Drömanläggningen

coolia

Trådstartare
Vad ska ingå i din drömanläggning? Var går prisgränsen för dig?

Jag rider western och det är få stall där man ens är välkommen som westernryttare, Vi rider ju slidestops och det tar på underlaget.

I mitt drömstall ska man ha ett rejält ridhus, 40x70 meter är drömmen. Daglig utevistelse, helst från morgon till kväll och då lunchfodring i hagen. Longervolt som är övertäckt. Skrittmaskin. Varmvatten och spolplats. Wc och fikarum. Rejäla sommarhagar. Fullservice, med täckesservice. Tränare som kommer till anläggningen regelbundet. Gästboxar för clinicdeltagare. Bra ridvägar. Analyserat hö. Individuell foderstat.

Och givetvis så billigt som möjligt ;-) Men prisnivån beror på läget, närmare en större stad så brakar priset iväg.

30 minuters resväg från en mellanstor stad får jag idag ge ca 4.000:- för en anläggning som saknar det mesta av detta. Men det är ett trivsamt stall och det är också viktigt, bra personal och ledning.

Vad är det mest viktiga för dig?
Minst viktigt?

Sv: Drömanläggningen

Jag hade velat ha ett mindre ridhus ( räcker att det duger att jobba hästen lite i skritt och trav och kanske nåt litet skutt över mindre hinder "bara för kalla regniga och blåsiga dagar")

Ett praktiskt litet stall (6-8 boxar) med en riktigt BRED stallgång och rymliga boxar, bra ventilation och en stor sadelkammare där det även är plats att ha ett litet fikabord. Gärna ett flexibelt boxväggsystem så att man kan välja mellan olika boxxtorlekar tex om nåt sto ska föla så flyttar man en vägg ett snäpp och så har an en rymlig fölbox.

Det ska finnas toa!!!!

En uteridbana 20 x 40 med ett riktigt bra underlag. Men rejält staket omkring så att inte hästen försvinner i fjärran om man skulle råka trilla av.

Stora vinterhagar och ännu större sommarhagar.

Rymliga utrymmen för foderhantering, plats att ta in rundbalar under tak.

Helt mitt eget så att jag själv bestämmer vilka andra som ska vara där.

Var går prisgränsen för dig?
Du pratar om inhyrning? På min drömanläggning spelar prislappen ingen roll, eftersom det är en drömanläggning... och den är min egen, på min egen gård, således utan restid. :)
I ett hyrstall är nog människorna viktigast för mig. Står jag inte ut med exempelvis stallägaren så spelar det nästan ingen roll hur bra hästarna har det - för då vill jag inte tillbringa tid där ändå.
Vad ska ingå i din drömanläggning?
Stall med 5-6 stora (>15 m2) boxar, med passager/väderslussar ut till hagar, (alternativt någon typ av active-stable upplägg)
Gödselplatta under tak, i direkt anslutning till stallet
Spolspilta/-rum med avfuktare
Effektiv torkmöjlighet för täcken
Uppvärmd sadelkammare med toa
Ändamålsenligt foderutrymme med våtbänk/vask, och utrymme för storbalar inomhus
Lyftbord eller balrivare för storbalarna
Vågbord
Välbelyst och väldränerad ridbana 30x60 m
Ridhus 30x60 m med liten läktare
Rundcorall 15-20 m
Maskinhall/garage med betonggolv, tvåpelarlyft och verkstad
Gästlogi för 4-6 personer
Gräsremsa 600 x 25 m

Ja pratar du om att hyra in dig eller om det var det egen gård...??

Jag hyr en anläggning där vi har allt du vill ha, utom volt eller skrittmaskin.

ridhuset är idag på, 50x23, men kan förlängas ganska enkelt till 75x23....underlaget är kanon för western ridning!

Jag tar emot innackorderingar av alla typer och storlekar och tar för full service 3800kr.

hör av dig om ni är intresserad....;)

Liknande trådar

Anläggning Hallå alla! Vad skulle ni vilja ha i stallet(eller anläggning) där ni har er häst? (eller hemma) Vad tycker ni är viktigt? T.ex...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: jein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama