Drömköket?

litchie

Trådstartare
Vi planerar att flytta och ska då köpa ett renoveringsobjekt. Det innebär ju att jag kan planera köket nästan precis hur jag vill :love:

Så hjälp mig, vad är du allra mest nöjd med i ditt kök?
Kanske saknar du nåt?

Jag är själv väldigt mat- och bak intresserad, så att det ska vara praktiskt, mycket förvaring och bra arbetsytor är viktigt.

Vilket är det bästa materialet för bänkskivor tex?
Är det värt att satsa på full frys och kyl (vi är 2pers)?

Visa gärna bilder på era kök.

Sv: Drömköket?

jag är inte så jätte matlagnings intresserad,utan lagar mat för att mätta magar;) vi har ett stort kök på ca 7x 4 meter. det är för smalt och onödigt stort.ett lite mindre, fyrkantigare kök skulle ha varit bättre.

vi har en vedspis vi sällan använder för golvvärmen i rummet brevid gör att köket är för varmt annars oxo.

sen har vi en köksö som jag tycker är bra,den är ca 135x65 cm,där ryms man att baka o fixa sallad o så.

arbetsbänken mellan spis och diskho är alltför liten (60 cm) den kunde ha varit mycket större.

vi har gammeldags diskho,som är rostrfri, 150 cm lång med 2 stora hoar och avställningsyta.den är super:bump:.skulle inte byta ut den mot nån liten infälld med en miniho .

sen har vi diskbänken vid ett fönster..det skulle jag fundera en gång till på om vi byggde nu..

annars har vi en massa som händer i köket,ingen hel vägg,vilket jag skulle önska.vi har en dörr+vedspis på en vägg, en dörr på en, 1 stort fönster +ett mindre på en och 1 fönster på den fjärde.vi är 5 i familjen och vi skulle absolut behöva en stor frys+ett stort kylskåp,frysen vi har e liten..men det ryms inte..köket är massor med kvadratmeter men inget ryms..vi får skylla oss själva för det är vi som planerat o byggt..:confused:

mitt råd är att fundera,fundera o fundera.. o försök leva er in i det ni planerat o kolla om det funkar!

Det bästa med vårat kök är skafferiet med utdragsbara lådor och kryddlådan som
också har utdragbar låda. Lätt och bra och hitta det man ska ha.
(ikeakök :D )

Jag sitter oxå och får gråa hår på mitt kök. Det är ca 4*5m med 7 :eek: dörrar och ett jättefönster i söder...

Min plan är att göra en stor ö mitt på golvet med spishäll och fläkt, där man oxå kan sitta och käka frukost tex. Det som tidigare var en mkt opraktisk diskbänk blir nu lite bättre eftersom att spisen försvinner. Skafferiet ska isoleras och göras om till kylrum som man kan gå in i :love: Där kylskåpet står idag ska det senare stå ett frysskåp. Jag har två gamla stora boxar i källaren som är väldigt opraktiska.

Väggskåpen ska gå ända upp till taket så man slipper dammet ovanpå. Underskåpen ska vara utdragbara lådor med allehanda förvaring. Ugn och micro ska byggas in i ett högskåp på ena väggen.

Golvet ska få golvvärme och en fönstersektion ska förberedas för altandörr som leder ut till verandan som inte ännu är byggd :angel:

Längtar till mitt nya köks invigning :bump::bump:

Vi håller på att bygga vårt drömkök så jag har inga färdiga bilder att visa (du kan däremot följa renoveringen på bloggen). Däremot är vi tyvärr lite begränsade av utrymmet

Självklart ska du satsa på full storlek på kyl och frys, gillar du att laga mat så måste det finnas plats för råvaror samt även om du fryser in rätter du lagat, bär, svamp etc. Vi kommer att bygga in våra (alltså inte använda integrerbar kyl och frys eftersom de är mindre inuti än "vanliga") i en yttre ram med dörr.

Vi satsar också på ett "gå in-skafferi" och spis med induktionshäll samt ugn med rotisserie (snurrande pinne för att grilla kyckling etc.) Jag har inte hittat det på spisar men har man separat ugn och häll kan du få pyrolys (där kommer ugnen upp i en hiskelig värme och bränner fett och matrester till en aska du bara kan suga upp med dammsugaren). Det finns också ugnar som har inbyggd tempraturmätare och slår av sig när ex.vis köttet uppnått rätt temperatur.

Vi kommer att ha granit som bänkskiva, jag tror att det är det absolut bästa materialet men det kostar därefter. Jag vill ha en gammeldags rostfri diskbänk med åtminstone en ho som är så stor att vi kan få ner en plåt och sedan en liten ho om den stora är blockerad. Jag har hört många som är missnöjda med "hål" i bänkskivan för hoar.
Hade vi haft mer plats för skåp hade jag gärna haft ett där matberedaren stå färdig och bara kan "svingas" upp.

Lycka till med bygget!

Jag planerar en köksrenovering inom två år så jag har börjat skriva en "kravlista".

På listan står:
* En riktigt fet bänk, lång och bred alltså för matberedning utan överskåp.
* Skivan ska vara av ett material där inga kladdiga degar fastnar (köps superbilligt på lågprisbyggmarknaden).
* Nästan alla skåp ska ha utdragbara lådor men några ska vara av vanlig typ för att t ex hänga in kökshandduk.
* Diskmaskin får gärna stå en halvmeter upp eller liknande för ergonomins skull. Den ska vara av extremt tystgående typ.
* Ugnen ska ha en ångfunktion.
* Det ska finnas många olika ljuskällor för att belysa vid olika tillfällen. Behoven skiftar mellan bullbak och lördagsmys.

Jag gjorde nytt kök förra året och det är nästan klart.
Tyvärr blev det pga fönster och dörrar inte mitt "drömkök" men jag är mkt nöjd hur det blev med de förutsättningarna jag hade.

Har mkt bänkyta, en mindre diskho pga diskmaskin och bara 4 överskåp vilket är skönt då man ändå inte når upp. Satsade på att ha så mkt så möjligt utdragbart vilket är kanon!

Nu saknas två bänkskåp som ska vara med låda överst och dörr undertill där det ska vara en trådback. Samt ett högskåp med inbyggd micro. Blir utdragbar skafferi del under och förvaring av plastburkar o dyl uptill.

Om jag skulle få välja helt fritt utan att ha fönster, väggar eller dörrar att ta hänsyn till så hade jag valt ett kök i vinkel och en ö i mitten med skåp undertill, typ 4 st 60cm breda skåp rygg i rygg. Och en stor skiva uppepå till bak, förbereda mat etc.
Skulle även välja att ha diskmaskin och ugn på högre höjd för att slippa böja sig.

Glömde!

Valde en bänkskiva från IKEA, den är av nån laminat typ med garanti på, lätt att hålla ren och det blir inga märken i den även om man skär tex bulldegen med en vass kniv direkt på skivan.

Hel kyl och frys skulle jag absolut välja om plats finnes! Jag har inte plats för den och kommer köpa en frysbox att ställa i källaren för att få plats med allt.

Gällande belysning så är bra arbets belysning viktigt, jag satte spots i hela kökstaket som går att dimma sen satte jag en 3 armad armatur i hörnet av vinklen i mitt kök, två riktades mot en arbetsyta och den sista mot diskhon. Ger mkt bra belysning

Självklart ska du satsa på full storlek på frys och kyl...Så tråkigt när man gör mat åt flera personer och det inte får plats och man kan inte storhandla för det finns ingenstans att göra av maten....

Det bästa med vårat kök är skafferiet med utdragsbara lådor och kryddlådan som
också har utdragbar låda. Lätt och bra och hitta det man ska ha.
(ikeakök :D )

Håller med! :)

Är nöjd med vårat kök, älskar induktionshällen, men ångrar lite att vi tog kyl/frys ist för hel kyl och frys..

Vi har granitbänkskivor i vårat kök och jag är supernöjd med dessa. Lätta att rengöra och inga märken eller annat slitage märks på dem.

Är även nöjd med hur vi placerade skåp och lådor efter hur man använder dem. Tex skåpet för glas och tallrikar är ovanför diskmaskinen, kryddlådan vid spisen osv, kylskåp och frys vid dörren så att man lätt kommer åt dem när man kommer hem med varor osv.

Skåpen går upp till taket så man slipper göra rent ovanför skåp.

Åh, vad jag saknar mitt gamla kök!!! :cry:
(Gick inte att ta med sig i flytten, tyvärr...)

TRE hoar var verkligen guld värda! Två stora och en liten i mitten, där man kunde hälla ut saker även om man hade diskvatten i de bägge andra. Med "automatproppar", alltså nedsänkta i rostfritt.
Stenskivor, glaskeramikhäll i köksön, varmluftsugn i ett hörn, inbyggd KNÄPPTYST diskmaskin, kombinerad grill/fritös och en fantastisk fläkt som hade filter som man körde i diskmaskinen.

