällis" hela dagen vilket gett mig huvudvärk så nu är det första gången på hela dagen som hon inte är med mig. Hon somnade på sin pappa för en stund sedan så jag hoppas hon sover nu för natten. Men jag är beredd på att hon vaknar om en stund av sina mardrömmar :(

Isak skrek i två timmar igår innan han somnade.
Varit gnällig hela dan. :crazy:
Han var extremt övertrött men skulle bara inte sova.
Jag hoppas han är lugnare idag och att han somnar utan problem i kväll.

Lät också sambon ta honom. Orkade bara inte med hans skrikande till slut.
Dock har han inte vaknat av mardrömmar än alla fall

Hur länge håller dem här perioderna på eg?
Får ett jäkla nervsammanbrott på Isak snart.
Enda gången han kanske är nöjd är när man går och bär på honom.
Ingenting är bra och han gnäller för allt.

Nu sitter han här i mitt knä och är faktiskt lugn för en gångs skull

Vad jag märkt har Elina haft 2 språng. Båda varande 1-2 veckor. Kändes som flera månader dock ... och jag skäms lite när jag tycker hon är jobbig och tänker saker som att 'det blir inga syskon!!'

Inatt har det inte vart några mardrömmar utan hon har vaknat två gånger av att hon var hungrig. Så hoppas att mardrömmarna är över för denna gång. Idag har hon vart sitt glada jag igen, så skönt :D

Jag känner igen det med inga syskon :p

Alltså hur orkar ni med dem här perioderna?

Isak skriker sig till sömns varje kväll nu känns det som.
Orkar inte med det! Jag gör verkligen inte det. :(
Sambon gör så gott han kan men han ska ju upp och jobba tidigt på morgonen efter licksom. Så han måste ju få sova.
Fast Isak somnar oftast bra tid ändå. Det är bara det att han kan skrika 1-2 timmar innan han somnar. Då tvärslocknar han. Av ren utmattning antar jag. Sen sover han oftast hela natten och vaknar vanlig tid. (ta i trä)
Han som alltid varit så lätt att lägga.

Till slut förlorar jag tålamodet och så får man dåligt samvete för det.
Och så mår man bara ännu sämre.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 383
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?