Vad innebär det för dig? Lön, förmåner, arbetstider, arbetsplats, samarbetsformer med kollegor ...
Jag är intresserad av ämnet i största allmänhet men nu när min arbetsgivare bett mig att inkomma med någon form av önskelista så står det helt still. Dessutom är det så klart tidspressat när frågan väl kommer upp.
Tydligt i alla avtal vad som förväntas av tjänsten, dess arbetstider, när flex går över i övertid. Vad som gäller vid tjänsteresor och vilka förmåner som ingår, för det första. Självklart på vissa arbetsplatser, andra inte enligt min erfarenhet.
Flextid med generöst fönster och vettiga min och maxtak på flexkontot. Att det är självklart med någon form av erbjudande om avlastning när maxtaket nås, eller när man signalerar behovet. Inte bara att man "löser" problemet med förtroendetid istället för flex. Hittills har jag bara uppfattningen att förtroendetid innebär en massa övertid, oproportionellt till den extra ersättningen. Samt att "förtroendet" inte är lika generöst eller självklart åt båda håll.
Möjlighet till hemarbete och vettiga förutsättningar för att kunna utföra arbetet hemifrån.
På kontoret sitter jag gärna i samma rum som de jag arbetar närmast med, så att vi kan bolla idéer med varandra. Samtidigt vill jag kunna på något vis skärma av eller sitta enskilt vid behov. Hade gärna haft i alla fall ett mindre konferensrum med lite mer avslappnat möblemang, typ en soffgrupp.
Jag jobbar i projektform som konstruktör inom industrin, så en del av arbetet utförs väldigt enskilt och en del i tätt samarbete med kollegor. Så goda relationer med kollegorna är ett måste. Hade gärna haft typ ett uppehållsrum med någon form av spel, typ shufflebord eller bordsfotboll, där en del av rasterna kunde spenderas, för att uppmuntra till lite rörelse och ledigare umgänge i ett annars stillasittande arbete. Förutsatt att covid inte existerar såklart.
Friskvård på arbetstid, gärna massage en gång i månaden. Bidrag för det såklart.
Lön motsvarande utbildning och erfarenhet, men arbetsmiljö, kollegor och förmåner väger tungt.