En fiffig grej som vi missade var att göra jalusiskåp vid sidan av ugnen för att kunna ha matberedare, brödrost och liknande lättillgängliga men gömda.
Det enda jag skulle vilja ha gjort annorlunda är en bredare häll, men det fanns inte 70 cms då.

Kk1.jpg

Kk2.jpg

Ha överseende om ni tycker att det är "omodernt", det blev klart 2001.

/Keb

Senast ändrad:

Svarar alla.

Tack för alla bra tips!

Känns ju som att hel kyl och frys kommer bli ett måste.
Köksö tycker jag verkar praktiskt, men det beror ju lite på utrymmet.
Är själv uppväxt med "gåin" skafferi och gillade det massor.

Smart med 3 hoar, ska kolla på eventuella lösningar.
Vad tycker ni om gasspis?

Kök är ju en hel djungel, men helt underbart :)

slänger in en bildbomb på vårt nyrenoverade kök
mest nöjd med bänkytorna, ugnen spisen och diskhon...

149639_460440375487_616090487_5667957_1383475_n.jpg

75823_460440135487_616090487_5667949_6616436_n.jpg

154834_460440240487_616090487_5667953_6568364_n.jpg

74055_460440265487_616090487_5667954_4032702_n.jpg

Vad tycker ni om gasspis?

Jag som inte är uppväxt med gasspis tycker att det verkar läskigt att ha sådant i huset (speciellt vid brand). Då väljer jag långt hellre en induktionshäll.
När det gäller hällar så tycker jag att de bör vara minst 70 cm och gärna bredare, annars blir det trångt om man ha många pannor igång.
Vår induktionshäll (ännu ej premiärkörd) är 90 cm, ska bli spännande att se hur väl den fungerar. Jag vet att det finns vissa hällar där du kan ställa kastrullen var du vill istället för att vara styrd till att ha en stor platta i högerhörnet etc.

Vilket snyggt kök!

Är köksbänkarna i trä? Tycker du att det funkar bra?
Har en del av min nuvarande köksbänk i ek idag och upplever att det lätt blir fläckar.

Hmm, det verkar som man får ta sig en funderare på en bredare spishäll alltså.
Smart att man kan använda hela ytan och inte är beroende av "plattor".

Får nog bli en tur till köksbutiker till helgen :)

Det bästa med vårt kök är att vi har en gammalt inbyggt väggskafferi, förutom att det är väldigt snyggt så sväljer det enormt mycket saker utan att ta någon plats :)
Det största minuset med vårt kök är att det bara är en diskho, men det verkar vara standard i Schweiz så det är väl bara att ta seden dit man kommer.
Vi har gasspis och det fungerar bra, tyckte det var lite läskigt först men man vänjer sig snabbt. Vi har dock inte tuber utan gas från stadsnätet vilket är otroligt smidigt. Nackdelen är att ugnen inte alls blir så varmt som gradantalet visar men antar att det bara behöver göras någon skjustering, annars är det toppen. Blir snabbt varmt och regleringen är ju omedelbar vilket jag uppskattar.

Mitt drömkök hade innefattat en gammal vedspis, väggskafferi samt stora arbetsytor. Ett riktigt gammal lantkök!

Vilket snyggt kök!

Är köksbänkarna i trä? Tycker du att det funkar bra?
Har en del av min nuvarande köksbänk i ek idag och upplever att det lätt blir fläckar.

nej ska faktiskt erkänna att det är laminat, jag bakar och lagar väldigt mkt mat så massiva ekbänkar var inget alternativ, och som vi letade efter naturtrogna laminatskivor, var först runt på cheapy o sånna men där var verkligen inget o ha, xl-bygg hade men de var så röda ifärgen så de såg onaturliga ut, till slut efter många affärer och återförsäljare hamnade vi hos marbodal:)
där fanns det vi letade efter, finns att köpa/beställa på metervara för 750kr/m vilket är dyrare än riktig ekskiva:o mina föräldrar har massiv ekskiva i sitt kök men den blir fläckig av värme och blöt metall... så nu efter 2 år är de redan dags för dem att byta eller slipa...

ska man ha ek så rekommenderar jag att ha en bänkskiva i marmor eller annan sten för bakning..

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
273
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hemmet Jag planerar att köpa ny kyl och frys det här året då de jag har förvisso kyler som de ska men har trasiga lampor, handtag osv och är...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Saigon
·
Hemmet Alltså jag måste vara världens otacksammaste och krävande människa. Jag har precis köpt och flyttat in i ett jättefint radhus...
2
Svar
29
· Visningar
2 691
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka