Driva med sitsen???

Sv: Driva med sitsen???

När jag driver med sitsen så sitter jag djupt i sadlen och håller om hästen, detta för att få hästen lydig och få fram bättre gångarer med mer luft i, jag vet inte var jag har lärt mig det..har alltid gjort så

knapp

Undrar om ni smäller av nu, men pâ vâra hoppträningar/markarbete fâr vi absolut INTE driva med sitsen!!! Hästen mâste komma tillbaka pâ sätet och inte tvärt om. Vi rider framât endast med skänkeln. Strömsholmsmetoden är ju ocksâ sâ. Mycket Morris ocksâ.

Gilette skrev:
Kan man med hjälp av de få fram slöare hästar?

Jag skulle absolut vilja svara nej på den här frågan. Framåt ska hästen gå ändå. Den drivning jag gör med sitsen är att anpassa mig efter hästens rörelser. Går hästen inte framåt driver jag med spö eller möjligtvis "skänkelslag" i takt med hästens steg. När hästen känner sig bekväm och avslappnad med min sits/följsamhet, kan jag använda sitsen genom att överdriva eller underdriva hästens rörelser, detta känner hästen som att jag blir mindre bekväm och vill då förhoppningsvis anpassa sig efter mig för att åter uppnå bekvämlighet. Så fort detta sker, följer jag hästens takt. Jag kan på detta sätt påverka både steglängd, tempo och intensitet, men aldrig mer än vad hästen orkar följa, därför blir mycket av ridningen inledningsvis i en grundtakt som inte förändras mer än vad som behövs.

Jag tycker att många ryttare är alldeles för tunga i sitt säte och trycker bort ryggen från under sig. Då kommer huvudet upp, och för att motverka detta håller man i bästa fall emot i tygeln, i värsta sågar man så att huvudet åker ner och tycker då att ryggen kommer upp igen. Nog använder jag tyglarna också, men jag upplever att när hästen tycker att mitt säte är bekvämt, behöver jag inte använda tyglarna för att få hästen att bära mig.

Det jag försöker göra (vilket inte alltid lyckas, men man övar ju...) är att svinga med bäckenet/höften i den takt som jag vill att hästen ska gå i. Hästen ska anpassa sig efter min takt och inte tvärtom. (OBS! inte jucka eller skjuta bäckenet framåt utan just svinga) Följer inte hästen det så använder jag spöet. Skänklarna använder jag ganska lite, mest som inramning eller som förstärkning. Målet är att hästen ska följa bara sitsen - både framåt och bakåt.

Och ja, en slö häst blir nog känsligare om den konsekvent rids så istället för att man sitter och klämmer med skänkeln. Dock har ju hästen det temperament som den har.

raderat inlägg

Senast ändrad av en moderator:

"Quadratus femoris" vad är det för muskel? har precis haft tenta i anatomi men den känner jag inte igen och inte hittar jag den i någon anatomibok heller... :confused:

Det är en liten djup muskel som du i ridningen kan använda till att öppna höften utan att koppla in gluteus, - finns i länken jag la in

Susan, du är så himla kunnig, har med stor behållning läst också den andra tråden om hästens form. Tack för att du delar med dig till oss okunniga :bow: !
Var har du lärt dig så mycket, har du nån utbildning i bagaget eller är du "självlärd" (*nyfiken*)?

Tack från Britta

Ok, tack då vet jag! :bow: Då ska jag bara hitta just den muskeln och lära mig att använda den utan att använda gluteus också! :)

Susan skrev:
Har dock inte hittat en så detaljerad site med hsätmuskelr så om ngn har tips....

Jag kanske har hittat någonting användbart. Siten är ny för mig i alla fall. Verkar inte vara heltäckande men nog så grundlig för en nybörjare...

Den tar upp många olika djurs anatomi. Fascinerande måste jag säga, att ha möjlighet att jämföra en häst med en kanin, eller varför inte en ko? Sidan är indelad i kroppens olika delar och du får klicka på rät del och sedan finns ett album under med hästbilder.

http://137.222.110.150/restricted/gallery/album147

Mvh Monika

Tackar.

Nej Britta 68.
Den enda formella utbidlning jag har är den till hovslagare och antal poäng i psykologi.:D

Angående den mänskliga kroppen har jag tränat själv, och tvingats ta reda på mycket då jag är skadad i kroppen, och gärna ville lära mig både gå och rida igen...

Jag har varit elev på många ställen inom hästeriet.
På wången och På solvalla. har jag lärt mig körning och läsa häst.
Inom ridningen har jag haft två riktigt bra lärare i början, varav den ena är Anna Hassö. Har sedan ridit för en tränare som gått många kurser i biomekanik och varit beridarlev till Kyra.
Jag har ej varit på strhlm eller Flyinge.

Jag har också skrivit en och annan artikel och då jag velat ha kött på benen, har jag diskuterat vad som går att överföra från människa till häst med bla. Helmut schranke som utbildar equiterapeuterna.
jag hade också nära samarbete med equiterapeuter då jag jobbade som hovsl.

Jag är inte blyg, utan kan fråga både Balkenhol och Kottas och andra prominenser saker som jag grunnar på.
I själva verket går jag gärna till den mest kompetenta på sitt område. har därför gått på Chris Johnstons föreläsningar i biomekanik. Även bubblat med honom både inför en artikel, och då jag haft honom som veterinär vid en olycka.

Försöker tota ihop en helhetsbild så gott jag kan.

Mest för att jag vill bli bättre på att rida själv. Funkar det inte försöker jag ta reda på varför. Jag hatar att göra samma fel många gånger.

Jag tror att jag har frågat och frågat och lyssnat på alla jag kan hitta i 20 år. Läst det jag kommit över.
Nu först när jag blivit 40 och blivt tant, har jag börjat sätta ihop bitarna och försöka ha en egen tanke.

Wow! :bow:

Här har du en annan som också närmar sig tant-åldern (är den redan vid 40 ?? :angel: ) och som börjat tänka till en hel del gällande ridningen, efter att i många år harvat på utan eftertanke och bara gjort som instruktören sagt...men då man kommer till en nivå då man inte mera kommer framåt så börjar man se sig om efter nya vägar och söka svar på en hel del frågor.

Därför är jag här och även på barockforumet. Har du varit på nån clinic med Craig Stevens? Vad tyckte du? Man får väl inte diskutera tränare här så pm:a nån gång då du hinner!

Jag vill att du skall använda den att öppna vinkeln i din höftled.

Till häst eller på stol kan du tänka Knän - framåt nedåt.

eller din häl (ta med dig överskänkeln) mot hästens bakben

alla dessa drivingar har sin funktion. Den här handlar ju om impulsion.

Om hästen arbetar friare bättre ansvänd dem.
Men om hästen bara blri spänd så är inte grunden lagd.

Lycka till SUS

Hajjar du?

Gilette skrev:
vad menas med att driva med sitsen? Hur gör man och hur lär man sig det? Hur påverkar det hästen?
Kan man med hjälp av de få fram slöare hästar?

Beror ju på , hästar kan ju faktiskt bli slöa pga för mkt drivande eftersom dom då faktiskt kan stänga av istället.

fnorr skrev:
knapp

Undrar om ni smäller av nu, men pâ vâra hoppträningar/markarbete fâr vi absolut INTE driva med sitsen!!! Hästen mâste komma tillbaka pâ sätet och inte tvärt om. Vi rider framât endast med skänkeln. Strömsholmsmetoden är ju ocksâ sâ. Mycket Morris ocksâ.

Jäkligt stor skillnad mellan hopp och dressyr i det fallet, i hoppningen måste ju hästen svara framåt för skänkeln annars kan man ju hamna i rätt mkt trubbel, i dressyr vill man ju mer att hästen skall komma under sig mer och kanske inte så mycket mer framåt.

Jag själv sitter ju i en rävsax med mina hästar just pga skillnader som finns i dressyren och hoppningen och att vissa hjälper skiljer sig åt beroende på vad man vill göra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fokus på harmoni och hästvälfärd i bedömningen av dressyr, valfritt med kandar i internationell Grand Prix, övervakad framridning och...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
45
Senast: Gunnar
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