Driva och förhålla med sätet

Terja

Trådstartare
Vill bli en ryttare som rider mer med säte (och skänkel) än hand. Rider på ridskola 1 gång i veckan så jag har ju tyvärr inte så många tillfällen att träna på.

Har ni några bra tips på hur man lär sig att rida mer med sätet?

Hur gör man?
Jag har hittat hur man driver men inte hur man förhåller. Förhåller kanske är fel ord.

Finns det redan trådar om detta så får ni gärna länka till dessa trådar.

Sv: Driva och förhålla med sätet

Jag rider också på ridskola, så jag vet att det inte är helt lätt att träna på sånt här.. :-)
Nu är jag väldigt dålig på att förklara men om jag tex ska göra en halvhalt så spänner jag ländryggen, vinklar fram bäckenet och sätet lite och gör mig tyngre mot sadeln.

Jag rider också på ridskola, så jag vet att det inte är helt lätt att träna på sånt här.. :-)
Nu är jag väldigt dålig på att förklara men om jag tex ska göra en halvhalt så spänner jag ländryggen, vinklar fram bäckenet och sätet lite och gör mig tyngre mot sadeln.

Så du "lyfter" på svanskotan men tynger hela kroppen? Förstår jag rätt då?

(testar på min sadelformade kontorsstol... :D)

:D
Nej, jag tycker snarare att jag vinklar svanskotan framåt-neråt.
Ska rida senare idag, måste kolla hur jag gör i verkligheten...

Jag kanske återkommer i morgon med ett vettigare svar ;)

Det är svårt detta!

Hur gör du för att driva med sätet?

Gick några steg i en centrerad ridningkurs. Kan verkligen rekommenderas, det var många aha-upplevelser man fick :)

Jag kämpar än och lär nog göra länge till, men det är en klar bonus med instruktör (vi körde utan häst och övade på bollar och allt möjligt). Man upptäcker sin kropp och hur små signaler verkligen gör skillnad!

Jag skulle gärna gå en sådan kurs, har boken hemma (får nog läsa den ikväll :)). Men oftast vill de att man har en egen häst med sig och det är svårt att få tag i en häst att låna.

Har du något tips att ge?

Den kurs jag gick vara bara teoribaserad. Sen fick man välja om man ville rida för instuktören på em samma dag. Man betalade varje "del" för sig. Kan pm:a dig om instruktören!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama